Dekantere..

Hei. Har satt en liten starter. Den bir stående i ca 18 timer før jeg får jeg må bruke den i brygget. Jeg rekker nok ikke dekanteringsfasen med å sette den i kjøleskapet. Er det noe anna lurt jeg kan gjøre? Eller er det ikke no særlig stress å hive hele starteren oppi? Er ca 25 liter som blir brygget. Har en starter på 2 liter. Noen gode tips?
 
Pøs hele greia oppi. Rekker du ikke å kaldkrasje er det veldig vanskelig å dekantere særlig effektivt.
Selv beregner jeg 48 timer for å rekke krasj og dekantering, men det går ikke alltid det heller (litt avhengig av gjærtype).
2 av 25 liter vil neppe være veldig merkbart, spesielt hvis spraymalten matcher basemalten sånn noen lunde.
 
Ideelt sett er jo starteren rimelig oksidert, så dersom det er en pils du brygger så ville jeg nok dekantert den selv om jeg ikke kan love at jeg hadde smakt forskjell :) Med en litt kraftigere/humlet øl så er det nok ikke noe problem når startervolum er mindre enn 10% av batchvolum.
 
Takk for raske svar. Er denne jeg koker sammen http://www.bryggselv.no/Media/Multicase/Documents/Oppskrifter/Santas Self-medication.pdf
Er første gang jeg setter en batch der jeg ikke bruker tørrgjær. Det er vel litt mer smak i denne enn en vanlig pils regner jeg med?

Men dekantering må skje i kjøleskap etter den har gjæret ferdig ikke sant? Det går ikke ann å helle ut for eksempel halvparten som jeg har i starteren? Eller har ikke gjæren fått lagt seg skikkelig da? Evt går det ann i sile den ut!?
 
Du MÅ ikke kjøle ned starteren for å dekantere, men det hjelper med å bunnfelle gjæret. Poenget er å skille gjærcellene fra væsken i starteren.
Du kan dekantere varmt/tidlig, men da mister du kanskje litt gjær. Regner med det er det du mener med å "helle ut halvparten"?
Sile ville jeg droppa, det blir vanskelig å gjøre renslig.
 
Nå vet ikke jeg når bryggedagen din begynner i dag, men gjæren må være klar ved brygge-slutt ikke ved brygge-start - så det gir deg noen timer ekstra.
Min erfaring er at du får mye vekst på bare 12 timer. komplett coldcrash tar flere dager, men du får mye bunnfall etter få timer (3 timer i kjøleskap). Oppvarming til pitche-temp tar ikke lang tid for en dekantert starter. (maks 2 timer)

Så:
12 + 3 +2 = 17 timer.
Mulig at dette vil stresse gjæren litt, men jeg tror det er bedre en å pitche 2 liter starter i øllet.

Ett annet alternativ er jo å vente med pitchingen til i morgen tidlig. Det er mange som bruker natten for å senke temperaturen før pitching. Da får du noen timer ekstra.

Og til neste gang så kan du jo vurdere dette:

Coors England developed an amazing method that is perfect for homebrewers to steal. Take a stir plate and make a starter. Add yeast and 10˚P [1.040 SG]. Aerate for 4 hours. At the end of 4 hours pitch into the wort. Do not aerate the batch. This maximizes “vitality.” Vitality is the most difficult to measure and important parameter in yeast. A standard starter is fermented out and then re-pitched. This [a vitality starter] uses continuous air and only allows the starter to spin for 4 hours. No alcohol is produced. The yeast respires but does not enter fermentation until after it’s pitched into the wort.

hentet fra brulosophys exbeeriment: Yeast Pitch Rate – Pt. 2: Viable Cell Count vs. Vitality
 
Hvis jeg venter med pitching til i morgentidlig, da vil jo starteren være klar. Men får jeg dekantert den nok til i morgen tidlig da?
 
Og det her skjønte jeg ikke helt hva betydde "Oppvarming til pitche-temp tar ikke lang tid for en dekantert starter. (maks 2 timer)" Hva er pitche-tempen?!

:)
 
Med pitch-temp menes gjerne rundt eller litt under gjæringstemp. Romtemp i de fleste fall. Edit: ja, det Glenn sa
Hva mener du "dekantere nok til i morgen"? Er du sikker på at du har skjønt hva det vil si å dekantere?
Eller mente du bare "i morgen tidlig"? Jeg er sikkert bare pirkete.
Min erfaring tilsier at du vil ha mye gjær i suspensjon selv om du setter den i kjøla over natten, men du kan alltids prøve. Ellers står jeg ved mitt første svar.
 
Selv noen få timer i kjøleskapet gjør underverker for bunnfellingen så lenge vekstfasen er overstått, så hvis du klarer det vil det høyst sannsynlig være mulig å dekantere brorparten av starter-ølen og allikevel få med det aller meste av gjær. Hvis jeg har hatt dårlig tid selv eller vet det er gjær som bunnfeller dårlig pleier jeg å ta med bøtte bort til kjøleskapet og dekantere rett fra der den står - altså i en og samme bevegelse, det har funket gull (altså i motsetning til å ta den ut først, aldri så forsiktig, det virvles opp utrolig lett).
 
Jeg gjør det enklest mulig i dag ass. Putter alt oppi vørtern. Blir dekantering og alt det der neste batch. Siste spm. Hvor mye av gjærkaka tar jeg vare på etter jeg tapper? skal lage en ny batch, Kin sin Vestkyst. Kan jeg bruke gjæren?
 
Starter lukta minner meg om juleølen min mor lagde før i tida. Denne var uten alkohol og ble gjæra på sånne store metallspann. Så gode assosiasjoner her i gården. Husker hun putta rosiner i flaskene når de ble flaska.
 
Tilbake
Topp