Dele gjæringsbøtte i to under gjæring

runet

Norbrygg-medlem
Hei
Har en gjæringsbøtte på 30l som står og gjærer på tredje dagen nå (type blonde, maltekstrakt). Vurderer å tappe halvparten av ølet over i et nytt gjæringskar og tilsette bringebær.
Spørsmålet mitt er om dette lar seg gjøre? Om jeg får med nok gjær over i nytt kar? Om jeg bør tappe fra tappekran eller fra hevert?

Bringebær (frosne / opptint til romtemp) tenker jeg å tilsette etter stormgjæring?

Eller bør jeg unngå å dele gjæringsbøtta i to og heller lage bringebærøl av hele dunken?

Tips mottas med takk

Me har gjort dette med å stikke om. Gjorde det då me flaska halve batchen , den med bær stod ein 5-6 dager til.

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Takk for svar. Satser på å gjøre det på samme måten. Men blir kirsebær istedetfor bringebær. :)

Det kan du gjøre. Gjorde det samme tidligere i vinter, hvor jeg hadde en wit jeg stakk om etter en ukes primærgjæring. Hvor den ene ble tilsatt 280g bringebær pr liter.

Begge ble flasket og karbonert med ekstra sukker. Det er uansett nok gjær oppløst i ølet til at den kan karboneres på flaske. Og ikke minst la gjæra "rydde" opp etter seg etter stormgjæringa.

Bare vær normalt nøye med renhold, og desinfiser alt som kommer i kontakt med ølet. Bortsett fra bringebærene, de tiner du bare med posene lukket og tilsetter direkte i ølet. Jeg kokte ihvertfall ikke de først.

kintii skrev:
Jeg ville latt denne få gjære seg ferdig før du stikker om på sekundær med frukt.

Kanskje lurt. Og hvor lenge bør den stå med frukt?

Er det viktig å stikke om når man tilsetter frukt, eller kan man tilsette i primærgjæringskaret?
Jeg skal jo trossalt flaske halvparten samtidig som jeg skal tilsette frukt i det gjenstående.

Mener jeg leste et sted, tror det var et innlegg fra Gahr, at han lot den stå med frukt i i minst 7 uker. Stemmer det Gahr?

runet skrev:
kintii skrev:
Jeg ville latt denne få gjære seg ferdig før du stikker om på sekundær med frukt.

Kanskje lurt. Og hvor lenge bør den stå med frukt?

Er det viktig å stikke om når man tilsetter frukt, eller kan man tilsette i primærgjæringskaret?
Jeg skal jo trossalt flaske halvparten samtidig som jeg skal tilsette frukt i det gjenstående.

Stikker du om nå og tilsetter bær, så vil vel bare gjæra legge seg over bærene vil jeg tro. Er det krausen enda så vil du vel risikere å få for lite gjær med over også? Jeg er ikke helt sikker, men det virker bare naturlig å la den gjære seg mer eller indre ferdig. Jeg ville ikke stukker om før dag 10 i allefall. Så ville kan du sikkert la den stå 2-3 uker med bær før du flasker.

Haugesund skrev:
Mener jeg leste et sted, tror det var et innlegg fra Gahr, at han lot den stå med frukt i i minst 7 uker. Stemmer det Gahr?

Ehhh, det har jeg forsøkt, eller nesten så lenge i hvert fall. Ble aldri til at jeg smakte på det ølet......

Jeg lar øl stå på frukt i MINST syv uker, gjerne inntil et halvt år. Men jeg bruker frukt bare i surøl og/eller øl med brettanomyces. Fruktøl uten litt "funk" fra brett/bakterier synes jeg stort sett blir relativt kjedelig.

I sommer delte jeg en 50l batch blonde ale i 5 og tilsatt diverse ting til de 5 delene. Den med jordbær ble i hvertfall sur nok, selv om jeg ikke (bevisst) tilsatte bakterier eller villgjær. Jeg tror vi brukte 2kg bær på 8L øl, eller noe sånt. Kjørte bærene i blender, ga de et oppkok og helte de oppi. Flasket et par uker senere. Ølen hadde en del fruktkjøtt i suspensjon etter flasking, og var syrlig. Jeg synes det var kjempegodt, men det var litt delte meninger :p

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Hva hvis:

Venter til stormgjæringa er over. Så stikker jeg om ca halvparten av mine 25 L i et nytt kar, for å tilsette halvparten av bæra mine i hvert sitt fat?
For og så stikke de om sammen med 6-7g(?) sukker pr liter når det er ferdig og flasker de..

Jeg skal da ha i ca 6-8kg bær og frukt.. på en ca 22-23liters batch

Naxi skrev:
Hva hvis:

Venter til stormgjæringa er over. Så stikker jeg om ca halvparten av mine 25 L i et nytt kar, for å tilsette halvparten av bæra mine i hvert sitt fat?
For og så stikke de om sammen med 6-7g(?) sukker pr liter når det er ferdig og flasker de..

Jeg skal da ha i ca 6-8kg bær og frukt.. på en ca 22-23liters batch

Bør gå bra det

Tilbake
Topp