Den Store BrewFather Tråden

Det vil ikke være å dele opp siden syremalt er ofte syrnet med lactol. Da får du samme stoff bare på ulik måte

Mvh Frode
Jeg trur all syremalt er syrna med mjølkesyre. Årsaken er reinhetslova. Mjølkesyra produseres av mjølkesyrebakterier fra maltet, og dermed er man innafor. Artige folk, tyskerne:D.
 
Har lest at de også lot en en kjetting med sink «tilfeldig» henge ned i gjæringskaret, for næring. Luringene.
Mein Volk war immer pragmatisch... :cool:

Sånn bare for å oversette, siden skoletysken folk lærer her i landet ikke fanger opp idiomatisk Tysk; Vi tyskere har alltid vært praktisk anlagt... selv om vi er tradisjonalister så det rekker...
( Sa han som er oppvokst der og senere har jobbet der...til tross for at hans norske side er en miks av norlenning og same... :cool: )
 
Mein Volk war immer pragmatisch... :cool:

Sånn bare for å oversette, siden skoletysken folk lærer her i landet ikke fanger opp idiomatisk Tysk; Vi tyskere har alltid vært praktisk anlagt... selv om vi er tradisjonalister så det rekker...
( Sa han som er oppvokst der og senere har jobbet der...til tross for at hans norske side er en miks av norlenning og same... :cool: )
Iom at jeg var tenåring på 80-tallet er jeg flaska opp på filmer som var … godt populert av tyskere. Så den linja forsto jeg lett. Samt at jeg tok 2 uker tysk C-språk på videregående :p
 
Ved logging med iSpindel i Brewfather får jeg opp to ulike temperaturer, over kurven står det 12,8°, som var første temperatur som ble målt, mens temperaturen i kurven viser 11,8°, som er riktig temperatur.
Så den over kurven oppdaterer seg ikke selv om SG gjør det.

Noen som har opplevd det samme?

ispindel.jpg
 
Ved logging med iSpindel i Brewfather får jeg opp to ulike temperaturer, over kurven står det 12,8°, som var første temperatur som ble målt, mens temperaturen i kurven viser 11,8°, som er riktig temperatur.
Så den over kurven oppdaterer seg ikke selv om SG gjør det.

Noen som har opplevd det samme?

Vis vedlegget 54269
Her må det undersøkes litt, sender du en epost? Bugs blir alltid prioritert :)
 
Jeg legger merke til at mange på FB stusser på hurtigmetoden slik den ligger i Brewfather. Det er den ”opprinnelige” versjonen, beskrevet av Mike McDole, se bildet. Etter min mening er den oppdaterte versjonen til Bryggselv bedre, fordi den tar hensyn til den faktiske utgjæringen. Kjøper man et ølsett, vil det som regel følge med 3 pakker tørrgjær. Det er passe mengde om man lar gjæren jobbe innenfor 12-15 grader. Ved 10 grader vil stoffskiftet gå tregere, og det kreves mer gjær. Følgelig kommer aktiv gjæring senere i gang. Etter min vurdering kan man risikere å være midt i gjæringsforløpet når det er tid for CC etter 7 dager. Thomas hos Brewfather sier det også ligger en annen profil i programmet, men jeg ville faktisk vurdert å fjerne hurtigmetoden. Tror mange uerfarne bryggere, som ikke vet hva de skal velge, går på en smell her.

264169503_10159507047165552_4127167660974555981_n.jpg
 
Som standard ligger det nå inne to lager profiler, en som heter "Lager (Quick Method)" og en som heter "Lager (Standard)".

Mulig du ikke ser dem slik om du har manuelt redigert profilene, siden de da ikke lenger blir automatisk oppdatert (for å ikke skrive over dine egne endringer). Du kan eventuelt resette profiler på settings-siden for å få dem opp.

Lager quick method er lik den oppdaterte metoden til bryggselv (mener det var du som fikk med til å endre dette da vi diskuterte dette sist).
10c 5dager
13c 2dager
17c 1dag
19c 1dag
5c 5dager.

Ser ikke per dags dato behov for å fjerne noen av profilene som er der. Profilene som ligger der som standard er ment som eksempel, mulig det kunne vært en god ide å legge til et beskrivelse-felt som sier litt mer om bruken av profilene.

Tror uansett det meste av forvirringen var at i starten var det kun en lager profil i programmet som var hurtig-metoden, slik at mange har nokk valgt dette på oppskriftene og så ligger det der enda selv om det nå er lagt til en standard lager metode-profil.
 
Som standard ligger det nå inne to lager profiler, en som heter "Lager (Quick Method)" og en som heter "Lager (Standard)".

Mulig du ikke ser dem slik om du har manuelt redigert profilene, siden de da ikke lenger blir automatisk oppdatert (for å ikke skrive over dine egne endringer). Du kan eventuelt resette profiler på settings-siden for å få dem opp.

Lager quick method er lik den oppdaterte metoden til bryggselv (mener det var du som fikk med til å endre dette da vi diskuterte dette sist).
10c 5dager
13c 2dager
17c 1dag
19c 1dag
5c 5dager.

Ser ikke per dags dato behov for å fjerne noen av profilene som er der. Profilene som ligger der som standard er ment som eksempel, mulig det kunne vært en god ide å legge til et beskrivelse-felt som sier litt mer om bruken av profilene.

Tror uansett det meste av forvirringen var at i starten var det kun en lager profil i programmet som var hurtig-metoden, slik at mange har nokk valgt dette på oppskriftene og så ligger det der enda selv om det nå er lagt til en standard lager metode-profil.
Metoden som ligger på Bryggselv sin blogg har ikke faste dager. Den baserer seg på utgjæring. Man skal ikke gå videre før ølet har hatt en viss utgjæring. Jeg ser at det kanskje blir vanskelig å implementere i programmet? Jeg sjekket Ølbrygging.no sine oppskrifter. Alle linkene (unntatt én) til Brewfather har dette regimet, se skjermdump. Altså 7 dagers gjæring og 7 dagers CC. Er det Ølbrygging selv som har manipulert Brewfathers versjon av hurtigmetoden, da? Den er lik McDole’s opprinnelige – og skiller seg jo litt ut fra det du beskriver.


Skjermbilde 2021-12-06 kl. 11.44.15.png
 
Metoden som ligger på Bryggselv sin blogg har ikke faste dager. Den baserer seg på utgjæring. Man skal ikke gå videre før ølet har hatt en viss utgjæring. Jeg ser at det kanskje blir vanskelig å implementere i programmet? Jeg sjekket Ølbrygging.no sine oppskrifter. Alle linkene (unntatt én) til Brewfather har dette regimet, se skjermdump. Altså 7 dagers gjæring og 7 dagers CC. Er det Ølbrygging selv som har manipulert Brewfathers versjon av hurtigmetoden, da? Den er lik McDole’s opprinnelige – og skiller seg jo litt ut fra det du beskriver.


Vis vedlegget 54727
Ønsker å få implementert støtter for å si % utgjæring også, det hadde vert fint til flere bruksområder.

Ølbrygging har nokk da brukt den tidligere profilen, dette blir ikke oppdatert automatisk, ønsker ikke at oppskriftene til brukere pludselig er endret uten input fra brukerne.
 
Ønsker å få implementert støtter for å si % utgjæring også, det hadde vert fint til flere bruksområder.

Ølbrygging har nokk da brukt den tidligere profilen, dette blir ikke oppdatert automatisk, ønsker ikke at oppskriftene til brukere pludselig er endret uten input fra brukerne.
Er et mulig å legge inn en mulighet til å hake av at man ønsker å oppdatere endringer? Da velger brukere selv aktiv om endringer skal oppdateres.

Forøvrig er det en tidsramme på splittbatcher? Jeg bruker dette en del og det hadde vært fint om appen tok høyde for dette.

En annen ting som hadde vært nyttig ved stegmesking. Jeg pleier å tilsette kokende vann når temperaturen skal økes. Hadde det vært mulig å få inn i appen hvor mye vann som skal tilsettes? Gjerne med ny tykkelse på mesk.
 
Er et mulig å legge inn en mulighet til å hake av at man ønsker å oppdatere endringer? Da velger brukere selv aktiv om endringer skal oppdateres.

Forøvrig er det en tidsramme på splittbatcher? Jeg bruker dette en del og det hadde vært fint om appen tok høyde for dette.

En annen ting som hadde vært nyttig ved stegmesking. Jeg pleier å tilsette kokende vann når temperaturen skal økes. Hadde det vært mulig å få inn i appen hvor mye vann som skal tilsettes? Gjerne med ny tykkelse på mesk.
Det høres ut som veldig gode forslag, og de to siste tingene du nevner er forespurt mye. Kom gjerne med innspill hvordan du hadde ønsket det ble implementert, hvordan du ønsker å gjøre det i praksis inne i appen. Ingen tidsramme på det enda da ting blir utviklet fortløpende og releaset når klart :)
 
Ønsker å få implementert støtter for å si % utgjæring også, det hadde vert fint til flere bruksområder.

Ølbrygging har nokk da brukt den tidligere profilen, dette blir ikke oppdatert automatisk, ønsker ikke at oppskriftene til brukere pludselig er endret uten input fra brukerne.
Gode greier, da var det oppklart :D
 
Det høres ut som veldig gode forslag, og de to siste tingene du nevner er forespurt mye. Kom gjerne med innspill hvordan du hadde ønsket det ble implementert, hvordan du ønsker å gjøre det i praksis inne i appen. Ingen tidsramme på det enda da ting blir utviklet fortløpende og releaset når klart :)
Usikker på hvilke muligheter programmeringen gir, men jeg trenger noe som virker enkelt for meg.

Mtp utforming er jeg usikker på om dette er den beste måten men det er et forslag.

Stegmesking. Opprette et trinn i innstillinger.
Her velger du metode for å få temperaturøkning. Varmeelement eller tilsetning av kokende vann. På samme måte som man velger skyllemetode. (Forøvrig foretrekker jeg det norske ordet partiskylling når jeg først er i gang :) ). Her bør det vel være mulig å legge inn temperatur på tilsatt vann, og muligens ønsket tykkelse?

Screenshot_20211206-144952.jpg

Muligens skal stegmesking automatisk aktiveres, når man har flere trinn i meskeprofil (Sett bort fra utmesk).
Screenshot_20211206-144014.jpg

Når man velger kokende vann vises mengde, temperatur og tidspunkt her. Og man får påminnelser, om man velger det.

Screenshot_20211206-143849.jpg


Når det gjelder deling av brygg. Kan det gjøres på hvilket som helt tidspunkt i bryggemenyen.

Her legger man inn andelene 50/50, 75/25, 25/25/25/25 etc.

Man kan velge nummering 19.1 eller løpende til neste nummer 20.

Screenshot_20211206-144206.jpg
 
Tilbake
Topp