Den Store BrewFather Tråden

Hei, nå har jeg lagt inn en oppskrift hvor jeg "steeper" både Roasted og Cara de siste minuttene av mashing. Er det noe endringer jeg må gjøre i oppskriften, slik at for eksempel Mash pH blir kalkulert på en riktig måte?

D4FF797A-BBC0-44AC-8316-25B67FFF0DCE.jpeg
 
Hei, nå har jeg lagt inn en oppskrift hvor jeg "steeper" både Roasted og Cara de siste minuttene av mashing. Er det noe endringer jeg må gjøre i oppskriften, slik at for eksempel Mash pH blir kalkulert på en riktig måte?

Vis vedlegget 54969

Hvis du har forandret de to fra 'Standard' til 'Steep' i maltlista skal pH justere seg automatisk.

nosteep.jpg steep.jpg
 
Legger inn wlp002 som gjær, men den justerer ikke FG for mesketemperaturer under 66 grader, også om jeg klikker av at den gjærer komplekse sukkerarter (noe den jo ikke liker). Ser at BF setter den opp med 66,5% attenuasjon, men med lavere mesketemperaturer attenuerer den jo minst 70% etter mine erfaringer …
 
Legger inn wlp002 som gjær, men den justerer ikke FG for mesketemperaturer under 66 grader, også om jeg klikker av at den gjærer komplekse sukkerarter (noe den jo ikke liker). Ser at BF setter den opp med 66,5% attenuasjon, men med lavere mesketemperaturer attenuerer den jo minst 70% etter mine erfaringer …

Du kan legge in FG manuelt og, om du ønsker.
 
Du kan legge in FG manuelt og, om du ønsker.
Takk for svar! :)
Vurderer å konvertere fra Beersmith til BF. Jeg har funnet ut at jeg kan legge FG manuelt, og at jeg kan velge kalkulering mellom avansert (som tar hensyn til mesketemp, og maks/min attenuasjon til gjæren) og normal (som baserer seg på snittattenuasjon og ser mindre på mesketemp slik jeg forstår det). Men selv med avansert, så er det en del avvik mellom Beersmith og Brewfather. I det store og det hele treffer jeg med BS kalkuleringene. Hva er deres erfaringer med BF?

Har ellers ikke så lang kunne finne vesentlige forskjeller i kalkulering mellom softwarene.
 
Når BF kalkulerer "strike temp" gjør den det ut fra første forsukringsteg selv om jeg har et foregående proteinsteg … Anyone?
 
Tilbake
Topp