Den Store BrewFather Tråden

Jeg har sånn smått brukt BF og leker litt med programmet.
Brygger ekstrakt, hvor mye hensyn må jeg ta til tap av væske o.l når jeg koker? Beregner BF riktig i forhold til ekstrakt oppsett?
Ja, tap under koking kan du definere selv så det passer ditt oppsett.
 
FG utregning står som "Normal" til default, men om du var veldig tidlig bruker av Brewfather, så var "avansert" standard, og vil forsatt stå aktivert med mindre man manuelt endrer. Prøver å unngå å påvirke eksisterende oppskrifter når slike endringer skjer. Den som i dag er "Normal" ble lagt til i ettertid.
 
Så mitt noe dumme spørsmål er; hvorfor er det satt opp slik? Er mine erfaringer, eller praksis så mye annerledes enn andre?
La meg legge til at jeg er veldig fornøyd med BF, og går for det i fremtiden av mange årsaker. Spørsmålet er bare av ren og skjær uvitenhet …

"Normal" formelen er basert på data fra en artikkel som viser at tilsynelatende utgjæring minsker ca 10% fra 65C mot ca 72C, men fra 65C og mot 62C var den rimelig lik med moderne malt, før utgjæring minsket igjen om temperatur var mindre enn 62C. Har ikke linken her og nå, men du finner nokk om du søker litt.

Muligheten for å endre formelen (FG slope) ble lagt til i senere tid. Det er en mye enklere måte å regne med da man bare øker/minsker utgjæring x% per grad.
 
Kjører et dobbeltspørsmål:

1. Jeg ser at bla. det blir ulikt bunnfall/tap i gjæringskaret på NEIPA og Pils pga humle. Hvis jeg endrer på utstyrsprofilen inne på oppskriften, endrer jeg da utstyrsprofilen generelt? Hvis ja, er det ikke mulig å endre utstyrsprofilen kun for gjeldende oppskrift?

2. Ifølge oppskriften skal jeg karbonere på fat med 4,7g/L CO2. Men alle tabellene jeg finner oppgir andre tall. Hva er forskjellen, og hvordan regner jeg om? Se f.eks denne tabellen: https://brewshop.no/images_hovedside/Karboneringstabell_1.pdf
 
Kjører et dobbeltspørsmål:

1. Jeg ser at bla. det blir ulikt bunnfall/tap i gjæringskaret på NEIPA og Pils pga humle. Hvis jeg endrer på utstyrsprofilen inne på oppskriften, endrer jeg da utstyrsprofilen generelt? Hvis ja, er det ikke mulig å endre utstyrsprofilen kun for gjeldende oppskrift?

2. Ifølge oppskriften skal jeg karbonere på fat med 4,7g/L CO2. Men alle tabellene jeg finner oppgir andre tall. Hva er forskjellen, og hvordan regner jeg om? Se f.eks denne tabellen: https://brewshop.no/images_hovedside/Karboneringstabell_1.pdf
1. Hvis du er i oppskriften og trykker på 'Rediger Utstyrsprofil', forandrer profilen og lagrer, så er det bare profilen i den oppskriften som forandres.
 
Et lite fillespørsmål, men er det mulig å forandre standard valg fra melkesyre til fosforsyre der man justerer vanntilsetningene i oppskriften?
 
Tror du kan importere hele oppskriftskatalogen til Brewfather om du kan få lastet ned eller eksportert fra Brewgr som beer.xml.

Så tar du å skriver inn litt søkeord under Tags for lettere finne frem. Feks Pilsner, Porter, IPA osv. Du kan ha flere Tags på samme som feks Belgisk, Engelsk, Tysk og du kan i tillegg legge type til gjærtyper og alt annet du ønsker å kunne søke på.
 
Tror du kan importere hele oppskriftskatalogen til Brewfather om du kan få lastet ned eller eksportert fra Brewgr som beer.xml.

Så tar du å skriver inn litt søkeord under Tags for lettere finne frem. Feks Pilsner, Porter, IPA osv. Du kan ha flere Tags på samme som feks Belgisk, Engelsk, Tysk og du kan i tillegg legge type til gjærtyper og alt annet du ønsker å kunne søke på.
Dessverre er Brewgr så idiotisk innrettet at man kan importere beer.xml, men ikke eksportere. Men faktisk kan det være nyttig å gå gjennom oppskriftene manuelt. Det er nok ikke alle som er verdt å ta vare på – og noen trenger litt justeringer.
 
Dessverre er Brewgr så idiotisk innrettet at man kan importere beer.xml, men ikke eksportere. Men faktisk kan det være nyttig å gå gjennom oppskriftene manuelt. Det er nok ikke alle som er verdt å ta vare på – og noen trenger litt justeringer.
En av grunnene til at jeg ikke endte på Brewgr. Tipper svært mange av oppskriftene dine allerede ligger på Brewfather og du enkelt kan kopiere og justere til ditt system.

Jeg liker også tags som @hrukin foreslår.

Oppskriftene legger seg etter første tag.
Screenshot_2022-12-23-15-49-30-62_293bcf179c8b88a0eeff8972adf12894.jpg
 
Jeg driver, enda, å prøver å finne ut av brewzilla gen 4, jeg har nå gjort 2 endringer på profilen i Brewfather. Det som ikke ser ut til å skje er at eksisterende oppskrifter med denne profilen oppdaterer seg automatisk.

Så jeg lurer på om det finnes en måte å manuelt oppdatere alle oppskriftene med de nye profil endringene eller må jeg oppdaterer hver eneste oppskrift?
 
Kunne ønsket meg to ting til Brewfather.
1. sletting av data med periode. Dersom du har kjørt eksempelvis ColdCrash, blir grafen smal pga stor Y-akse. Skulle ønske at jeg kunne slette fra Dato/klokke til Dato/klokke for å slippe sletting av individuelle punkter (hver gang jeg glemmer å Detach'e sensoren.
2. Alarm på oppnådd SG. Brygger nå en Dobbel og skal tilsette invertert sukker når den når ca 25% / 1.035. Hadde vært fint om BF'en sa ifra selv.
1675439724260.png
SG / temp i øl / temp isolert på fat / ambient i kjøleskapet
 
Tilbake
Topp