Desinfisering av flasker.

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har hatt flaskene mine liggende i sterkrensløsning før jeg har tappet øl på disse og har etter hvert lagt merke til at der blir stygg lukt av flaskene når de får stå ei stund.  Nå tar jeg etter at ølet har stått til ettergjæring fyllt et kar med klorløsning som jeg setter hele kassen oppi for å fjerne lukta og det fungerer perfekt.  Er det vanlig med slik lukt av sterkrensen, for det har aldri vært noe stygg smak av ølet?

Nei det er lukt utenfra har lukta på flasker som ikke ble fyllt og etter ei stund lukter de med.  Blir ikke smak etter lukt i ølet som er i flaskene heller, bare en litt emmen lukt av flaska.  Etter at jeg begynnte å sette dem i klorvann et par minutter så er problemet borte.

Jeg tipper også at det er det hersens etikettlimet. Sliter tidvis med å få styggedomen av. F.eks. har Nøgne Ø flaskene blitt mye trasigere enn de var tidligere.
Trur snart det må sterkere lut til! (Tja, kanskje lut??)

Mulig det er limet men jeg bruker stort sett vanlige 0.33 flasker.  Har trodd at jeg hadde fått fjernet limet med bløtlegging i kokende vann før fjerning av etikettene men skal prøve skarpere lut neste gang for å se.

jeg har flasker fra lade gaard, og for å fjerne etikettene har jeg puttet flaskene i vann med kastisk soda. trenger bare vente 5 min så ligger etikettene på bunnen av bøtta, ingen limrester på flaskene da. rene som nye ;D

Har vært ute for dette med foforsyre, blir spesiell lukt i flaskene viss de står etter rens. Bruker nå å skylle med fosforsyre/MIsyre dagen før eller samme dag jeg tapper.

Tilbake
Topp