Destilering og rensing av vann

Hei.
Jeg skal begynne å høste, og langtids, korttids -lagre gjær og skal av den grunn destilerer vann til å lage isotonisk sodium klorid. Jeg er kanskje litt for manisk når det gjelder rensking av vannet, men måten jeg tenker det er:
1. koke vannet
2. kjøre det gjennom en kombinasjon av vannfileter og kullfilter
3. koke det igjen (pga at filterene kanskje legger til bakterier) <= mulig jeg kan kjøre noe star-san gjennom filterene, så slipper jeg kanskje dette steget?
4. legge til 9g salt pr liter vann

er dette "over the top", er det kanskje nok å bare koke opp vannet for så å legge til saltet?

Ideer mottas med takk :)

Erik
 
Hei,

Skal du ha helt rent vann ville jeg vurdert et omvendt osmose (RO) anlegg, de er ikke nødvendigvis veldig dyre fra EBAY ol. 50 – 100 USD + porto + toll. Dette vil fjærne alt av mineraler og mesteparten av bakterier i fra vannet.
Jeg har et mobilt anlegg i fra PureWaterClub, jeg er litt usikker på inntrykket jeg fikk av dem, men de leverte ihvertfall varen etter en stund...

Det man da må passe på er at vannet har høyt nok trykk, men trenger minst 35 PSI, er ikke trykket høyt nok trenger man en «booster pumpe» og da blir det fort mye dyrere.

\Øyvind
 
Har sett at det er en metode, men har helst lyst å gjøre dette uten at det koster meg penger (annet en kjøp av kull, og eller filter til noen kroner)
 
Litt på siden: Hvor rent er flaskevann? Hadde vært superhandy om man kunne bruke det til vasking av gjær...
 
Flaskevann er nok ikke særlig "rent". Vanlig vann har en del smak, forskjellen merker man fort dersom man sammenligner med helt rent vann.
 
I denne forbindelse er jeg ikke så opptatt av smaken, men av om det er sterilt nok til å ikke utgjøre en infeksjonsrisiko ved gjærvasking.
 
Jeg mente da, at siden flaskevann smaker godt - vil det følgelig ikke være rent.

Flaskevann tappes fra grunnvann, som er godt beskyttet mot parasitter. Men det er fremdeles mye mineraler og diverse i vannet.

EDIT, skriveleif
 
Martin E skrev:
Litt på siden: Hvor rent er flaskevann? Hadde vært superhandy om man kunne bruke det til vasking av gjær...

Du kan også kjøpe sterilt vann på apoteket. koster ca 25 kr pr liter.

\Øyvind
 
Du får kjøpt 250ml sterilt vann for 19kr på apoteket. Er kun sterilt og inneholder fortsatt mineraler og denslags. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Vi bruker sterilt vann fra apoteket til å kalibrere måleinstrumenter med på jobben.  Koster 22-25 kr pr liter.
 
Dette er spurv med kanoner. Drikkevannet i norge er veldig rent. Å koke vann med salt burde være mer enn nok.
 
nordtvedt skrev:
Vi bruker sterilt vann fra apoteket til å kalibrere måleinstrumenter med på jobben.  Koster 22-25 kr pr liter.

Da jeg kjøpte sterilt vann på apotek for to uker siden og fant frem produktet på produsentens hjemmeside stod det kun at det var sterilt, så da går jeg ut ifra at mineralene fortsatt er der. Hvilket vann/apotek bruker dere? Skulle hatt noe til å kalibrere PH-meteret mitt.
 
Miguel skrev:
nordtvedt skrev:
Vi bruker sterilt vann fra apoteket til å kalibrere måleinstrumenter med på jobben.  Koster 22-25 kr pr liter.

Da jeg kjøpte sterilt vann på apotek for to uker siden og fant frem produktet på produsentens hjemmeside stod det kun at det var sterilt, så da går jeg ut ifra at mineralene fortsatt er der. Hvilket vann/apotek bruker dere? Skulle hatt noe til å kalibrere pH-meteret mitt.

Destilisert vann er serilt. Spør på apoteket så hjelper de deg.
 
Jærbrygg skrev:
Miguel skrev:
nordtvedt skrev:
Vi bruker sterilt vann fra apoteket til å kalibrere måleinstrumenter med på jobben.  Koster 22-25 kr pr liter.

Da jeg kjøpte sterilt vann på apotek for to uker siden og fant frem produktet på produsentens hjemmeside stod det kun at det var sterilt, så da går jeg ut ifra at mineralene fortsatt er der. Hvilket vann/apotek bruker dere? Skulle hatt noe til å kalibrere pH-meteret mitt.

Destilisert vann er serilt. Spør på apoteket så hjelper de deg.

Joda. Men ikke omvendt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Øystein skrev:
Dette er spurv med kanoner. Drikkevannet i Norge er veldig rent. Å koke vann med salt burde være mer enn nok.

Jeg vil ikke gjøre det fordi det ikke er trygt nok med kokt avkjølt vann, men fordi 23 kr er en billig penge for å slippe å bruke 30 min på å koke og avkjøle vann.

Forøvrig: http://www.apotek1.no/produkter/sterilt-vann-helleflaske-1000ml-883314p
 
Miguel skrev:
nordtvedt skrev:
Vi bruker sterilt vann fra apoteket til å kalibrere måleinstrumenter med på jobben.  Koster 22-25 kr pr liter.

Da jeg kjøpte sterilt vann på apotek for to uker siden og fant frem produktet på produsentens hjemmeside stod det kun at det var sterilt, så da går jeg ut ifra at mineralene fortsatt er der. Hvilket vann/apotek bruker dere? Skulle hatt noe til å kalibrere pH-meteret mitt.
Vi bruker ikke sterilt vann til å kalibrere pH. Til dette formålet finnes det kalibreringsløsninger som har mye bedre buffer evne enn vann.
 
Tilbake
Topp