Det bare skummer når jeg prøver og fylle med beergun

Hei

Det bare skummer når jeg prøver og tappe til flaske. hva kan være galt??

oppsettet er som følger:

ferdig karbonert øl på fat.
kaldt fat (ca 8 grader)
kalde flasker tas opp bøtte med starsanvann like før de fylles
ca 1,2 m 8mm slange fra fat til beergunn
har prøvd fra 0,01 - 0,6 bar co2 trykk.
det er bare brudd stykker med øl i slangen, ser det kommer noe klart øl også blir slangen hvit(skum) og det skjer fordet om jeg prøver og holde flow ut over lang tid.

alt er uten hell. nå jeg prøver og flaske en 0,5 liter er det ca 3-5 cm med øl i flaksen før den fosser over av tjukt øl skum.

noen som kan gi meg gode råd!!!
skulle hatt flasket ferdig slik at jeg får noen fat til rådighet asap!!!!


håper det er noen beerguners med erfaring der ute!!!
 
Dra i sikkerhetsventilen for å slippe ut overtrykket. Så fyller du.

Husk å trykke kjapt inn på "øl-knappen" og ha tuppen av ølpistolen nede inntil veggen på flaska.
 
opplevde det samme nå sist vi skulle flaske, konklusjonen vi kom frem til er at det var overkarbonert øl..
 
Var ikke det en veldig kort slange? Jeg bruker slangen som følger med Beergønneren, som er betydelig lengre enn 1,2 m, og har aldri hatt problemer med skum.
 
Og så vil det også hjelpe dersom du kan kjøle ned fatet til lavere temperatur enn 8 C. Til lavere til bedre (ikke is selvfølgelig:))
Jeg har også brukt Beergun på mange forskjellige øl, og har ikke opplevd problemet ditt.
 
Jeg tolker det som om det er en blanding av CO2 og øl i slangen ("brudd stykker med øl i slangen")
Det skal normalt ikke komme CO2 inn i slangen.
Dermed er dette en feil. (som merkelig mange har har oversett at du beskriver)
Jeg hadde tilsvarende problem selv med et enkelt fat.
Det vist seg at pakningen rundt ut ventil (og stigerør) ikke var helt tett.
Dermed kom det CO2 inn i slangen og skumming var uungåelig.
Ny pakning fåes kjøpt på de fleste bryggesjapper.

Slitasjen på denne blir selvsagt større dersom du demonterer fatet ved hver vasking, slik jeg har inntrykk av at enkelte gjør.

For å få det du har på fat over på flasker foreslår jeg at det tappes over på annet fat i lukkes system.
Går ikke det må du bare ta tiden til hjelp.
Tapp raskt i de flaskene du skal ha øl.
Ta en pause og la skummet synke
Tapp raskt en runde til.
Gjenta tilstrekkelig mang ganger.
Denne metoden fordi om det er samme feilen jeg hadde vil det komme mer CO2 i slangen hver gang du tar en pause.

Beste metode for å sjekke om min teori er rett er selvsagt å prøve med et par andre fat.
 
Jeg har ikke oversett dem infoen.
det kan også skje hvis trykket på fatet er for stort eller hvis ølet er for mye karbonert.
Dette står også beskrevet i bruksanvisningen, som det hjelper å lese.

Edit: litt info fra produsenten.
If you are still experiencing foaming, we have found that nearly always it is a result of over-carbonated beer. Over-carbonated beer contains more CO2 in solution than is stable at the given pressure and temperature. Any change in pressure or increase in temperature will cause this excess CO2 to come out of solution causing excessive foaming and gas bubbles in the beer line. Therefore, when carbonating your beer, DO NOT “speed gas” it by applying more than
 
Sist redigert:
Kan ikke se for meg at en får "brudd stykker med øl i slangen" før en har helt ekstreme mengder karbonering.

Ser forøvrig at ølslangen på min Beer Gun er 3 meter (CO2 slangen er ca. 1,5).
Her er 1,2 m oppgitt og den forskjellen taler i alle fall ikke for mindre skum.
 
Hei, jeg tar opp tråden da vi plages med det samme. Vi "mister" for mye karbonering ved tapping til flasker.

Slik gjør vi det nå:
1. Karbonerer ølet på fat i boden (ca. 16 grader, 2 bar). Står slik i ca 1 uke eller mer, alt etter når det passer å tappe på flasker.
2. Ved tapping bærer vi fatet forsiktig opp til kjøkkenet (romtemp 22-23 C), hvor fatet står på kjøkkenbenken og beergun tapper over kjøkkenvasken.
3. Før tapping tar vi ut alt trykket på fatet, før vi setter på et tappetrykk på ca 5-10 psi. Ølslangen fra fat til beergun er nå 7 m. Før var den 2 m ca.
4. Ved selve tappinga settes beergun helt nede i flaska litt pp skrå hvor man først fyller på co2 før ølet fylles. Det blir som oftest en del skum så man må fylle i to omganger eller prøve å kjøle flaska med kaldt vann fra springen.

Etter tapping er som oftest ølet dau men står ølet i boden (16C), ettergjærer den litt og man får meget godt øl etter ca 1 mnd.

Hva gjør vi feil?

Må vi ha kjøling på flasker og fat?

Hva er riktig slangelengde for 3/16" PE slange?

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk
 
Legg flaskene i fryseren en stund før tapping. Kjøle ned ølet til 2-4 grader er heller ikke dumt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har fylt flasker fra fat i flere år, og begynte også med beergun. Min erfaring er at den fungerer greit for lavt og medium karbonerte øl. Man mister en del karbonering på veien, og jeg opplevde at en del batcher ble underkarbonert. Vil si at ca. 2 av 3 ganger ble akseptable. Ved overgang til mottrykksfyller løste alle problene seg, og jeg får perfekt karbonert øl hver gang. Også for pilsnere, belgiske og hveteøl som trenger litt ekstra.
 
Mottrykksfyller er nok bedre i så måte. Man kan overkarbonere dersom man vet man skal beergun'e ølet på flaske, for å kompensere for tapt karbonering. Gjorde dette tidligere i sommer med en saison, og det fungerte fint (ølet var kaldt og flaskene hadde ligget i fryseren en god stund).
 
En god måte å redusere skum på er å redusere diameteren på slangen fra fatet. Selv bruker jeg 2meter 3mm (innvendig) slange mellom fat og tapp. Det bremser hastigheten og trykket på det ølet som til slutt skal ut - og reduserer skumdannelsen.

Som nevnt flere ganger over har temperatur også mye å si. Klarer man å kjøle fatet til 2 grader, samt holde tappetrykket på et moderat nivå, skal aldri skumming være noe problem.
 
Viktig å sjekke at det ikke er noe som blokkerer ut fra fatet. Jeg hadde en vestkyst IPA klone som skummet noe sykt, det viste seg at det var humlerester som satt i ventilen og da ble det skumorama. Jeg bruker ca 2 meter lang ølslange med John guest koblinger, og da har jeg 2 grader på ølet og ca .6 bar trykk. Funker fint som snus.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Enig i Tallak78 sitt poeng: Har opplevd skumproblemer med beergunnern i langt større grad med tørrhumla varianter enn ellers, og tipper det er pga humlefragmenter i systemet som skaper friksjon og dermed skum.
 
Tilbake
Topp