Det evige vannproblemet

SturlaP

Norbrygg-medlem
Hei...igjen

Står midt i planlegging av lørdagens brygging og gleder meg som et barn. De fleste ting er på plass og variabler regnet ut. Meeeeen...føler meg fortsatt veldig usikker på utregningen av vannmengder. Synes jeg får mange forksjellige resultater på ulike kalkulatorer. Målvolum er 22 liter. Maltvekt er 4.95kg. Meshtemp på 65 og koketid 1 time.

Noen steder får jeg at jeg kun skal ha en 12-13 liter til maltingen, og ca 24 liter til skylling. Mens andre steder blir det motsatt.
Noen tips?

Det spørs litt på hvordan fordampingsprosenten din er, hvor mye du taper ift. trub og kjøling og hvor tykk mesk du vil ha. Jeg har (nok en) kalkulator her: http://www.glennrlie.net/kalk_meskeskyllevann

(med mitt oppsett hadde jeg brukt ca 13 liter til meskevann og ca 20 liter skyllevann, men det er MITT system)
Takker! Har brukt den kalkulatoren din og er godt fornøyd. men jeg synes jo det er vanskelig å forutse hvor mye som går i truben og hvor mye som kokes bort. Ser for meg en mesketykkelse på 2,6/kg

Man må kjenne systemet sitt for å kunne fylle ut de variablene ja, men en fordampning på 10-12% og 1-2 liter tap til trub er vel innenfor et standardavvik skulle jeg tro.

Dette er sånt man må, som Glenn sier, tilpasse sitt eget system.
Det viktigste er at du har et levelig nivå av utvinning (>65%?), og du klarer å holde dette konsekvent.
(Personlig nøyer jeg meg med å skylle med så lite som fem liter skyllevann til 20 liter vørter, selv om jeg sikkert burde bruke mer. BIAB er fint sånn, det krever lite i form av skylling.)

Dette er sånt man må, som Glenn sier, tilpasse sitt eget system.
Det viktigste er at du har et levelig nivå av utvinning (>65%?), og du klarer å holde dette konsekvent.
(Personlig nøyer jeg meg med å skylle med så lite som fem liter skyllevann til 20 liter vørter, selv om jeg sikkert burde bruke mer. BIAB er fint sånn, det krever lite i form av skylling.)
Bruker BIAB, hvorfor krever det mindre skylling?

Bruker BIAB, hvorfor krever det mindre skylling?
I og for seg et godt spørsmål, jeg er neimen ikke sikker i farten. Fulgte bare rådene om BIAB når jeg startet, så har aldri økt mengden og får rundt 70% mash eff. Det er hva man kaller "full volume mash".
I mer tradisjonelle mesketeknikker bruker man mye mer skyllevann, men min erfaring med mitt oppsett tilsier at jeg ikke trenger det, selv om jeg skal eksperimentere mer med det etterhvert.

I og for seg et godt spørsmål, jeg er neimen ikke sikker i farten. Fulgte bare rådene om BIAB når jeg startet, så har aldri økt mengden og får rundt 70% mash eff. Det er hva man kaller "full volume mash".
I mer tradisjonelle mesketeknikker bruker man mye mer skyllevann, men min erfaring med mitt oppsett tilsier at jeg ikke trenger det, selv om jeg skal eksperimentere mer med det etterhvert.
Det stemmer sånn noenlunde med kalkulatoren til glenn også, dersom du øker vannmengden dramatisk (full volume mash), vil skyllevannet gå ned tilsvarende.
Om effektiviteten blir sterkt påvirket vet jeg ikke helt.

Det stemmer sånn noenlunde med kalkulatoren til glenn også, dersom du øker vannmengden dramatisk (full volume mash), vil skyllevannet gå ned tilsvarende.
Om effektiviteten blir sterkt påvirket vet jeg ikke helt.
Kanskje jeg har mesket og skyllet på feil måte?
Det jeg gjorde sist var først å skvise så mye vann som mulig ut av meskeposen. Så hadde jeg tenkt å holde den sammenrullet og helle skyllevann over. Dette ble imidlertid alt for tungt (hadde veldig mye malt). Pitchet derfor meskevannet sakte over i annet kar og skyllet kontinuerlig når mesken kom til syne.

Flere måter å gjøre det på. Den enkleste (simpleste?) måten, og slik jeg gjør det: Tar meskeposen over i en bøtte (først skvise ut så mye som mulig) som jeg heller skyllevannet over i. Rører litt rundt og styrer på i et kvartes tid for deretter å skvise ut siste rest. Ut fra fargen på skyllevannet kan det se ut som jeg får ut en god del. I en 32 liters batch pleier jeg å meske med 26 liter og skylle med 12 liter, sånn cirka. Får 70% utbytte på denne måten.

Jeg setter enten bare posten på rist over kokekjelen og skyller gjennom, klemmer eventuelt om jeg får for lite væske.
Har også prøvd å legge kornet i en gjæringsdunk med skyllevannet i 5 minutter, og det var ingen merkbar forskjell.

Tilbake
Topp