Det første brygget

Er en vennegjeng på 3 karer som nettopp har fått flasket vårt første brygg, en weissbier. Problemet er bare at det lukter litt urin(!!!!!). smaken er heller ikkje slik den skal være, men ikkje i nærheten så vond som lukten.
Det vi har funnet ut i etterkant at vi har gjort feil er at vi har ikkje hatt vann i gjærlåsen, vi måtte flytte på gjæringskara etter de hadde stått i en dag, og at vi ikkje varmte opp skyllevannet, skyllet med vanlige krane temperatur. ja, vi vet det er litt amatørmessig osv, litt for lite lesing på nettet før oppstart.. MEN det eg lurer på er om det er noen av disse feilene som kan gjør at ølet har blitt som det har?
Eller har vi rett å slett bare fått bakterie i det på et eller annet vis?
 
Ingen ting av det nevnt over skal nødvendig hvis gi usmak...
Kalt skyllevann går kun utover meske effektivitet og flere bryggerier gjærer åpent, men det gir jo større fare for infeksjon...
ingen gode forslag utover det.. la den stå og se om det bedrer seg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Eller kan det være hveteøl(gjær) det lukter/smaker? Helt fersk øl er ikke heller alltid fullt av godsmaker.
 
Her tror jeg dere må fortelle mer om oppskriften og bryggeprosessen deres.

Noen mener Weissbier ikke er det enkleste å begynne med. Her er en liste over ganske enkle øl:

http://byo.com/malt/item/1459-the-10-easiest-beer-styles

Personlig tenker jeg at en helt vanlig Pale Ale er et godt valg. Det er et øl som er lett å brygge og som har en fin balanse mellom malt og humle.
 
Sist redigert:
For at smaken av Weissbier skal være som den skal er det sentralt at gjæringen holdes på ca 16 grader. For høy temperatur, og banansmaken tar fort helt overhånd. Sånn sett er det kanskje ikke det smarteste å brygge for første gang...
 
flaskene har stått i 3 uker nå, en uke varmt og to uker kaldt. Ser nå på oppskriften at det skulle stått to uker varmt, men det har vell ikkje all verden og si? vi kjøpte denne; http://www.olbrygging.no/products/weissbier . og har gjært den på 20 grader som det står i oppskriften, er det feil fra olbrygging.no si side da si du sier 16 grader?
Uhellet må også ha skjedd før flaskinga, siden det luktet likt som ølet gjør nå i frysa vi har bygget om til å gjære i.
Angående bryggeprosess osv, så har vi brygget på en beer brew automatic og følgt oppskrifta til olbrygging helt slavisk. Var veldig nøye på hygiene også, mener vi da. Alt som har kommet i kontakt med ølet har blitt desinfisert først.
Om det er hvete gjær vi lukter kan eg ikkje uttale meg om siden eg ikkje vet hvordan det lukter.
Det er ikkje et snev av eddik nei, beste eg kan beskrivet det med er urin faktisk, trist men sant.
 
Som sagt så lukter den ikkje i nærheten av det hveteøl skal. Ølet smaker også veldig lite generelt, men det har et lite snev av slik som hveteøl skal smake. men veldig mild.
 
i mangel på utstyr ble det ikkje tatt noen målinger, vi fulgte bare oppskriften slavisk med tanke på mesketid,koketid, temperaturer osv.
 
[QUOTE="Geiren, post: 372036, member: 25307"Det vi har funnet ut i etterkant at vi har gjort feil er at vi har ikkje hatt vann i gjærlåsen[/QUOTE]
Dette overså jeg først. Jeg vil sette fingeren på at det er oksidasjon som gjør det.
 
Det greieste er vel å godskrive dette til erfaringskontoen og gjøre det bedre på neste brygg. :)
 
Really? Vil det ikke hovedsaklig drives ut gass fra bøtta gjennom gjærlåsen, uansett om det er vann der eller ikke?
 
Etterhvert avtar denne avgassingen, Med mindre de har skrudd temperaturen jevnt oppover for å frigjøre co2 jevnt. Så trykket vil utlignes. Har man et temperaturfall i løpet av døgnet så vil luft suges inn.
 
Det kan nok være oksidasjon slik Miguel sier. I tillegg kan nok det at dere har fulgt oppskriften "slavisk" og skylt med kaldt vann, ha medført at dere har fått lav OG og et litt tynt og vassent øl. Det stemmer jo bra med at det "smaker som weissbier, bare mye mindre".


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har aldri fått til weissbier. Prøvd mange ganger, men samma f*** hva jeg gjør får jeg en kjip usmak, samt det preget man forventer i en weissbier er dempet/skjult. Jeg skal ikke si at ølet deres ikke er oksidert, men det er helt klart et poeng å vurdere flere mulige forklaringer.
 
Tilbake
Topp