Det skal ikke gå an

Brygget det som jeg tror skal bli en juleøl og starta med en OG på 1.068. Gjæren jeg brukte var etter omstikking fra en Münchener. Satt direkte uten vask på gjærslurryen. Münchener kan du lese om her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5771.0.html.
Vel...
Som sagt så stakk jeg om Müncheren min og  brygga direkte på gjærslurryen til det som jeg tror skal bli juleøl. Gjærinegn starta som et skudd og etter noen få timer så var det som en mitraljøse i gjærlåsen. Starta på OG 1.068 og etter 28 timer er jeg nede på 1.022. Og det mener jeg skal ikke gå an. Dette er undegjær og gjræringstemp har vært konstant 11 grader.
Smak og lukt er himmelsk. Det har roet seg ned nå og jeg håper at det stopper snart slik at det blir en juleøl av dette og at den ikke blir for søt.

Tro om jeg skal kjøpe meg en oechlevekt selvom jeg har testa den jeg har på rent vann og den viser 1.000.
 
Å joda, det går sikkert an. Du har sannsynligvis brukt VELDIG mye gjær, hvis du har tappet vørteren rett på en gjærkake fra tidligere brygg (noe som strengt tatt stort sett ikke anbefales...). Med så mye gjær vil ting gå raskere enn vanlig.
 
Roet seg ned nå så dette blir bra. Skal vaske denne til neste gang og ta vare på den. Synes Wyaest 2308 Munich er fin. Det var lett å lage starter for den skummer mindre enn andre gjærsorter. Problemet med startere er at det ofte skummer over, litt avhengig av hvilken gjærtype. Tdiligere i år brygget jeg en med Wyaest 1007 German Ale og den var voldsom. Nesten umulig å lage starter av og i gjæringsdunken senere blåste den gjærlåsen ut.

Dette blir bra.
 
Magnar V skrev:
Roet seg ned nå så dette blir bra. Skal vaske denne til neste gang og ta vare på den. Synes Wyaest 2308 Munich er fin. Det var lett å lage starter for den skummer mindre enn andre gjærsorter. Problemet med startere er at det ofte skummer over, litt avhengig av hvilken gjærtype. Tdiligere i år brygget jeg en med Wyaest 1007 German Ale og den var voldsom. Nesten umulig å lage starter av og i gjæringsdunken senere blåste den gjærlåsen ut.

Dette blir bra.

Skumproblemer i starteren løses med noen dråper Foam Control fra Morebeer.
 
Skal bestille Fome control.

Brygga meg en Ale i går kveld med OG på 1.058 som også kom som en mitraljøse i gjærlåsen. Nå 22 timer senere er den nede på 1.022.
Begynner å få skikkelig tro på at starter er tingen og et must. Steppa opp starter på 1 + 2 + 3 liter med dekantering hver gang, noe som er i overkant den vedtatte "gjærmatematikken", men det var en som her i forumet som sa at det ikke har betydning om det er i overkant mye gjær. Og så en på 1,5 liter på  vørteren en times tid for å løse opp gjæren mens jeg venta på at vørteren skulle klarne før tapping i gjærkaret.

Begynner å bli skikkelig moro det her.
 
Tilbake
Topp