Diacetylrast med WLP001/US-05 på lav temp.?

Jeg planlegger en Baltisk Porter fra "Brewing classic styles" med OG 1.089. Jeg vil prøve å gjære denne på lav temperatur med WLP001 eller US-05. Utfordringen er at jeg sansynligvis ikke er hjemme under hele gjæringsforløpet og mest sansynlig er jeg bortreist på slutten av utgjæringen. Hvor lavt jeg kan gå uten å gjennomføre diacetylrast?

Jeg tror jeg kan tilpasse ting slik at jeg får disse alternative handlingsmåtene:

1. Kan jeg legge meg på 15 grader flatt i 3-4 uker og regne med at det ikke er blitt produsert noe diacetyl?

2. Bør jeg gjære enda  lavere (12-14 grader) de første 4-5 dagene jeg er hjemme og så skru opp tempen til 16-17 grader før jeg reiser?

3. Kan jeg gjære på 14 grader til ølet er utgjæret, for så å heve tempen til diacetylrast når jeg kommer hjem, selv om det ikke er mer gjærbart sukker igjen?

4. Kan jeg gjære på 14 grader til ølet er utgjæret, for så å tilsette et par Oeschlevekter sukker/DME og eventuell ny gjær, og på denne måten få til en diacetylrast?



Søkefunksjon er benyttet, forumet trålet, og "Yeast" er i posten, den kommer bare ikke frem tidsnokk!
 
Tid er for ales den viktigste faktoren for å bryte ned diacetyl pga den høyere temperature. La det stå på 15 grader flatt.
 
Hva med å gjære den på 18C og kalle det en robust porter? Med WLP001 blir det ikke Baltisk porter uansett temperatur :)
 
Bjarte H skrev:
Hva med å gjære den på 18C og kalle det en robust porter? Med WLP001 blir det ikke Baltisk porter uansett temperatur :)

Tja, mine øl blir det jeg mener at de er ;D Robust porter blir det vel heller ikke med den OGen... >:D Jeg trodde at det fantes både lager og alegjærede versjoner av dette ølet, uavhengig av hva som står i typedefinisjoner.

Vil ikke 001 på 14-15 grader gi et preg som ligner et lagergjæret øl?

Jeg skulle gjerne ha gjæret med lagergjær på 12 grader som oppskriften sier, jeg er bare ikke sikker på at jeg kan kontrollere en slik lav temperatur. Med en lagergjær bør jeg vel i allefall ha en Diacetylrast? Kan denne gjøres som beskrevet i handlingsalternativ 3 eller 4?
 
Hvis du begynner gjæringen på lav temp, bruker nok frisk gjær og oksygenerer tistrekkelig, skal det ikke være nødvendig med noe diacetylsteg.
 
Gahr skrev:
Hvis du begynner gjæringen på lav temp, bruker nok frisk gjær og oksygenerer tistrekkelig, skal det ikke være nødvendig med noe diacetylsteg.

Ut fra spørsmålsstillingen min er dette et bra svar. Jeg kan definitivt kjøle til 7-8 grader, muligens helt til 6 grader.

Gjæren sparer jeg ikke på, jeg bruker små startere med røreplate og kjøper nok kanistere iht Mr.Malty. Gjærnæring og Servomyces går i starter og kokekjel.

Oksygenering har jeg til nå basert meg på risting i flere omganger. Dette har gitt meg god utgjæring, men ser helt klart fordelen med ren O2 ved lagergjæring av vørter med OG 1.089. Må nok låne meg noe i Oslo dersom det er til låns. Bestilling på O2-utstyr ligger inne men får nok ikke testet det på bryggedagen.
 
Jeg har bestemt meg for å ta sjansen på en lagergjær.

Øltypen er som nevn Baltisk Porter, OG 1.089, ønsket FG 1.020-1.024 (Attenuasjon: 71-76%), meske temp er 66 grader iht oppskrift, og jeg kan med all sansynlighet ikke gjennomføre diacetylrast før ølet er ferdig gjæret.

Tilgjengelige gjærtyper er:

WLP802: Attenuerer godt (75-80)og produserer lite diacetyl, middels alkoholtoleranse.

WLP830: (Anbefalt iht oppskrift i "Brewing classic styles")  Attenuerer godt (74-79) men produserer diacetyl, middels alkoholtoleranse.

WLP833: Attenuerer ikke så godt som de andre (70-76)men tåler høyere alkoholnivå, står ikke noe om diacetylnivå.

WLP840: Attenuerer godt (75-80) og produserer lite diacetyl, middels alkoholtoleranse.

Hvilken gjær bør jeg velge med tanke på alkoholnivå, ønsket FG og lite diacetyl?

Tenker å meske på 65-66 grader og starte med gjæringen på 9-10 grader i 3-5 dager før jeg hever tempen til 12(Iht oppskrift) grader før jeg reiser på jobb. Det går nokk fort 4 uker før jeg er tilbake.
 
Tilbake
Topp