1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Digitalt termometer

En tråd i 'Utstyr' startet av Duckboot, 22 Jan 2014.

1. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

2. Sotrajohnny

Sotrajohnny
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg kjøpte en slik DS18B20 sensor som jeg har koblet til en Raspberry Pi som viser temperaturen kontinuerlig: http://www.adafruit.com/products/642

Den har litt lag ved raske temperaturskift, men nøyaktigheten er ihvertfall god nok til mesking.

3. kintii

kintii
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg vil absolutt anbefale thermapen, har brukt det i 1 år og er superfornøyd. Da får du nøyaktig måling i løpet av 4-5 sekunder.

4. Trygve

Trygve
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har og Thermapen, og det er nøyaktig og svært raskt. Men jeg har har fått problemer med det - kan se ut som om det har kommet fukt inn i batterikammeret. Av og til nekter det å slå seg på. Hjalp da jeg lot det ligge åpent og tørke noen dager, og så sprayet med crc.

Ellers virker det til kr 99 på OBS (Weber??) veldig bra. Viser det samme som thermapennen og nesten like fort. Så om det holder noen år . . . .

5. lutipold

lutipold
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har en tre slike fra Claes Ohlson. Alle tre viser nesten identisk temperatur, og 99,9 når det koker i mesken. Jeg har til og med boret små hull i silikonslanger for så å stikke denne "thermapen" inn i slangen. De tåler en vannsprut også. Stainless probe. Pris 2014: 139,-

http://www.clasohlson.com/no/Termometer/36-1833

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Etter forslag her på forumet kjøpte jeg meg et steketermometer til rundt 90 kroner på "Den gule butikken", husker ikke hva den heter (ikke bunnpris) Coop noe? Og det viser såvidt jeg vet helt korrekt. Viser 99.5 grader ved kok (Bor 197 moh over havet og med mindre det er noen spesielle værfenomen den dagen så skal vannet koke ved 99.5) Kalibrerte PIDer etter dette, og de viser samme temperatur som termometeret også nede ved 40-ish grader.

7. DanielH

DanielH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Coop Prix, mener du vel :)

Er de små billige Weber-termometerene såpass bra altså? Da må jeg nesten forte meg innom en Coop og kjøpe en selv.

8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja det stemmer. Eneste aberet er at proben er ganske kort, og man får ikke hvilt den på en kant. Men i følge det jeg har målt etter kalibrering i kokende vann viser den likt med to PID'er ved forskjellige temperaturer.

9. DanielH

DanielH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Klarer du å finne link til et bilde av den, så jeg ikke ender opp med feil termometer? Weber lager tydeligvis et titalls termometere :O

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skal man ha noe som trenger en ekstern probe ville jeg heller gått for noe som tar imot pt-100. K-sensorene er mindre presise.

12. TorsteinO

TorsteinO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen som har tips til gode sensorer da? Både K-type og til stc-1000

13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvorfor K-type?

14. TorsteinO

TorsteinO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har du en link til disse?

15. TorsteinO

TorsteinO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fordi det er det som passer til et multimeter jeg har, med termometer, men jeg trenger ny sensor

16. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

17. Ørnegård

Ørnegård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

18. TorsteinO

TorsteinO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Alright! Takker :)

19. TorsteinO

TorsteinO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Oi, dæven, de var jo virkelig grisebillige også! Og de funker fremdeles bra?

Del denne siden