Dimensjon på skrue på corona maltmølle

Hei.

Den skruen hvor en strammer fast håndsveiven på en corona maltmølla, der hvor man potensielt kan feste på en drill, er det USA-dimensjon? Ser noen skriver det er 5/16''.

Jeg har målt litt på skruen, og jeg er ikke sikker på om det nødvendigvis er "US"-størrelser, fordi det er bare 7 "tråder" på 1 cm på bolten, dvs. mer enn 1,25 mm per tråd.

(Jeg har ikke så greie på dette, så bare lærer underveis.)

Men 7 tråder per 1 cm blir 18 tråder med tomme, altså burde 5/16-18 kunne være riktig.

Hvis det da ikke er M8 med en annen trådavstand enn 1,25? Finnes det? Nå er det vel minimale forskjeller mellom 5/16 or M8...

Får du tak i 5/16 bolt blir det helt riktig, men M8 passer godt nok til at du sannsynligvis kan demontere og sette på sveiv igjen :)
(M8x1.25 blir 20.32 tpi, som er nesten 5/16-18,
M8 finnes som x1, x0.8, x0.75 og x0.5 også)

5/16 -18 er en såkalt unc bolt. Det er 5/16 tomme tykkelse. Og den har 18 gjenger pr tomme (tpi). Vær oppmerksom på at det også finnes en unf som også er 5/16 men da har den 24 tpi.
Unc er unified coarse (grov) og unf er unified fine (fin).

Hvis en metrisk 8 mm har over 20 tpi så er det ikke mange omdreiningene man får en m8 bolt inn i en 5/16 unc mutter.

5/16 -18 er en såkalt unc bolt. Det er 5/16 tomme tykkelse. Og den har 18 gjenger pr tomme (tpi). Vær oppmerksom på at det også finnes en unf som også er 5/16 men da har den 24 tpi.
Unc er unified coarse (grov) og unf er unified fine (fin).

Hvis en metrisk 8 mm har over 20 tpi så er det ikke mange omdreiningene man får en m8 bolt inn i en 5/16 unc mutter.

Nei, jeg har forsøkt med en vanlig 8 mm kjøpt på jernvare, og den går ikke langt inn. Så jeg bestiller sikkert en 5/16-18 umbrako-bolt på ebay.

Ser de nye corona-møllene som selges nå har dette medfølgende.

Tusen takk! Trodde slikt var spesialvarer.

Skulle gjerne visst dimensjonen på hodene her... jeg har noen bits med "hunn-sekskant". Største er 11 mm og 7/16.
Unc og unf bolter har tommestørrelser også på sekskanthoder og unbrako. Vi som styrer med veteranbiler og / eller gamle amerikanere har et greit forhold til tommestørrelser på bolter og skruer. :)
5/16 har bolthode på 1/2 tomme. Eller 12,7 mm.
Unbrako eller allen som det heter på engelsk har 1/4 tomme dimensjon. Det er samme dimensjon som brukes på skrubits (holderen).

Zachariassen jernvare i Oslo har alle typer skruer og bolter. http://www.zachskruer.no

Sist redigert:
For øvrig er det system i galskapen også på tomme systemene:
Det går i 16 deler.
4/16 = 1/4
5/16
6/16 = 3/8
7/16
8/16 = 1/2
9/16
Osv.

Du glemte UNEF gjengene Torfinn?
Og for å gjøre det litt mer "oppklarende" så er det vel noe man kaller konstantstigning tommeserie også.
I tillegg til andre (ikke UN) tommegjenger som Witworth og SAE.
Så tommergjenger kan vær litt forskjellig.

Unef som i unified extra fine. Dette er fingjenger og er vel mer brukt i spesielle anvendelser. De mest vanlige amerikanske skruetypene er unc og unf. Sae er en utgått standard som inngår i unified standarden. Withworth er en britisk standard som og finnes i grov og fingjenger. Den største forskjellen på denne og den ameikanske er at withworth har 55 graders gjenger mens unified og metrisk har 60 graders gjenge. Gjenger er et helt studium i seg selv som spenner over glassgjenger for syltetøysglass til firkant og trapesgjenger som brukes i spindler på verktøymaskiner. :)

5/16 UNC var i alle fall perfect fit. :)

Jeg tror jeg må få laget en slags boks rundt selve møllehuset, fordi drillen jeg har går mye raskere enn ved håndsveiv og da tror jeg det vil sprute mer. Men det får jeg ikke testet nå.

Nå er det allerede en plastkapsel på oversiden av min corona, noe jeg ser ikke alle modellene har. Men selv batteridrill med laveste hastighet går mye raskere.

Ikke skjønner jeg hvordan noen orker å kverne opp 15 kg med sveiven.

Bra at det passa :)

Har kjørt med plastpose rundt mølledelen, kan tilogmed festes med strikk og klippes opp i bunn om du har en større beholder under - uelegant, men dog... :rolleyes:

Tilbake
Topp