Dimensjonering av kabler

Hei,
Har nylig montert et 3500W ( 240V) varmeelement i kjelen min, type dette: http://www.amazon.com/Camco-02913-S...F8&qid=1376942762&sr=8-1&keywords=3500w+ulwd .
Skal kjøre dette på en 16ampers kurs, 220V.

For å koble opp dette har jeg brukt ledning med dimensjon 2,5mm2 med en "vanlig" stikkontakt i enden. Dette ser ut til å fungere fint under mine tester.
Jeg har dog behov for å koble kjelen min til en forgreier. Da jeg testet dette på en standard forgreiner med 1mm2 ledning, så merker jeg at ledningen på forgreineren blir litt varm. Har ikke latt det gå lang tid i frykt for videre varmeutvikling.

Vil denne varmeutviklinga bare fortsette, eller er dette ufarlig?
 
1 mm2 er kun for noen lamper eller bak tv-benken.  Med 3500w forbruk så skaff noe skikkelig med 2,5mm2 kabel er nå mitt syn.
 
Den varmeutviklinga vil fortsette. 16 A har ikke noe på 1 kvadrat lampettledning å gjøre.
 
HSel skrev:
Hei,
Har nylig montert et 3500W ( 240V) varmeelement i kjelen min, type dette: http://www.amazon.com/Camco-02913-S...F8&qid=1376942762&sr=8-1&keywords=3500w+ulwd .
Skal kjøre dette på en 16ampers kurs, 220V.

For å koble opp dette har jeg brukt ledning med dimensjon 2,5mm2 med en "vanlig" stikkontakt i enden. Dette ser ut til å fungere fint under mine tester.
Jeg har dog behov for å koble kjelen min til en forgreier. Da jeg testet dette på en standard forgreiner med 1mm2 ledning, så merker jeg at ledningen på forgreineren blir litt varm. Har ikke latt det gå lang tid i frykt for videre varmeutvikling.

Vil denne varmeutviklinga bare fortsette, eller er dette ufarlig?

De har skjøtekabler på 2,5mm2 på Jula
 
Jeg antok vel egentlig det ja da jeg skrev ja..
Men det går å plugge det rett i kontakten i veggen som jeg gjør nå eller bør jeg revurdere det?
Edit: Altså plugge i en vanlig stikkontakt, eller bør alt sånt gå på type CEE kontakter?

Hvor lang ledning på 2,5mm2 kan jeg ha på 16A da?

Takker for tips om skjøtekabel forresten!
 
Det er andre reglar for skøyteledningar enn kablar for fast instalasjon. Det sikraste er å sjå på merkinga av utstyret, enten er det merka med maks antall watt, eller ampere. Er forgreinaren merka med 16A eller 3500w er du innafor, men eg ville ikkje forlatt rommet med den i drift til eg var heilt sikker på at det ikkje begynna å ryke av den. Det er forskjell på litt lunka og heit.

1,5 kvadrat skøyteledning på 16A kurs er heilt normalt, og dei fleste skøyteledningar i salg er 1,5 kvadrat. Nokre er 1 kvadrat, spesielt korte ledningar og skøytepadder. Brukar du 2,5 kvadrat er du iallefall heilt sikker.

Maks lengde du kan ha avheng eigentleg av fleire ting, men brukar du 2,5 kvadrat er det ingen problem med 25m skøyteledning. Sikkert det dobbelte og.
 
Det var litt ugunsti med bare 1 mm2 og 3,5 KW men jeg bruker det mye på 2,5 Kw uten bekymring.
En kjenning kjører 50 liter Speidel på noe og 50 meter, kan være nermere 100 og, 4 mm2, det er for langt og tynt og Speidelen koker ikke skikkelig.

http://home.online.no/~famdemmo/elektro/elektristetu.html#trommel
 
Takker for info!
Har som sagt allerede 2.5kvadrat kabel koblet til elementet. Jeg får vel bare forlenge denne kabelen og unngå bruk av forgreiner på denne kursen.

Siste spørsmålet er da om jeg kan bruke vanlig stikkontakt for dette? Altså ikke en CEE (trefas) kontakt.
Jeg antar at jeg kan det i og med at vanlige støpsel skal takle opp til 16A.
 
Tilbake
Topp