Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Samme vørter, samme type kar, samme gjær i samme temperatur. Ser ikke hvorfor det skulle bli forskjellig. Jeg har ikke opplevd slike forskjeller, og jeg har ganske ofte fordelt brygget i to gjæringskar.

Poenget er vel at vi ikke ser hvorfor det skulle blir forskjellig. Det er alltid muligheter. Det er f.eks. ikke gitt at du får de samme, eller den samme mengden, bakterier oppi karet. Som regel vil vi sikkert ikke oppleve forskjeller. (Det betyr riktignok ikke at det ikke er forskjeller;).)

edit: Jeg gjør jo "forsøk", jeg også - sjøl om de er mer shaky enn den situasjonen vi diskuterer her. Som nå, når jeg brygger tre pils med samme oppskrift, men med ulikhet i gjærtype mellom de to første, og mindre salter i den tredje, som ellers er lik den første. LItt artig, men eventuelle forskjeller vil jeg nok være nokså usikker på hva skyldes.
 
Sist redigert:
Poenget er vel at vi ikke ser hvorfor det skulle blir forskjellig. Det er alltid muligheter. Det er f.eks. ikke gitt at du får de samme, eller den samme mengden, bakterier oppi karet. Som regel vil vi sikkert ikke oppleve forskjeller. (Det betyr riktignok ikke at det ikke er forskjeller;).)

edit: Jeg gjør jo "forsøk", jeg også - sjøl om de er mer shaky enn den situasjonen vi diskuterer her. Som nå, når jeg brygger tre pils med samme oppskrift, men med ulikhet i gjærtype mellom de to første, og mindre salter i den tredje, som ellers er lik den første. LItt artig, men eventuelle forskjeller vil jeg nok være nokså usikker på hva skyldes.
Det kommer vel an på hvordan man gjør det. Om jeg fordeler samme brygg i to bøtter så heller jeg vørteren fram og tilbake mellom bøttene noen ganger, både for luft og for å blande godt (f.eks vil tapping i to bøtter ellers kunne ha ulik mengde trub og lignende). Når jeg gjør det slik skal det godt gjøres at det meste ikke fordeler seg ganske likt.
 
Det kommer vel an på hvordan man gjør det. Om jeg fordeler samme brygg i to bøtter så heller jeg vørteren fram og tilbake mellom bøttene noen ganger, både for luft og for å blande godt (f.eks vil tapping i to bøtter ellers kunne ha ulik mengde trub og lignende). Når jeg gjør det slik skal det godt gjøres at det meste ikke fordeler seg ganske likt.

Joda, høyst sannsynlig blir det bra. Men du vil alltid ha en liten usikkerhetsfaktor der.
 
Det kommer vel an på hvordan man gjør det. Om jeg fordeler samme brygg i to bøtter så heller jeg vørteren fram og tilbake mellom bøttene noen ganger, både for luft og for å blande godt (f.eks vil tapping i to bøtter ellers kunne ha ulik mengde trub og lignende). Når jeg gjør det slik skal det godt gjøres at det meste ikke fordeler seg ganske likt.
Mye av poengene kommer bra frem fra Finn her.
Men når du blander fra bøtte til bøtte, har du tilsatt gjær allerede?
 
Mye av poengene kommer bra frem fra Finn her.
Men når du blander fra bøtte til bøtte, har du tilsatt gjær allerede?
Ja, som regel. Selvsagt ikke om det er en split batch mellom ulike gjærtyper, men ellers fordeles gjæren i bøttene. En situasjon der rehydrering av tørrgjær har en fordel, vil jeg si.
 
SG er korrekt i begge kar ja, da ble FG korrekt likevel da :) Flasker imorgen. Slik som Sarge sier så synes jeg det er rart det skal være en slik forskjell. Benyttet nøyaktig samme gjær i samme kar, som står rett ved hverandre.
 
Brygger en Utepils, og som alltid med lagere, blir jeg litt bekymret når det ikke har kommet i gang etter 24 timer. I ettermiddag har det gått 48 timer. Gjærtemperatur skal være 10-12 grader. Det er 3 pakker med Saflager W-34/70, som også er rehydrert og jeg ha rogså tilsatt gjærnæring. Når bør jeg være virkelig bekymret og bør riste karet enda mer? Og det er vel liten vits å øke temperaturen over 12 grader da 12 grader skal være optimalt for den gjæren der. Karet skal være tett nok til at det skal plup elitt i hvertfall under stormgjæring (har aldri opplevet lekkasje med dette nye lokket).
 
Brygger en Utepils, og som alltid med lagere, blir jeg litt bekymret når det ikke har kommet i gang etter 24 timer. I ettermiddag har det gått 48 timer. Gjærtemperatur skal være 10-12 grader. Det er 3 pakker med Saflager W-34/70, som også er rehydrert og jeg ha rogså tilsatt gjærnæring. Når bør jeg være virkelig bekymret og bør riste karet enda mer? Og det er vel liten vits å øke temperaturen over 12 grader da 12 grader skal være optimalt for den gjæren der. Karet skal være tett nok til at det skal plup elitt i hvertfall under stormgjæring (har aldri opplevet lekkasje med dette nye lokket).

Jeg ville vel gjette på at det kan ha skjedd noe nå:) - men hvis ikke, ville jeg rotert karet litt, for å få gjæren opp i suspensjon. To døgn er litt i overkant, men jeg ville ikke engste meg veldig mye. (Har vært der sjøl, og blir sjølsagt alltid veldig engstelig. Men det har vel enda ikke skjedd at gjæringa ikke har kommet i gang til slutt.)
 
Svaret får vi aldri vite. Hadde den mørkeste opplevelsen som brygger noensinne i dag da hele bøttta med 25 liter ramlet ut av kjøleskapet og alle 25 liter rant ut på tregulvet (skjedde fordi jeg hadde satt inn rista feil vei).
Dette skjedde selvsagt da jeg var på jobb og de andre la ikke merke til det før 1 time etterpå.Så der var 8 timers arbeid + 400 kr forgjeves. Prøver igjen til helgen, og skal denne gangen riste/oksygenere ekstra mye. Hadde for øvrig 3 gjærpakker.
 

Vedlegg

  • IMG_20200414_145437.jpg
    IMG_20200414_145437.jpg
    380,6 KB · Sett: 58
Svaret får vi aldri vite. Hadde den mørkeste opplevelsen som brygger noensinne i dag da hele bøttta med 25 liter ramlet ut av kjøleskapet og alle 25 liter rant ut på tregulvet (skjedde fordi jeg hadde satt inn rista feil vei).
Dette skjedde selvsagt da jeg var på jobb og de andre la ikke merke til det før 1 time etterpå.Så der var 8 timers arbeid + 400 kr forgjeves. Prøver igjen til helgen, og skal denne gangen riste/oksygenere ekstra mye. Hadde for øvrig 3 gjærpakker.
Å nei. :(

Edit: åssen gikk det med gølvet?
 
Aiaiai!:eek:
Jeg kondolerer.

Jeg mistet en gang 25 liter amerikansk blonde pga. knekt kran i gjæringskaret. Jeg vet hvordan det føles. Men det var heldigvis ikke utover tregulv...
 
Vel, det er nå overstått, nytt gulv er lagt av profesjonelle og ny Utepils er satt. Igjen fikk jeg problemet med lite plopping. Ristet hardt i 2 minutter denne gangen, og har også rotert etter 3 dager, slik Finn foreslo. Satte denne lørdag ettermiddag. Det er eraktivitet der (ploper om jeg dytte rned lokket), men altså ikke så mye som det skal.

Teorier: Jeg lagde gjærstarter på 35 grader (æi oppskriften stod det 25-30). Kan det være grunnen?

Neste steg? Bestille 2 pakker tørrgjær og hive oppi i morgen?
 
Vel, det er nå overstått, nytt gulv er lagt av profesjonelle og ny Utepils er satt. Igjen fikk jeg problemet med lite plopping. Ristet hardt i 2 minutter denne gangen, og har også rotert etter 3 dager, slik Finn foreslo. Satte denne lørdag ettermiddag. Det er eraktivitet der (ploper om jeg dytte rned lokket), men altså ikke så mye som det skal.

Teorier: Jeg lagde gjærstarter på 35 grader (æi oppskriften stod det 25-30). Kan det være grunnen?

Neste steg? Bestille 2 pakker tørrgjær og hive oppi i morgen?
Det blei dyrt øl. :(
 
Vel, det er nå overstått, nytt gulv er lagt av profesjonelle og ny Utepils er satt. Igjen fikk jeg problemet med lite plopping. Ristet hardt i 2 minutter denne gangen, og har også rotert etter 3 dager, slik Finn foreslo. Satte denne lørdag ettermiddag. Det er eraktivitet der (ploper om jeg dytte rned lokket), men altså ikke så mye som det skal.

Teorier: Jeg lagde gjærstarter på 35 grader (æi oppskriften stod det 25-30). Kan det være grunnen?

Neste steg? Bestille 2 pakker tørrgjær og hive oppi i morgen?

35 grader er ganske mye for mye etter hva jeg har lest. Du tar ikke livet av gjæren, tror jeg - men det skal gå ut over kvaliteten.

Tilsett ny gjær, men la den komme i gang før du tilsetter. Det tror jeg generelt er lurt.
 
35 grader er ganske mye for mye etter hva jeg har lest. Du tar ikke livet av gjæren, tror jeg - men det skal gå ut over kvaliteten.

Tilsett ny gjær, men la den komme i gang før du tilsetter. Det tror jeg generelt er lurt.
Skal gjøre det. 3 pakker tørr, eller bør jeg rehydrere igjen ?Den er jo ikke kommet ordentlig i gang, men kan se grums og det er mye CO2 inni der.
 
Skal gjøre det. 3 pakker tørr, eller bør jeg rehydrere igjen ?Den er jo ikke kommet ordentlig i gang, men kan se grums og det er mye CO2 inni der.

hmm - det er jo klare tegn på at gjæringa er i gang, da. Kanskje du skulle gi den litt mer tid?

Fermentis eller Lallemand; da hadde jeg ikke giddet å rehydrere. Lag en liten starter, og strø gjæren rett i den. Så står den i ro et kvarter, og så kan du riste den litt, så gjæren blandes inn. La den så bare stå i ro til den er skikkelig i gang.
 
Svarer meg selv. Hadde ikke vært lurt å tilsatt tørrgjør nå. Det står her at temp må da være 20 grader. Synes godt Bryggselv kunne vært klarere på dette i oppskriften sin. Det står der ingenting om at tørrgjær bør tilsettes på temp over 20 grader.

Saflager W-34/70 tørrgjær til ølbrygging - BryggSelv

Veit ikke om det er så farlig. Jeg strødde B-134 rett i dunken på 16 grader, og den kom i gang helt fint - og har jobba helt fint, også.

Fermentis sier du kan strø den rett i vørteren på gjæringstemperaturen:
① Direct pitching:
Pitch the yeast directly in the fermentation vessel on the surface of the wort at or above the fermentation temperature. Progressively sprinkle the dry yeast into the wort ensuring the yeast covers all the surface of wort available to avoid clumps. Ideally, the yeast will be added during the first part of the filling of the vessel; in which case hydration can be done at wort temperature higher than fermentation temperature, the fermenter being then filled with wort at lower temperature to bring the entire wort temperature at fermentation temperature.
② With prior rehydration:
Alternatively, sprinkle the yeast in minimum 10 times its weight of sterile water or boiled and hopped wort at 15 to 25°C (59°F to 77°F). Leave to rest 15 to 30 minutes, gently stir and pitch the resultant cream into the fermentation vessel.
SafLager W-34/70 - Brewer's yeast for floral & fruity lagers - by Fermentis
 
Tilbake
Topp