Diverse spørsmål etter første brygg

Heisann

Jeg og en kompis brygget vår første batch i dag. Selvsagt er det alltid noe de første gangene, så jeg har følgende spørsmål.

1. Vi brygger en pale ale som skal ha OG på 1,050 - 1,055. Har oppnåd ca 1,046
Vi vil sannsynlig få litt svakere øl enn oppskriften. Men det er ikke noe mer?

2. Vi kjører en BB30 og fant ut at å måle temperaturen i gjennom prosessen er ikke bare bare, er det noe
God pekepine på hvor det er best og måle med termometeret? Midten, sider, top, bund

3. Relativt likt spørsmål, etter at vi har helt over brygget på gjæringstønne. Hvor måler man tempen for å forsikre seg at den ikke er for varm? Helt på toppen er det varmest. Er dette hvor det skal være Max 30grader?

Takker for alle svar!

Kommer litt an på hvilken gjær du bruker. Tipper US-05 eller WLP001 dersom du bruker fersk gjær? Lav OG skjer fra tid til annen, da en får lavere meskeeffektivitet enn forventet. Kommer litt an på gjærtype, men jeg tipper brygget ditt vil gjære ned til rundt 1,010 eller enda lavere. Da har du rundt 5% alkohol. Det blir sikkert helt topp. Velkommen til en spennende verden som hjemmebrygger! :)

Jeg bruker en isopor bit / sitteunderlag bit med bobleplast utenpå limt ca midt på væskenivået i dunken for å måle temp
innvendig, fungerer greit synes jeg.

på bb30 vet jeg ikke hvor det er greiest, er det med pumpe på denne ville jeg målt på kranens utløp og toppen egentlig bare for å kunne sammenligne, men husk at mesking godt kan foregå med lokket på hele tiden, da utjevner temperaturen seg greit og.

Hadde oppi gjæren ved 27grader på topp nivå av gjæringskarret. Nå står den inne i 20-22grader.

Har fylt gjæringslåsen med vann til maks, hvor lenge pleier det i stå før man ser bobler i låsen?

Samt om man fyller på gjæren ved høyere temp enn 30grader, og dreper den. Kan man da bare hiv oppi ny gjær av samme type/mengde ?

Det er ikke normalt å pitche gjæren på en vesentlig høyere temperatur enn den skal gjæres på, det er derimot vanlig når du rehydrerer tørrgjær. Som oftest er det fordelaktig å pitche noen gradere lavere og la den stige. Du trenger heller ikke å fylle vannlåsen maks, den skal bare være en barriere for ulumskheter utenfra, men uansett: lag-time varierer fra gjær til gjær og temp etc., men forvent at det blir aktivitet fra 24 til 48 timer og utover. Angående siste spørsmål om å drepe gjæren: gjær dør ikke ved 30 grader, men den lager neppe godt øl der heller... bare sørg for at tempen er ca. 20 grader (eller lavere alt etter hva dere brygger) så er ikke det en problemstilling.

Forstår at man enkelt kan sjekke om det gjærer med å bruke hydrometere.

Men går det helt fint å åpne gjæringskarret etter f.eks 3 dager?

Fått det for meg at det skal være lukket hele tiden.

Så lenge du ikke står i full gjennomtrekk og en mus finner veien oppi det mens det er åpent går det greit. Folk gjærer med åpne kar og.

Når det gjelder bb30 som jeg startet med selv, har jeg oppleved at temperaturen er veldig variabel og på det verste så målte jeg 68 grader i toppen og godt over 80 i mesken jeg tappet ut nederst. Det ble ikke verdens beste øl. Vi rørte en del og sirkulerte ganske ofte for å få fordelt temperaturen jevnere og oppnå ønsket mesketemp. Evt da sette på lokket og skru av termostaten og rør og sirkuler av og til. Det er ikke noen god ide å pælme ren tørrgjær på toppen, og spesielt ikke på 28 grader. Ta heller og kjøl ned til rundt 18 grader, luft vørteren til steike helvete, rehydrer gjæren og bland godt. Avhengig av gjærtypen kan man få uønskede smaker på høye temperaturer. Hver sin gjær har hver sin sweetspot, men overall forsøker jeg å ligge mellom 18 og 20. Jeg har gjæringskar med kran, så jeg pleier å bare tappe litt når jeg skal måle SG, praktisk i grunn.

Har nå fått meg boken "Øl Brygging fra hånd til munn"

Her sies det at man ikke skal tilføye mer oksygen etter at ølet er tappet på gjæringsfat.

Men lengre oppi tråden her, fortelles det at det ikke er farlig så lenge man er hygienisk. Da man etter
Et par dager gjerne vil måle hvordan det går med gjæringen med hydrometer.

Hva er riktig her? Spesielle øltyper som dette eventuelt gjelder for?

Det er forskjell på å aktivt få inn oksygen i ølet kontra åpne for en kjapp prøve ;) Tror ikke du skal bekymre deg så mye for det, så lenge utstyret du bruker til prøvetaking er rent og desinfisert.

Tilbake
Topp