Jeg ordla meg sikkert noe feil i forrige innlegg, for å oppklare; jeg tok ikke det du skrev som at du hadde noe imot at jeg prøver på ting som kanskje er skadelig, faktisk tvert imot, jeg har inntrykk av at du er for all prøving og feiling
Jeg skrev innlegget mitt på den måten jeg gjorde for å poengtere at jeg ikke er bestemt på at dette er en god metode og for å understreke at jeg har ingen beviser eller måter å forklare mine resultater av uttestingen. Bare sånn at de som evt skulle lese dette forstår at dette er noe jeg tester ut og ikke noe jeg vil anbefale som en fast starterrutine.
Jeg har jo også alltid dekantert når jeg satt startere med rører, et døgn i kjøleskap for så å bruke gjæra dagen etter, men det er noe med å treffe riktig tidspunkt for når den skal av røreren, og det å pitche aktiv gjær kontra gjær i dvale. De fleste snakker om at den lukten fra en starter som har stått på røreren er lukten av oksidering, men jeg er ikke så sikker på at det er tilfelle, i alle fall her hos meg. Jeg syns, helst med lager gjær at mengden H2S i starteren sier noe om mengden i det ferdige ølet. Igjen, dette er bare mine erfaringer og har ingen beviser utover min subjektive mening, og det var som sagt grunnen for å nevne at dette er bare noe jeg prøver ut, for min egen del.
Joda det er vel opprinnelsen for SNS metoden å ikke oksygenere, men samtidig sier Mark at man vil oppnå like gode, om ikke bedre resultater ved å bruke O2, men at opprinnelsen til SNS var for de som ville ha en billig og enkel måte å sette en starter på, jeg er ikke så opptatt av å teste ut hans metode, men heller bruke det han sier som jeg syns gir mening for å finne den beste metoden for gode øl, her hos meg
Og de tingene jeg gjerne vil prøve ut er å unngå "shear stress", grunnen til det er at den forskning som jeg finner snakker lite om stress i form av om de har det bra, men heller om cellene blir skadet av det. Mest sannsynlig blir de ikke skadet, men jeg tror heller ikke det har så mye for seg å hjelpe gjæra å holde seg i suspensjon, det klarer de vel forholdsvis greit skjøl, og ikke vil jeg at celler som flokkulerer tidlig skal få like god sjanse til å formere seg som de som gjør jobben på egenhånd.
En rører for meg har egentlig bare en jobb og det er å oksygenere for cellevekst, og med 1-1,5 liters starter vil jeg tro at tilførsel av ren O2 før gjæra tilsettes starteren vil være nok. Videre tenker jeg det viktigste er en sunn og frisk gjær med fulle lagre er alfa omega og jeg har rett å slett ikke mulighet til å følge med startere som står å rører, jeg må bland annet sove og det blir vanskelig å vite når den bør settes i kjøleskapet, SNS metoden eliminerer jo den faktoren ja med mindre noe uventet dukker opp, og det alene gjør det verdt å teste den ut.
Når det gjelder overoksygenering har jeg prøvd å lese meg litt opp, og så vidt jeg kan forstå skal det litt til og det gjelder da i flere omganger og ikke ved 1 eneste tilførsel før pitch. I mitt hode(for det er der jeg henter dette fra) så vil de, selv om cellene jeg pitcher ikke trenger O2, få brukt for det så fort de deler seg, og de nye cellene vil vel også bruke O2 for å fylle sine lagre. Og om jeg har forstått det riktig vil de bruke O2 til andre ting om lagrene er fulle, men som sagt jeg bare funderer i hodet uten noe belegg for det jeg tenker.
Lagtiden vil jeg si er så og si den samme, bare at gjæra var i stasjonærfasen og dermed tygde sukker mens den formerte seg, derfor et plåpp hvert 5. minutt, den tok ikke av før 6-7 timer etter pitch. Og som sagt når de er i stasjonærfasen kan jeg i alle fall være sikker på at cellene er "armed and ready for battle" mot andre mikrober
Til slutt da så er jeg enig at det handler om populasjon ti syvende og sist, men jeg har ingen måter å teste det på, så her er jeg, uvitenskapelig og full ab subjektive meninger, men jeg er, som de fleste som brygger, ute etter et godt øl og jeg er, tydeligvis, villig til å gå noen omveier for å komme dit