DIY magnetrører

Du lukter nok noe eddik og, og sikkert noe mer og. Men det at det har blitt produsert eddiksyre i starteren, betyr ikke at gjæren ikke potensielt er mye bedre på repitch #2 hvis du høster den.
Neida, og jeg bruker gjerne 2.3.4. Osv generasjoner, men siden smakene og luktene jeg får i starterene blir med over i ølet jeg brygger så er det noe jeg gjør feil, dekantere kan jo umulig være problemet, ikke engang jeg kan fu**e det opp:D

Så da er det timingen jeg ikke får til, og med SNS startere er det veldig enkelt å vite når jeg skal pitche, om det løser problemet mitt med startere jeg snurrer, for det er jo langt fra alltid at de starterene som er snurret blir kjipe, det vet jeg ikke, men de lukter ikke nom for å si det sånn selv om ølet blir godt.

Så jeg prøver nå denne metoden en stund og ser hva slags resultater jeg oppnår, jeg liker også tanken på å pitche aktiv gjær vs sovende gjær i forhold til andre organismer, men som sagt tiden vil vise.

Desverre gikk jo dagens brygg rett vest så blir jo ikke akkurat noe jeg kan dra erfaring av, men jaja, neste gang:)
 
Det er selvfølgelig mye mulig, men om denne metoden eliminerer problemet med å sitte barnevakt for starteren min, for om det du sier er tilfellet så er jeg for seint ute med å fjerne starteren fra røreren og kan SNS levere like gode resultater, så er det mulig jeg bruker denne metoden uansett, men ingenting er avgjort og det vil jo vise seg hva jeg faller på når jeg føler jeg kan gjøre en konklusjon.

akkurat eddiksyre får du nok merkbart mye av hvis den blir stående og snurre etter at alt sukkeret er spist opp - men om det har noe å si ... nja, hvorfor skulle det ha det?

Du trenger nok ikke sitte barnevakt over starteren, men jeg er enig i at det er litt stress med å avgjøre når den er ferdig. Jeg skal prøve ut silikonpropp med gjærlås i. Det er det enkleste jeg har kommet på så langt. Ta den av og sett i proppen med gjærlås i, og om det bare plopper svakt eller ikke i det hele tatt, så er den ferdig. Så lenge det er noenlunde frisk plopping, er den ikke ferdig, og settes tibake.
 
Du trenger nok ikke sitte barnevakt over starteren, men jeg er enig i at det er litt stress med å avgjøre når den er ferdig. Jeg skal prøve ut silikonpropp med gjærlås i. Det er det enkleste jeg har kommet på så langt. Ta den av og sett i proppen med gjærlås i, og om det bare plopper svakt eller ikke i det hele tatt, så er den ferdig. Så lenge det er noenlunde frisk plopping, er den ikke ferdig, og settes tibake.

Flott triks. Dette har jeg alltid (siden jeg begynte med startere da) lurt på :)
 
Flott triks. Dette har jeg alltid (siden jeg begynte med startere da) lurt på :)

Jeg veit ikke om disse proppene kommer i flere størrelser. Den jeg har, som er tilpassa åpningen i Speidel gjæringskar, er nær på å forsvinne ned i erlenmeyerkolben. Det går, men jeg skulle gjerne sett at den hadde litt større diameter.
 
Jeg veit ikke om disse proppene kommer i flere størrelser. Den jeg har, som er tilpassa åpningen i Speidel gjæringskar, er nær på å forsvinne ned i erlenmeyerkolben. Det går, men jeg skulle gjerne sett at den hadde litt større diameter.

Kunne vel tredd på en kondom, men de er vel fulle av talkum eller andre midler som vi helst ikke vil ha i starteren;) Det første jeg faktisk kjøpte i en bryggeforretning var en konisk propp, som jeg bruker på badestampen på hytta. Tror den passer!
 
Jeg veit ikke om disse proppene kommer i flere størrelser. Den jeg har, som er tilpassa åpningen i Speidel gjæringskar, er nær på å forsvinne ned i erlenmeyerkolben. Det går, men jeg skulle gjerne sett at den hadde litt større diameter.
Jeg har grå propper i div størrelser du kan få billig.. *prøver å bli kvitt ting* :D
 
Jeg har grå propper i div størrelser du kan få billig.. *prøver å bli kvitt ting* :D

Sorry:). De har en som passer akkurat på Strømmen - og den koster ikke stort mer enn hva frakta ville koste. Og jeg må en tur til Strømmen og handle malt og greier ganske snart.
 
Så da er det timingen jeg ikke får til, og med SNS startere er det veldig enkelt å vite når jeg skal pitche, om det løser problemet mitt med startere jeg snurrer, for det er jo langt fra alltid at de starterene som er snurret blir kjipe, det vet jeg ikke, men de lukter ikke nom for å si det sånn selv om ølet blir godt.

I morgen skal jeg prøve SNS metoden. Men, jeg må jo pitche når vørteren er avkjølt, så det må jo taimes med når du starter å shake starteren? 12-18 timer står det...
 
I morgen skal jeg prøve SNS metoden. Men, jeg må jo pitche når vørteren er avkjølt, så det må jo taimes med når du starter å shake starteren? 12-18 timer står det...
Jeg starter bryggedagen på morgenen, jeg er som regel klar til pitch rundt 12-13 tiden. Jeg har da pitchet gjær i starteren rundt 23-00 tiden, den forrige SNS starteren jeg gjorde ble satt 23, det kom ting opp under bryggedagen og fikk ikke pitchet starteren før 14 tiden, da var krausen på vei ned, så om du har mulighet tror jeg 12 timer er mer riktig enn 18, med det sagt så går gjæringen tilsynelatende strålende.

Brygget mandag, OG 1.043. I dag er den på 1.015.(US-05) Vil legge til at jeg gjør en ting forskjellig fra den originale SNS metoden og det er å oksigenere med ren O2 istedenfor å riste :) Jeg har bare brukt denne metoden 2 ganger og første ølet hvor den er anvendt fater jeg på fredag, så kan ikke si så mye om smak enda.
 
Flott triks. Dette har jeg alltid (siden jeg begynte med startere da) lurt på :)

Da har jeg testa det ut, og gjærlås i propp i kolbe gir klar og grei beskjed: Sjøl om det er åpenbart ut fra avleiringene på innsida av kolben at den mest ekspansive fasen av gjæringa er over, er det fremdeles en del liv. Så denne gikk tilbake på snurrer'n:

kolbe med propp.jpg
 
Da har jeg testa det ut, og gjærlås i propp i kolbe gir klar og grei beskjed: Sjøl om det er åpenbart ut fra avleiringene på innsida av kolben at den mest ekspansive fasen av gjæringa er over, er det fremdeles en del liv. Så denne gikk tilbake på snurrer'n:

Det slo meg, at hvis du har to hull til i den proppen, med rør/slange og en kuleventil e.l. på hver, så kan du ha en akvariepumpe som får luft inn, luft (CO2) ut fra den andre. For å måle om starteren er ferdig, skru av pumpa, lukk kuleventilene og du har en tett kolbe med gjærlås.
 
Det slo meg, at hvis du har to hull til i den proppen, med rør/slange og en kuleventil e.l. på hver, så kan du ha en akvariepumpe som får luft inn, luft (CO2) ut fra den andre. For å måle om starteren er ferdig, skru av pumpa, lukk kuleventilene og du har en tett kolbe med gjærlås.

Snedig:)! Det eneste jeg lurer på, er hvor mye du kan stole på det luftfilteret du har, for lufta må jo filtreres.
 
Snedig:)! Det eneste jeg lurer på, er hvor mye du kan stole på det luftfilteret du har, for lufta må jo filtreres.

Luftkvalitet er utenfor kompetanseområdet, men det ble nevnt et filter for akvariepumpe her på forumet for en tid tilbake. En ting til som slår meg, er hvis du får inn-luft rett over vortexen, ut luft (CO2) langs siden, så vil du kanskje nærmere deg den (påståtte) kvaliteten på en starter du kan få med SNS;)
 
Luftkvalitet er utenfor kompetanseområdet, men det ble nevnt et filter for akvariepumpe her på forumet for en tid tilbake. En ting til som slår meg, er hvis du får inn-luft rett over vortexen, ut luft (CO2) langs siden, så vil du kanskje nærmere deg den (påståtte) kvaliteten på en starter du kan få med SNS;)

Jeg ser for meg at dette kunne erstatte rører'n - eller at du i alle fall kunne kjøre den veldig sakte. Med brusestein nede i vørter'n, altså.
 
Luftkvalitet er utenfor kompetanseområdet, men det ble nevnt et filter for akvariepumpe her på forumet for en tid tilbake. En ting til som slår meg, er hvis du får inn-luft rett over vortexen, ut luft (CO2) langs siden, så vil du kanskje nærmere deg den (påståtte) kvaliteten på en starter du kan få med SNS;)
Næhh.... Med kontinuerlig tilgang til O2 vil starteren bli oksidert, det vil ikke SNS starteren bli...
 
Vørteren/ølet blir oksidert. Men det dekantrerer du jo bort. Men gjæren kan potensielt bli friskere.
Klart, men da kan man ikke sammenligne de lengre, hovedpoenget til SNS starter er jo å pitche med aktiv gjær og slippe at den går igjennom fasene den gjør ved å spise tom vørteren, settes i dvale for så å måtte våkne igjen.

Det tror jeg den bruker endel energi på, men øl blir det jo :) Og noen kan sikkert brygge like godt øl med alle metodene. Jeg derimot er begrenset av tid og lommebok og prøver å finne beste vei rundt de 2 hindrene :D
 
Klart, men da kan man ikke sammenligne de lengre, hovedpoenget til SNS starter er jo å pitche med aktiv gjær og slippe at den går igjennom fasene den gjør ved å spise tom vørteren, settes i dvale for så å måtte våkne igjen.

Enig. Mitt poeng var at en kan evolusjonere starter m/magnetrører.

Det tror jeg den bruker endel energi på, men øl blir det jo :) Og noen kan sikkert brygge like godt øl med alle metodene. Jeg derimot er begrenset av tid og lommebok og prøver å finne beste vei rundt de 2 hindrene :D

Jeg har prøvd SNS i dag. Split batch, WLP001 på en fire liters starter hvor FG kom ned til 1.010, mot SNS m WLP007. Ikke akkurat epler vs. epler, men sånn ble det av praktiske årsaker.
 
Sist redigert:
Enig. Mitt poeng var at en kan evolusjonere starter m/magnetrører.

Det hadde vært morro å se det bli gjort, jeg tør ikke bruke mer penger på brygge morro på denne siden av året, men om noen andre vil følger jeg ivrig med:cool:
Jeg har prøvd SNS i dag. Split batch, WLP001 på en fire liters starter hvor OG kom ned til 1.010, mot SNS m WLP007. Ikke akkurat epler vs. epler, men sånn ble det av praktiske årsaker.
Fortell meg mer, gjerne i detaljer. Størrelse på de forskjellige starteren, beholdere, metode, regner med du mente FG. Men hva var OG og hvordan vet du FG nå om du satt en split batcho_O
 
Tilbake
Topp