DIY magnetrører

Fortell meg mer, gjerne i detaljer. Størrelse på de forskjellige starteren, beholdere, metode, regner med du mente FG. Men hva var OG og hvordan vet du FG nå om du satt en split batcho_O

Sorry, mente FG på vørteren/ølen i starteren. Poenget mitt var at den fire liters starteren hadde gjæret (omtrent) helt ut, så den har mer enn nok celler i følge kalkulatorene. Skal følge med på lag time. Brygget endte med en OG på 1.066 (target 1.070).

SNS var 1.1 liter 1.040 DME basert vørter og en ny pakke WLP007. Ristet først, satte så til gjær. Dette i en 5 liters erlenmeyer kolbe.
 
Sorry, mente FG på vørteren/ølen i starteren. Poenget mitt var at den fire liters starteren hadde gjæret (omtrent) helt ut, så den har mer enn nok celler i følge kalkulatorene. Skal følge med på lag time. Brygget endte med en OG på 1.066 (target 1.070).

SNS var 1.1 liter 1.040 DME basert vørter og en ny pakke WLP007. Ristet først, satte så til gjær. Dette i en 5 liters erlenmeyer kolbe.
Hvor stor er batchene? Ble den store starteren satt i kjøleskapet og dekantert før pitch? Og til slutt, hvordan traff du med å få pitchet SNS starteren forhold til høy krausen og hvor mange timer var det?

Gleder meg til å høre hvordan dette utarter seg :)
 
Sist redigert:
Ja, sjølsagt. Jeg bare så for meg en mulig forbedra variant av den vanlige starter'n vår.
Var egentlig et svar til Hr. Bugge, trodde han sammenlignet kolbe med akvarielufter og en normal SNS... Videre er det vel gjort tester med akvarielufter (har lest om det), og magnetrører gav bedre resultat (om det var mer gjær eller gjær med bedre vitalitet eller begge deler vet jeg ikke).
 
Var egentlig et svar til Hr. Bugge, trodde han sammenlignet kolbe med akvarielufter og en normal SNS... Videre er det vel gjort tester med akvarielufter (har lest om det), og magnetrører gav bedre resultat (om det var mer gjær eller gjær med bedre vitalitet eller begge deler vet jeg ikke).

Du kan ikke finne den kilden? (Kan det ha vært Braukaiser?) Veldig interessant om rører'n er mer effektiv enn kontinuerlig injeksjon av luft.
 
Du kan ikke finne den kilden? (Kan det ha vært Braukaiser?) Veldig interessant om rører'n er mer effektiv enn kontinuerlig injeksjon av luft.
Jeg skal prøve, men det er lenge siden. Ja den kan godt ha vært Braukaiser, uten at jeg skal påstå det. Men blir jo litt usikker på meg selv nå da, når du/dere kanskje ikke husker noe slikt.... :oops:
 
Mener det var helt tilbake til før november i 2017 en gang. Da satte jeg mitt første brygg. Hoppet "all-in" og satte all-grain og kolbe med ferskgjær på første brygg. Må ha vært noe i forbindelse med dette, for jeg hadde allerede en akvarielufter, og lurte på om jeg kunne bruke denne. Lagde meg en enkel rører av en stor PC vifte før dette brygget, da jeg hadde lest det var det beste...
 
Det er neppe noe problem å snurre den, du får snurret ut CO2 og når den dyttes ut kommer O2 inn sammen med luft, så du taper nok ingenting på å gjøre det. Etter 12ish timer kan du skru av røreren en halvtime og se om gjæra legger seg på bunn, gjør den det, i kjøleskapet ei natt eller hva som passer, dekanter og hell på rør, eller hva du bruker til å samle gjær på :)

Edit: ja du kan bare helle boksen rett i kolben.
Er hvert øyeblikk klar for å tilsette rehydrert gjær i en amber og begynte å tenke litt på dette her. Er det noe poeng at den går i 12timer? Denne gjærslanten skal jo ikke til pers, men bare spise seg god og mett før lagring. Så målet bør vel bare være å piske ut kullsyre?
 
Er hvert øyeblikk klar for å tilsette rehydrert gjær i en amber og begynte å tenke litt på dette her. Er det noe poeng at den går i 12timer? Denne gjærslanten skal jo ikke til pers, men bare spise seg god og mett før lagring. Så målet bør vel bare være å piske ut kullsyre?

Er ikke det hensikten med magnetrører uansett :rolleyes:
Jeg tar den altid av etter 12 timer
I går etter ni timer, da hadde 007 allerede klart å lage snøstorm
 
Er hvert øyeblikk klar for å tilsette rehydrert gjær i en amber og begynte å tenke litt på dette her. Er det noe poeng at den går i 12timer? Denne gjærslanten skal jo ikke til pers, men bare spise seg god og mett før lagring. Så målet bør vel bare være å piske ut kullsyre?
Jeg tror ikke det spiller så stor rolle hvor lenge den snurrer så lenge den får noen timer, som sagt for å bli kvitt CO2 og få litt O2, men om du straks skal pitche og snart er det kvelden kan den like godt stå å snurre til i morra, men med det sagt så er det ikke alltid jeg gidder å snurre slanten i det hele tatt. Pitcher gjær, tilsetter vørterøl, rister godt og lar den stå på bardisken til neste dag eller noe.
 
Er ikke det hensikten med magnetrører uansett :rolleyes:
Jeg tar den altid av etter 12 timer
I går etter ni timer, da hadde 007 allerede klart å lage snøstorm

Ikke bare, da - hovedpoenget er å tilføre oksygen:).

Tar du den alltid av etter 12 timer? Hadde jeg gjort det, ville jeg noen ganger fått null vekst. Og hvis du først tar deg bryet med å sette en starter, hvorfor ikke la den gå helt ut på starteren?
 
Ikke bare, da - hovedpoenget er å tilføre oksygen:).

Hvordan vil du få inn O2 når du samtidig pusher ut CO2 og har alu foli over?

Jeg trodde konsensus var at det var smart å ta den av etter 12 -18 timer, oo7 hadde i hvertfall gått å lagt seg ved ni tiden
alternativet er å stå opp midt på natta :)
 
Hadde jeg gjort det, ville jeg noen ganger fått null vekst.

Så lenge du setter en starter får du jo uansett betydelig cellevekst, uansett hvilken metode du velger
Jeg følte nesten jeg fikk inn mer oksygen før jeg gikk til anskaffelse av rører, kun ved "shaking"
 
Hvordan vil du få inn O2 når du samtidig pusher ut CO2 og har alu foli over?

Jeg trodde konsensus var at det var smart å ta den av etter 12 -18 timer, oo7 hadde i hvertfall gått å lagt seg ved ni tiden
alternativet er å stå opp midt på natta :)
Folien ligger ikke tett over når gjæren går på "en snurr". Jeg bruker alltid å pakke den rundt fingeren som jeg hviler på kanten av kolben når jeg setter folien på. Folien tettes helt når jeg slår av røreren for godt. Og da går kolben i kjøleskapet.
 
Hvordan vil du få inn O2 når du samtidig pusher ut CO2 og har alu foli over?
... ved ‘likevektsprinsippet’...
Forskjellige gasser har forskjellig molekulær størrelse. Det betyr at man kan ha overtrykk av én gass, mens man har undertrykk av en annen. Dette er grunnen til at du har vann i vannlåsen på gjæringskaret
 
... ved ‘likevektsprinsippet’...

Ja, men det tar tid før dette innstiller seg
Og så lenge det er aktivitet i kolben, vil det være svært lite oksygen som får tilgang

Forskjellige gasser har forskjellig molekulær størrelse.

Jeg tror jeg vet hva du mener, men ikke hvor du vil?

Det betyr at man kan ha overtrykk av én gass, mens man har undertrykk av en annen. Dette er grunnen til at du har vann i vannlåsen på gjæringskaret

Ja, det er vel nettopp for å hindre "tilbake slag" av O2
 
Sist redigert:
Hvordan vil du få inn O2 når du samtidig pusher ut CO2 og har alu foli over?

Jeg trodde konsensus var at det var smart å ta den av etter 12 -18 timer, oo7 hadde i hvertfall gått å lagt seg ved ni tiden
alternativet er å stå opp midt på natta :)

Det er absolutt ingen tvil om at du tilfører oksygen med en rører. Det er det som er grunnen til at det er langt mer effektivt enn andre metoder. Les deg opp på Braukaiser: Stir speed and yeast growth | Braukaiser
http://braukaiser.com/documents/Troester_NHC_2013_Step_Up_Your_Starter.pdf

Det der med å ta den av etter 12-18 timer skal jeg ta skylda for. Det er hva Palmer sier i den siste utgaven av How to Brew (2017), og jeg lanserte det her på forumet så snart jeg hadde fått den i hus. Men det er åpenbart ikke noe godt råd, og jeg har gjort det jeg har kunnet her på forumet for å si fra om det.
 
Neida, jeg skal ikke helt tilbakevise det at du ikke får inn oksygen
men hvor effektivt det er blir jo litt relativt. Hovedformålet er nok å pushe CO2
Og når gjæren er som mest aktiv er vel også da du vil ha inn oksygen, eller aller helst før
Hvis du lar den stå på rører etter at den er ferdig, er vel alt du gjør å oksidere supernatanten
 
Tilbake
Topp