DIY Mikro kompaktbryggeri 5 liter (BrauMini)

Heisann.
Brygget mitt tredje brygg i går (2. BIAB) og slet som de to gangene før med riktig mesketemperatur.  :bank2:

Ønsker meg et kompaktbryggeri men de er alle så store. Jeg brygger små batcher ca 5-6 liter, og ønsker å holde det nivået.

Har tilgang på produksjonsfasiliteter og materialer og er ingeniør så har begynt å fantasere om å bygge om 10 liters pinnekjøtt gryten til et mini Braumeister inspirert opplegg som også kan brukes til sous vide (drømme drømme).

Såvidt jeg har forstått prinsippet til Braumeisteren fungerer den på følgende måte:
  • Vann fylles i gryten og varmes til ønsket temperatur.
  • Malt fylles i maltrøret. Dette går helt til bunnen av gryten, på insiden av varmeelement ringen.
  • Vann pumpes opp gjennom maltrøret og renner ned, forbi varmeelementene før det pumpes opp igjen.
  • Temperatur i mesken styres av en PID
BrauMini_skjema.png


Min løsning:

Inspirasjonskilder og nyttige linker:
http://vikstol.wordpress.com http://www.homebrewtalk.com/f51/single-vessel-electric-biab-system-braumeister-clone-311273/
http://arniew.wordpress.com/ http://www.brewersfriend.com/2009/02/22/introduction-to-rims-and-herms/
http://www.homebrewtalk.com/f170/braumiser-my-braumeister-inspired-rig-299192/
(edit: Fler linker, oppklaring i tittel)

Noen tanker?
 
Prøv å ha så lite mellomrom mellom ytterkjelen og mesketanken som mulig. Dette for at mesken ikke blir for tykk.
Går også an å kjøre mesken over og gjennom i steden for under og opp, men skal det være likt  Braumeister er det vel tingen. Lykke til :)
 
Det må vel være enklere å bygge det slik at du pumper vannet inn på toppen? Da trenger du bare en silrist, du har mulighet til å røre og du trenger ikke å bekymre deg for at det er tett langs kanten i bunnen. Dumt om det blir liggende kort under kanten så du ikke får sirkulasjon. Maltrøret kan godt være høyere enn kjelen, med lokk på toppen og evt. rørkobling inn på siden.
Hvordan har du tenkt å måle temperaturen i mesken? Sensoren bør nåk være så lang at den går godt inn i kornet. Du må selvsagt ha ganske treg regulering også hvis dette skal virke.
Hvis du skal ha maltrør i rustfritt bør nok kjelen også være rustfri, så du ikke får korrosjon i overgangen mellom rør og kjele. Coop hadde noen fine høye og smale 10 liters rustfrie kjeler når jeg var innom i går.
Artig løsning, men jeg tror kansje dette blir unødvendig komplisert. Om du brygger med pose og isolerer kjelen godt under meskingen bør det være lett å kolde styr på mesketemperaturen. Men hvis mye av morroa er å bygge utstyret er det jo bare å sette i gang. Jeg skjønner akkurat hvordan du har det, har samme yrke og interesser for å bygge ting selv:) Men for min egen del fant jeg ut at det klarte seg med en godt isolert BIAB gryte og ett godt bryggetermometer.
Kunne det evt. vært ett alternativ å lage ett separat meskeoppsett, hvor du kun har maskerøret du sirkulerer vørteren i med en pumpe og ett lite vareelement montert i røret etter pumpa og evt. temperatursensoren montert i røret før pumpa? Du trenger definitivt ikke like mye varme her som til kokingen. Du kan heller ikke bruke samme regulator til koking og mesking, til kokingen trenger du en effektregulator og ikke PID.
Hvis du lager ett enkelt oppsett for mesking kan du jo bare koke i en vanlig kjele etterpå.
 
Takk for innlegg HansV og Brede.

Grunnen til at jeg vurdere å sirkulere nedenifra og opp er fordi Speidelen gjør det og jeg er sikker på at det er en grunn til at de gjør det på den måten. Har og lest om stuck mash og brent vørter på BB30 forumsdelen, noe jeg tror man kan unngå ved å sirkulere nedenifra og opp gjennom maltrøret.

Men jeg ser og poenget ditt når det gjelder å holde det så enkelt som mulig. Er det noen andre grunner til at man bør sirkulere ovenifra og ned?

Når det gjelder temperatur sensor tror jeg den burde installeres ved utgangen til pumpen / inngangen til gryte/meskerør. Har sett på denne: http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_15&products_id=249 som tar lite plass og passer inline i rørsystemet.
 
Elisabeth_h skrev:
Takk for innlegg HansV og Brede.

Grunnen til at jeg vurdere å sirkulere nedenifra og opp er fordi Speidelen gjør det og jeg er sikker på at det er en grunn til at de gjør det på den måten. Har og lest om stuck mash og brent vørter på BB30 forumsdelen, noe jeg tror man kan unngå ved å sirkulere nedenifra og opp gjennom maltrøret.

Men jeg ser og poenget ditt når det gjelder å holde det så enkelt som mulig. Er det noen andre grunner til at man bør sirkulere ovenifra og ned?

Når det gjelder temperatur sensor tror jeg den burde installeres ved utgangen til pumpen / inngangen til gryte/meskerør. Har sett på denne: http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_15&products_id=249 som tar lite plass og passer inline i rørsystemet.

Nå har ikke je speidel, men som du rikitg sier, grunnen til sirkulering mot gravity er å sikre sirkulasjon.
V sirkulering nedenfra og opp vil du få endel grums som ligger under meskekjel som vil frigjøres når du tar den ut.. Det er et "problem" for alle system der du har meskekjel ned i kokekjelen. Hvor viktig det er vet jeg ikke.

Mvh Ole
 
Btw, tusen takk for kjempeide og gode linker.... fikk plutselig lyst til å lage minispeidel selv...

- har du tenkt å bygge automasjon også eller kjøre manuelt?
- den sensoren du linker til kan du trygt kjøpe, har den selv samt pider fra samme selvskap, meget bra produkter!
 
I mellomtiden kan du vurdere å putte gryten inn i stekeovnen på rundt 60-65 grader, det burde holde mesketempen den tiden du trenger den.
 
bozo skrev:
Btw, tusen takk for kjempeide og gode linker.... fikk plutselig lyst til å lage minispeidel selv...

- har du tenkt å bygge automasjon også eller kjøre manuelt?
- den sensoren du linker til kan du trygt kjøpe, har den selv samt pider fra samme selvskap, meget bra produkter!

Flørter med BrewTroller. De har et opplegg for single vessel https://www.oscsys.com/projects/brewtroller/system-design/single-vessel
Tror du ikke at man unngår grumset ved å ha fint nok filter? Har sett at speidelen bruker to filtere på hver side av maltet. et grovfilter med hull på ca 2 mm og et finmasket filter tilsvarende silduken i en sil med ca 1mm hull. (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,10254.msg96702.html#msg96702)


(edit: Gøy å se at andre blir inspirert :) )
 
Elisabeth_h skrev:
bozo skrev:
Btw, tusen takk for kjempeide og gode linker.... fikk plutselig lyst til å lage minispeidel selv...

- har du tenkt å bygge automasjon også eller kjøre manuelt?
- den sensoren du linker til kan du trygt kjøpe, har den selv samt pider fra samme selvskap, meget bra produkter!

Flørter med BrewTroller. De har et opplegg for single vessel https://www.oscsys.com/projects/brewtroller/system-design/single-vessel
Tror du ikke at man unngår grumset ved å ha fint nok filter? Har sett at speidelen bruker to filtere på hver side av maltet. et grovfilter med hull på ca 2 mm og et finmasket filter tilsvarende silduken i en sil med ca 1mm hull. (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,10254.msg96702.html#msg96702)


(edit: Gøy å se at andre blir inspirert :) )
Brewtroller har "support" for Beerbrew type bryggeri fra firmware v1013(felles probe for mesk og kok, separat for HLT). Bruker den på BB30. Funker bra!
 
Hans Einar skrev:
Brewtroller har "support" for Beerbrew type bryggeri fra firmware v1013(felles probe for mesk og kok, separat for HLT). Bruker den på BB30. Funker bra!

Så bra.
Kan du styre hele bryggeprosessen med den? alle mesketrinn samt kok?
 
HansV skrev:
Det må vel være enklere å bygge det slik at du pumper vannet inn på toppen? Da trenger du bare en silrist, du har mulighet til å røre og du trenger ikke å bekymre deg for at det er tett langs kanten i bunnen. Dumt om det blir liggende kort under kanten så du ikke får sirkulasjon. Maltrøret kan godt være høyere enn kjelen, med lokk på toppen og evt. rørkobling inn på siden.

Eg lagde - som bryggeri nr 2 - ein løysing der eg pumpa inn vatn på toppen av eit meskekar plassert i ein kjele der eg hadde sil i botnen av meskekaret.    Når dette står i en pøl med vørter så er det ikkje så enkelt å få vørteren til å renna gjennom mesken - ein må ein kort og godt ha eit tettsitjande lokk på meskekaret og bruka pumpe til å pressa vørter gjennom mesken - det renn ikkje raskt nok av seg sjølv. 

Speidel sin metode krev god tetting mellom botnen og silrøret og speidel brukar jo eit silrør som er pressa ned mot botnen av midtstanga. 

Når det gjeld måling av tempartur så er det vel enklast og greiast å gjera det der som varmen oppstår framfor i mesken - når ein sirkulerar den med pumpe så vil mesken før eller seinare få den temperaturen ein ynskjer. 
 
Elisabeth_h skrev:
bozo skrev:
Btw, tusen takk for kjempeide og gode linker.... fikk plutselig lyst til å lage minispeidel selv...

- har du tenkt å bygge automasjon også eller kjøre manuelt?
- den sensoren du linker til kan du trygt kjøpe, har den selv samt pider fra samme selvskap, meget bra produkter!

Flørter med BrewTroller. De har et opplegg for single vessel https://www.oscsys.com/projects/brewtroller/system-design/single-vessel
Tror du ikke at man unngår grumset ved å ha fint nok filter? Har sett at speidelen bruker to filtere på hver side av maltet. et grovfilter med hull på ca 2 mm og et finmasket filter tilsvarende silduken i en sil med ca 1mm hull. (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,10254.msg96702.html#msg96702)


(edit: Gøy å se at andre blir inspirert :) )

Hadde en idé om bygging av speidel som jeg la bort..
Her er en enkel tegning av opplegget, som man ser ble det mye ventiler og annet mikkel, så kanskje utfordrende å rengjøre? En kunne jo bruke treveisventiler istedenfor..

Ihvertfall: Tanken var å bruke to vv beredere, en stor kokekjel og en litt mindre meskekjel. Meskekjel skrus fast i bunnen av kokekjel vha rørstussen i bunn, pumpa pumper mot gravity under mesking, men kan samtidig pumpe andre vei for å fjerne grums før man skrur ut meskeinnsatsen. Samtidig kan man også whirlpoole ved kjøling vha uttak på siden...

Koble koke og meskekjel vha rørstuss for enkel tett kobling mellom kjelene.
En annen tanke, ved å sveise rørstuss i kokekjel i flush med bunnen vil man kanskje kunne tappe ut groms etter koking i senter av kokekar..
 

Vedlegg

  • Hemlaga speidel 2.jpg
    Hemlaga speidel 2.jpg
    77,7 KB · Sett: 598
Eg har eit kompaktbryggeri som er laga av ein Weck/Rommelsbacker-kjele med innebygd 2Kw element i botnen. Innerkjelen er ein biltema hyttekjele med silebotn av rustfri perforert plate med 2mm hol. Temperarurstyring er RKC PID og sirkulasjonspumpe er Iwaki MD-10.
Bryggeriet fungerar veldig bra og er utruleg lettvindt i bruk. Ein bryggedag med det tek 4-5 timar. Eg bryggar som regel eit øl på dette samtidig med 40-liters-bryggeriet mitt.

Det einaste eg har å utsette på det er at sjølve kokekjelen er litt knapp. Trur den rommar 27 liter. Denne kunne vore 35l iallefall. Og så kunne det godt ha vore 500-1000 watt meir på varmeelementet. Og kansje ein enkel parkering for silkaret i øvre posisjon for avrenning. Eg legg berre to trepinnar under silkaret og let det renne av seg mens eg startar oppkok samt tømmer over utvaskingsvatn.

Meskeutbytte er 75% på øl med OG på rundt 1,055.
 

Vedlegg

  • 2012-02-26 11.26 rez.JPG
    2012-02-26 11.26 rez.JPG
    529,4 KB · Sett: 537
Eg skulle ha presisert at her er det ingen problem med sirkulasjonen. Aldri stuck mash så langt. No har eg ikkje hatt meir enn 5 kg i den, men det er pga at ytterkjelen er for liten og vørteren vil renne over kanten om eg har stort meir enn det.
Eg trur ein del av problema folk har med BB30 og liknande er at diameteren på silkaret er relativt liten i høve til maltmengden. Jo mindre areal jo mindre flow. Reduserar ein diameteren med nokre få centimeter utgjer det mykje i areal. Innerkjelen min er 32cm i diameter om eg ikkje huskar feil.

Trur ikkje det er nødvendig med Speidel-metoden for å unngå sirkulasjonsvikt. Stuck mash kan skje med Speidel og, om ein fyller for mykje malt i den. Sirkulasjon med gravitasjonen er jo tross alt det mest brukte totalt sett.
 
Mye gode tips her. Hvis jeg skulle bygget dette utstyret ville jeg ha vurdert det slik:
- Sirkulere vørteren fra toppen til bunnen. Enkere løsning, du trenger bare en sil og har mulighet til på røre i mesken under veis. Du får heller ikke så mye grums når du siler.
- Pumpa kan kobles på siden av kjelen, du trenger ikke kobling ut gjennom bunnen
- Du trenger ikke å kjøre høy hastighet på pumpen, dette er ett langsomt system hvor du kan ha langsom sirkulasjon
- Isolasjon er din venn. Jo bedre du isolerer karet, som mindre vil mesketemperaturen endre seg
- Temperatursensoren bør stå i slangen som går tilbake fra pumpa. Hvis du styrer denne temperaturen vil temperaturen i hele mesken blir riktig etter hvert. Måler du i ett annet punkt vil vørteren som går inn i toppen/bunnen bli for varm når du skal øke temperaturen.
- Hvis du skal sirkulere fra bunnen var løsningen med meskerør som hadde en gjengestuss i bunnen fin:)
- Sil på toppen kan lages ved å perforere den øverste delen av meskerøret med hull, slik at røret også blir sil. Lager du ett lokk i tillegg er du sikker på at det renner rett vei, og du får lett mye areal på sila
Husk også at det kan være litt fanskelig å finjustere temperaturen under meskingen med ett stort varmeelement som er dimensjonert for koking. Du skal bare tilføre en brøkdel av effekten og dette setter noen krav til regulatoren du skal bruke.
 
HansV skrev:
Mye gode tips her. Hvis jeg skulle bygget dette utstyret ville jeg ha vurdert det slik:
- Sirkulere vørteren fra toppen til bunnen. Enkere løsning, du trenger bare en sil og har mulighet til på røre i mesken under veis. Du får heller ikke så mye grums når du siler.
- Pumpa kan kobles på siden av kjelen, du trenger ikke kobling ut gjennom bunnen
- Du trenger ikke å kjøre høy hastighet på pumpen, dette er ett langsomt system hvor du kan ha langsom sirkulasjon
- Isolasjon er din venn. Jo bedre du isolerer karet, som mindre vil mesketemperaturen endre seg
- Temperatursensoren bør stå i slangen som går tilbake fra pumpa. Hvis du styrer denne temperaturen vil temperaturen i hele mesken blir riktig etter hvert. Måler du i ett annet punkt vil vørteren som går inn i toppen/bunnen bli for varm når du skal øke temperaturen.
- Hvis du skal sirkulere fra bunnen var løsningen med meskerør som hadde en gjengestuss i bunnen fin:)
- Sil på toppen kan lages ved å perforere den øverste delen av meskerøret med hull, slik at røret også blir sil. Lager du ett lokk i tillegg er du sikker på at det renner rett vei, og du får lett mye areal på sila
Husk også at det kan være litt fanskelig å finjustere temperaturen under meskingen med ett stort varmeelement som er dimensjonert for koking. Du skal bare tilføre en brøkdel av effekten og dette setter noen krav til regulatoren du skal bruke.

Flott oppsummering HansV. Helt enig med deg. Ble en stund grepet av wattpsykose men har nå landet på en konklusjon med en nedskalert versjon tilsvarende ditt BIAB bryggeri. Tror til og med jeg dropper automatiseringen i denne omgang.
Som Mies van der Rohe sa "Less is more"
 
Da trenger du ikke noe stort varmeelement, ellers bør du få deg en effektregulator. Men det er veldig greit å ha elementet montert i karet fordi responsen blir rask og det slutter å varme med en gang du slår av. Når du vet hvor mye vann du har og hvor mye effekt du tilfører vil også temperaturstingingen være konstant så lenge karet er godt isolert. På mitt oppsett varmer jeg 25 liter en grad på ett minutt når jeg bruker 2000W, så da kan jeg bare bruke klokka når jeg skal finjustere temperaturen og heller la det stabilisere seg etter hvert. Ligger jeg 0.5 grader for lavt varmer jeg i 30 sekunder, så treffer temperaturen.
Men du vil kansje få problemer med at volumet i kjelen blir for lite til at du får plass til både varmeelement og meskepose uten å være redd for å brenne hull? Så det spørs vel om induksjonsplate og en rustfri kjele med rist i bunnen er den beste løsningen for deg. Det vil gi mer treghet, men har du kontroll på tilført effekt kan du også bare bruke klokka for å justere temperaturen. Coop hadde noen fine 10 liters kjeler nå som var nokså smale og høye, og som sikkert hadde passet til din brygging.
 
Tilbake
Topp