DIY Thermoelektrisk Gjæringsskap

Den substansen er vel en type kjølepasta hvis jeg ikke har misforstått helt i alle år, men tror nok ikke det er den beste typen
 
Hvis kjølene har ett lag med pasta som er nesten helt hard bør du bytte ut denne med vanlig silikonbasert kjølepasta. Den harde pastaen skal smelte og forme seg når det blir varmt, men det er ikke sikkert at du får høye nok temperaturer.
Hvis du ikke har annen pasta er det bare å prøve. Det skjer ikke noe værre enn at du får litt dårligerer varmeoverføring. Du bør i såfall etterstramme skruene på kjøleren når den har blit varm. Men pass på å ikke skru for hardt til og ha jevn tiltrekking. Det er veldig lett å knekke peltierelementene.
 
HansV skrev:
Hvis kjølene har ett lag med pasta som er nesten helt hard bør du bytte ut denne med vanlig silikonbasert kjølepasta. Den harde pastaen skal smelte og forme seg når det blir varmt, men det er ikke sikkert at du får høye nok temperaturer.
Hvis du ikke har annen pasta er det bare å prøve. Det skjer ikke noe verre enn at du får litt dårligerer varmeoverføring. Du bør i såfall etterstramme skruene på kjøleren når den har blit varm. Men pass på å ikke skru for hardt til og ha jevn tiltrekking. Det er veldig lett å knekke peltierelementene.

OK, takk for innspill. Jeg kan jo bare kjøpe en tube med kjølepasta for å være sikker. Men er det korrekt antatt at CPU-kjøleren bør gå på den varme siden og kabinettvifta på den kalde?
 
Det høres fornuftig ut. Det er mest effekt og størst kjølebehov på den varme siden. Men det er greit med en sikkelig kjøleribbe på begge sider.
Har du tenkt å bruke ett eller flere peltierelementer? Blir spennende å så om du får nok kjøling.
 
HansV skrev:
Det høres fornuftig ut. Det er mest effekt og størst kjølebehov på den varme siden. Men det er greit med en sikkelig kjøleribbe på begge sider.
Har du tenkt å bruke ett eller flere peltierelementer? Blir spennende å så om du får nok kjøling.

Da tester jeg med kjøleribbe bare på den varme siden før jeg evt. anskaffer en CPU-vifte til. Dette skal stå i en kjellerbod som stort sett holder 16-18º året rundt. Kjølebokser bygget med samme element greier en effekt på 18-20º under omgivelsestemp, så i teorien skulle typisk gjæringstemp for lager gå veldig greit.

I andre enden av skalaen trenger jeg et beskjedent varmeelement som trygt kan stå inni en isoporkasse. Noen tips der?
 
Lyspære med sokkel er enkelt og greit. Du får også kjøpt varmeelementer med lyspæresokkel på ebay og masse forskjellige varmeelementer i alle størrelser.
 
OK, takker for svar. Har en Biltema frostvakt liggende, men den har jeg erfart at er for kraftig.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Har fått mekka litt i kveld. Her er første iterasjon av selve kjøleenheten. En observasjon er at jeg definitivt bør bruke kjølepasta mellom den varme siden av kjøleelementet og CPU-vifte på toppen. Varmeutvekslingen er ikke stor nok.

En annen ting jeg har begynt å lure på er om jeg må kjøpe en CPU-vifte til og bruke den på den kalde siden istedet for vanlig kabinettvifte. Synes ikke temperaturen på lufta som blåses fra denne siden er særlig mye kaldere når elementet er koblet til. Det hjelper sikkert med et skikkelig sett med kjøleribber til å kjøle lufta.

y3edasyv.jpg

5u8ujeqe.jpg
 
Siden det har vært så mange elektronikkyndige folk innom denne tråden, så håper jeg på litt hjelp. Det kan virke som jeg har bestilt feil strømstyringsenhet for styring av pumpe og peltierelement.

Jeg har bestilt to av disse: http://www.ebay.com/itm/400276674090?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648
De er riktig spekka for det jeg skal bruke dem til, men jeg trodde de kom med kablet potmeter for justering av voltstyrke. En variant jeg så på hadde dette, men på disse er det fastlodda i PCB-en og har bare en bitteliten justeringsskrue. Da lurer jeg på om det er en mulighet for å lodde dette potmeteret av og erstattet det med et som er kablet. Har flere forskjellige liggende, men jeg aner ikke hva som blir riktig verdi for denne enheten.

PCB-en er 2-lags, det gjør det kanskje vanskelig?
 
nordhagen skrev:
Siden det har vært så mange elektronikkyndige folk innom denne tråden, så håper jeg på litt hjelp. Det kan virke som jeg har bestilt feil strømstyringsenhet for styring av pumpe og peltierelement.

Jeg har bestilt to av disse: http://www.ebay.com/itm/400276674090?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648
De er riktig spekka for det jeg skal bruke dem til, men jeg trodde de kom med kablet potmeter for justering av voltstyrke. En variant jeg så på hadde dette, men på disse er det fastlodda i PCB-en og har bare en bitteliten justeringsskrue. Da lurer jeg på om det er en mulighet for å lodde dette potmeteret av og erstattet det med et som er kablet. Har flere forskjellige liggende, men jeg aner ikke hva som blir riktig verdi for denne enheten.

PCB-en er 2-lags, det gjør det kanskje vanskelig?

At pcben er to lags gjør det vanskelig å reparere ødelagte baner om du skulle være uheldig, men da gjelder det bare å være forsiktig så ikke noe blir ødelagt. Jeg har skiftet komponenter på hovedkortet i PCen uten problemer, og der er det nok 4-5 lag.

Potmeteret kan byttes med et annet av samme verdi, bare mål motstanden når det er tatt ut av kretsen, hvis det ikke står skrevet på
 
AMelbye skrev:
At pcben er to lags gjør det vanskelig å reparere ødelagte baner om du skulle være uheldig, men da gjelder det bare å være forsiktig så ikke noe blir ødelagt. Jeg har skiftet komponenter på hovedkortet i PCen uten problemer, og der er det nok 4-5 lag.

Potmeteret kan byttes med et annet av samme verdi, bare mål motstanden når det er tatt ut av kretsen, hvis det ikke står skrevet på

Fett - takk!

Det eneste jeg eventuelt ikke kan finne ut av er hvilken wattoleranse jeg trenger på potmeteret jeg erstatter det med. Hvor viktig blir det her?
 
Skjemaet i linken din gir jo eit hint... 10k står det der iallefall. Og så vil eg tru det samme står på potmeteret på pcb'en.
 
nordhagen skrev:
Det eneste jeg eventuelt ikke kan finne ut av er hvilken wattoleranse jeg trenger på potmeteret jeg erstatter det med. Hvor viktig blir det her?

Trimpotmeteret på modulen er neppe spesifisert for mer enn 1/4 W, så det er nok ikke kritisk. Men det er nok et multiturn-potmeter, så hvis du bytter det ut, må du huske å bytte til et potmeter med tilsvarende nøyaktig justering, ellers får du problemer med presisjonsjustering av utspenningen.

Dersom du vil regne på makseffekten over potmeteret, kan du sjekke dataarket for spenningsregulatoren. Slike regulatorer fungerer stort sett ved å sette opp en gitt spenning mellom Vout og adj.
 
Tilbake
Topp