Reinhard10
Norbrygg-medlem
Du skriver at "typedifinisjonene på ingen måte er den eneste sannheten on ølstilene", men likevel skriver dere "svak til kraftig DMS", noe jeg leser som et bastant krav til stilen. Jeg skulle ønsket at dere hadde vært litt mindre bastant da DMS kan være vanskelig å identifisere for mange inkludert øldommere. Vi må ikke komme i en situasjon hvor en tysk pils blir trukket poeng fordi en eller flere av øldommere ikke kan gjenkjenne DMS.Før jeg prøver å svare på de konkrete spørsmålene ønsker jeg bare å fremheve at Norbryggs typedefinisjoner er laget for å danne et grunnlag og felles forståelse for øltyper under konkurransedømming. Typedefinisjonene er altså på ingen måte den rene og eneste sannheten om de ølstilene som omtales der.
Det Brülosophy eksperimentet som Finn refererte til var det 11 deltagere. Åtte av dem var meget erfarne (4 BJCP Certified beer judges, 3 Cicerone Certified Beer Servers, 1 experienced homebrewer who now brews professionally). Likevel klarte kun 3 av deltagerne å identifisere ølet som hadde tilsatt DMS.
BJCP brukte et mer vagt krav i deres 2015 definisjoner "May have a very low background note of DMS", men selv dette er fjernet fra 2021 definisjonene.