Hei.
Vi brygget et nytt øl for litt over 2 uker siden. Vi (Dvs. Odin) har sveiset sammen en meske/koketank, og skulle prøve å bruke denne til å brygge vår første allgrain. Planen var et 10-liters brygg, men endte opp på 20 liter fordi effiency prosenten var myye høyere enn antatt.
Litt teknisk info for de som er interessert (+ hjemmebrygget musikk..hehe):
http://www.youtube.com/watch?v=3Fnn2D_sd_s&feature=plcp
Oppskrift:
Alt gikk greit, vi endte opp med 22 liter til slutt. Vi ristet inn oksygen, tilsatte rehydrert tørrgjær, og satt dunken på gjæring i 18-20*C. Det tok over 30 timer før ploppinga startet, og den ploppet så veldig rolig i 2-3 dager før den begynte å avta. Altså veldig rolig og kjedelig plopping, litt for kjedelig?
Vi målte en OG 1.068 og en FG 1.036 , altså ikke etter skjema.
Nå lurer vi på hva vi skal gjøre før flasking. Vil det være noe vits å prime med sukker, da sukkerinnholdet allerede er høyere enn vi ønsker?
Går det an å tilsette noen gram med ny gjær?
Akkurat nå ligger ølet på sekundærkar, tørrhumlinga er unnagjort, og det er minimalt med trykk i dunken, heller det motsatte hvis man ser på vannet i gjærlåsen. Dunken står med 22*C.
Død gjær? :noway:
Vi brygget et nytt øl for litt over 2 uker siden. Vi (Dvs. Odin) har sveiset sammen en meske/koketank, og skulle prøve å bruke denne til å brygge vår første allgrain. Planen var et 10-liters brygg, men endte opp på 20 liter fordi effiency prosenten var myye høyere enn antatt.
Litt teknisk info for de som er interessert (+ hjemmebrygget musikk..hehe):
http://www.youtube.com/watch?v=3Fnn2D_sd_s&feature=plcp
Oppskrift:
Generell informasjon
OG: 1.063
FG: 1.015
Farve (beregnet): ? EBC
Vørtermengde: 11,25 l
Sluttvolum: 10,5 l
Malt & sukker
2500 gram 100 % Castle pale malt 7-9 EBC
400 gram Caramunich
Vann
10 liter til innmesking (67ºC)
2 liter til skylling (78ºC)
Meskeskjema
90 min 67 ºC
Humle
40 gram Cascade blomst koketid 60 min
20 gram Cascade blomst koketid 15 min
25 gram Cascade pellets koketid 5 min
(40 gram Cascade blomst tørrhumle i sekundærkar)
Koketid
Total koketid vørter: 60 min
Gjær
Safale S-04 (rehydrert)
Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring 6 dager ved 20 ºC
Modning/sekundærgjæring 7 dager ved 20 ºC
Alt gikk greit, vi endte opp med 22 liter til slutt. Vi ristet inn oksygen, tilsatte rehydrert tørrgjær, og satt dunken på gjæring i 18-20*C. Det tok over 30 timer før ploppinga startet, og den ploppet så veldig rolig i 2-3 dager før den begynte å avta. Altså veldig rolig og kjedelig plopping, litt for kjedelig?
Vi målte en OG 1.068 og en FG 1.036 , altså ikke etter skjema.
Nå lurer vi på hva vi skal gjøre før flasking. Vil det være noe vits å prime med sukker, da sukkerinnholdet allerede er høyere enn vi ønsker?
Går det an å tilsette noen gram med ny gjær?
Akkurat nå ligger ølet på sekundærkar, tørrhumlinga er unnagjort, og det er minimalt med trykk i dunken, heller det motsatte hvis man ser på vannet i gjærlåsen. Dunken står med 22*C.
Død gjær? :noway: