Donor flaske

Har 2stk 10 kg CO₂ flaske som er fulle og 2skt 5 kg flasker som er tomme og ønsker å fylle dem opp selv.
Har søkt litt på nettet om dette men finner ikke så mye informasjon :attevar: kom over denne nettsiden fra Danmark:

www.akvarieplanter.dk/?option=com_agora&topic&ltemid=198)

Rettelse: når du kommer til akvarieplanter.dk så skriv donor i søge felt,klikk på 2 valg som kommer opp

Er det noen av dere som har erfaring med dette ?

Hvor kan vi få kjøpt en slange fra donorflaske til flaske som skal fylles,den må jo være proff laget.

har tilgang på flere fulle 10 kg apparater
 
Jærbrygg skrev:
Har 2stk 10 kg CO₂ flaske som er fulle og 2skt 5 kg flasker som er tomme og ønsker å fylle dem opp selv.
Har søkt litt på nettet om dette men finner ikke så mye informasjon :attevar: kom over denne nettsiden fra Danmark:

www.akvarieplanter.dk/?option=com_agora&topic&ltemid=198)

Rettelse: når du kommer til akvarieplanter.dk så skriv donor i søge felt,klikk på 2 valg som kommer opp

Er det noen av dere som har erfaring med dette ?

Hvor kan vi få kjøpt en slange fra donorflaske til flaske som skal fylles,den må jo være proff laget.

har tilgang på flere fulle 10 kg apparater

Er det ingen som har erfaring med bruk av donorflaske? Er litt skeptisk til å prøve selv uten å forhørt meg med andre.

Det må da være fint å kunne fylle små flasker selv feks. 425g sodastream flasker.

Her i Stavanger koster et 10 kg apparat å fylle det samme som å fylle et på 5 kg. Spare en del på å fylle i stort :ilike:
 
Hardware vet jeg ikke noe om, siden jeg aldri har forsøkt. Men til de som har lyst å gjøre dette må det tenkes sikkerhet.
Jeg er på ingen måte kvalisfisert til å svare så les dette her som ren synsing fra min side. Håper kvalifiserte fyllemenn kan gi skikkelige råd
Skikkelig volumkontroll er viktig. Enten ved flowmeter eller vekt. Hvis man overfyller er det ikke plass for ekspansjon ved temperaturøkning.
Hvis jeg skulle gjort det vil jeg anta at det er væskefasen fra donoren som skal over i den andre. Mulig man må tenke på om det er stigerør eller ikke.

Har litt lyst til å prøve sjøl med paintball flaske som jeg kan gi et 'puff' og ta med på hytta.
 
Joda, det går an og det er noen her inne som gjør det. Mottakerflasken bør være kaldere enn donorflasken for at det skal fungere bra (slik at likevektstrykket mellom gass og flytende CO2 er lavere enn hos donorflasken). Som Audun sier må vekten til mottakerflasken observeres nøye. En helt full flaske revner med noen graders temperaturøkning. Adapter og fylleskanger kan fåes kjøpt i diverse nettbutikker (det var en bra butikk før som hadde mye snacks, men den finner jeg ikke nå) både for fylling av paintball-flasker, sodastream og vanlige CO2 flasker.

http://www.ebay.de/itm/CO2-KOHLENSA...=100011&prg=9211&rk=0&rkt=10&sd=130647017470
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-adapter/?page=1
 
Har fylt co2 siden 80 tallet :)
Det er riktig at jo kaldere mottaksflaska er jo mer går det på den, ofte for mye som da må slippes ut for sikkerhetens skyld.
Donorflaska må ha stigerør eller den må settes opp ned.
Start med å fylle kjøleskap kalde flasker så du erfarer hva som går på og slipper å slippe ut så mye for å få rett vekt, får du for lite i flaska gjør ikke det noe, du må bare fylle oftere.
 
Takk for linkene Bjarte H. skal se litt nøyere på dem

Oddvar Demmo
Er det ikke slik når det tappes fra donor flaske med stigrør så må donorflaske være plassert høyere en den flasken som motta veske/Co2 eller spiller det ingen rolle?føle meg litt grønn her.......
 
Oddvar Demmo skrev:
Nei, det går bare ikke, siden adapteret skrues rett på donorflaska så kommer donorflaska nederst.

Ser at du har gjort dette mange ganger,er det en enkel prosedyre eller huskeregler rundt det å fylle fra en flaske til en annen......

Hvilket utsyr/koblinger vil du annbefalt og hvor kan det være klokt å kjøpe dette? (Skal høre med Tess)
 
Jeg har laget koblingen selv av en messingbit jeg fikk og to egnede muttere men jeg vet flere har kjøpt av co2 leverandørene, noen har satt sammen av hydraulikkslanger så Tess er neppe dumt valg.

Det viktige er å vite hvor mye co2 det er plass til i flaska du vil fylle, har prøvd å fylle etter hva jeg husket det var på flaska, da kom alt ut etter en kort stund, jeg var ikke i nærheten, fant bare masse sne i kjelleren, så en kald kjeller greide å varme opp nok til at det ble overtrykk.

Du må vite om det er stigerør i donor flaska, det er det vanligvis ikke på våre ombygde, da må den holdes oppned så flytende co2 kan strømme over i flaska du fyller, det sørger trykkforskjellen for så du trenger ikke tenke på at den er høyere enn mottaksflaska.

Hovedsaklig må alt være i orden.

Jeg har jobbet med trykk som er 10 ganger høyere enn co2 trykket så derfor lodder jeg sammen selv.
 
Tilbake
Topp