drept gjæren??

Brygget første brygg med pils på fredag. Brukte ferdigsett fra Petit i en 50l speidel.
I oppskriften står det "Tilsett gjærnæring og klarningsmiddel 15 min for kokeslutt" .
Tilsatte da posen med gjær under koking, men var det lurt??
Brygget viser ingen tegn til å gjære etter 3 dager....
 
det jeg var redd for.  :bank2:
hva er da denne gjærnæringen som skal tilsettes?
Fikk med Wyeast 2042, dette var en pose flytende gjær. med næring??

Hva er veien videre ? helle ut og begynne på nytt ? eller kan det reddes ved å tilsette ny gjær?

settet jeg brukte : http://shop.petit-agentur.no/products/petit-pils-komplett-rvaresett2
 
Både Wyeast og White Labs har gjærnæring, et pulver du har oppi siste kvarteret. Den posen som var med skulle aktiveres med å klemme sund den posen som var inni posen slik at gjæringen kommer igang og posen etter hvert blåser seg opp før det helles i gjæringskaret.  Hadde jeg vært deg hadde jeg fått tak i ny gjær og tatt sjansen selv om det er lenge siden den var ferdig kokt.
 
Bare husk å oksyginere vørteren før du tilsetter gjæren på nytt! Dette kan fremdeles gå helt fint.
 
da bestiller jeg ny gjær og prøver det.

oksigynere, hva vil det si?
er helt blank på dette  :roedme2:
 
Piske/riste luft inn i vørteren. Gjæren trenger oksygen i starten.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4
 
Ja, du har drept gjæren. Og når vørteren har stått tre dager uten gjæring, er det veldig gode sjanser for at den allerede er infisert. I stedet for å kaste bort mer tid, penger og krefter på denne batchen, anbefaler jeg å begynne på nytt :)
 
Her snakker vi massemord ja.

Jeg anbefaler heller å pitche ny gjær. Selv om den har stått tre dager er det ikke sikkert den er ødelagt. Uansett så er den eneste ølen du ikke får drukket opp, er den du har helt ut.

Pitch ny gjær, lukter det helt feil etter en uke kan du velge å la den stå og se hva som skjer, eller helle ut. Hadde jeg vært deg så hadde jeg latt den stå, med mindre du absolutt må ha det spannet.
 
joques skrev:
Ja, du har drept gjæren. Og når vørteren har stått tre dager uten gjæring, er det veldig gode sjanser for at den allerede er infisert. I stedet for å kaste bort mer tid, penger og krefter på denne batchen, anbefaler jeg å begynne på nytt :)
Enig i det, men jeg tror jeg likevel hadde spandert en pakke gjær på at det kan gå bra. Samtidig ville jeg umiddelbart ha brygget en ny batch.
 
Jaja, det kan jo være en grei lakmustest for bryggeren å se om han kan kjenne usmaker. Folk har jo som kjent forskjellige terskeler på hva og hvor mye de kan kjenne. Men at en vørter som først har stått uten gjæring i tre dager, og så 1-2 dager til mens han venter på gjær i posten, skal kunne være uten usmak, nei det er rett og slett ikke mulig.

Ta opp en prøve i et desinfisert glass. Hvis den er helt klar å se gjennom, og bare smaker søtt og bittert, så kan det kanskje tenkes. Men er det blitt uklar, så er det bare å kaste. Da er den til og med potensielt skadelig. Ingen bakterier som kan skade mennesker, kan leve i øl. Men i en fersk vørter som ikke gjærer, der kan det fint sette seg matforgiftning.
 
Du kan eventuelt koke opp vørteren på nytt for å drepe bakterier, og eventuelt tilsette litt ny aromahumle. Kjøl ned før du tilsetter ny gjær :p
 
Ja, det vil drepe det som er av bakterier. Men det vil ikke fjerne de etterlatenskapene de allerede har lagt fra seg oppi der :)
 
Tilbake
Topp