Drill til maltmølle

Joda, emnet er tatt opp før, og jeg har søkt mye rundt, men har funnet såpass mange døde linker på driller som anbefales at det ikke har vært til så stor nytte.

I en annen tråd blei det anbefalt at drillen burde ha dreiemoment på over 25 Nm, men ser at de fleste billigdrillene har godt under dette? Hvor essensielt er det? Ingen billigere løsninger som fungerer like greit? Og hva slags krav bør egentlig være oppfylt i en drill til møllebruk? Bør det være slagdrill eller skruedrill? Fordeler/ulemper?

Om noen har noen oppdaterte linker på driller som anbefales hadde det også vært satt stor pris på :) Har fra før av ein Fixit-slagdrill i hus, som vi ikke får til å funke skikkelig, nekter å dra rundt med en gang det blir litt mye malt å dra gjennom på en gang. Hva dette skyldes er uvisst, men skulle likt å unngå dette ved neste innkjøp.
 
olavgn skrev:
Joda, emnet er tatt opp før, og jeg har søkt mye rundt, men har funnet såpass mange døde linker på driller som anbefales at det ikke har vært til så stor nytte.

I en annen tråd blei det anbefalt at drillen burde ha dreiemoment på over 25 Nm, men ser at de fleste billigdrillene har godt under dette? Hvor essensielt er det? Ingen billigere løsninger som fungerer like greit? Og hva slags krav bør egentlig være oppfylt i en drill til møllebruk? Bør det være slagdrill eller skruedrill? Fordeler/ulemper?

Om noen har noen oppdaterte linker på driller som anbefales hadde det også vært satt stor pris på :) Har fra før av ein Fixit-slagdrill i hus, som vi ikke får til å funke skikkelig, nekter å dra rundt med en gang det blir litt mye malt å dra gjennom på en gang. Hva dette skyldes er uvisst, men skulle likt å unngå dette ved neste innkjøp.

Du trenger ikke slag, ville helst unngått å benytte slag...

Det jeg har opplevd med 230V varianter er at de ofte har ett meget høyt topp turtall, det er ved dette turtallet drillen yter maks effekt.
Ved de turtallene som er mest interessant for oss, jeg vil estimere max 120 omdreininger i minuttet, yter disse drillene ofte dårlig.
Det blir da ofte vanskelig å holde ett gjevnt turtall noe som kan føre til ugjevn kvernegrad.

Av driller har jeg best erfaring med batteridriller, de har generelt ett lavere turtall og er lettere å kontrollere.
Hos Jernia kan jo denne 18V varianten være OK:

http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=746683
 
Jeg kjøpte en batteridrill / skrumaskin med kraftig dreiemoment. Da har du en maskin som gir riktig kverningshastighet (ca. 300 rpm), den er kraftig så det holder, og så kan du snekre terrasse med den seinere :)
 
Mulig det er lurt å investere litt i ein skikkelig ein når jeg først skal kjøpe. Grunnen til at jeg vurderte slagdrill var at det var de eneste typen driller jeg fant i den prisklassen som hadde flere gir, og det tenkte jeg kanskje kunne være en fordel for å få nok moment på lavere hastigheter. Og går jo som regel an å slå av slaget?
 
Bjarte H skrev:
Jeg kjøpte en batteridrill / skrumaskin med kraftig dreiemoment. Da har du en maskin som gir riktig kverningshastighet (ca. 300 rpm), den er kraftig så det holder, og så kan du snekre terrasse med den seinere :)

Slår du med chucken eller med håndtaket?  ;D
 
POSO skrev:
Bjarte H skrev:
Jeg kjøpte en batteridrill / skrumaskin med kraftig dreiemoment. Da har du en maskin som gir riktig kverningshastighet (ca. 300 rpm), den er kraftig så det holder, og så kan du snekre terrasse med den seinere :)

Slår du med chucken eller med håndtaket?  ;D

Slår med bits i chucken. Helst Torx ;D
 
Det er ett STOOOORT marked for brukt verktøy i USA.

Kjøpte meg en skikkelig KNALL 14.4V Brukt makitadrill på ebay for 1200kr (Ferdig importert), som ville kostet nærmere 7-8000 kroner ny her til lands. Kjøpte meg også en 120V omformer på Clasern, så har jeg drill for mange år framover!
 
Tilbake
Topp