Dro med meg en ny kjæreste hjem i fylla igår....

Hun het visst Cornelia.  Dragen hentet oss begge på jernbanestasjonen og lagde ikke noe stort oppstyr av at jeg hadde med meg en venninne.....

Petit hadde jo et såpass fristende tilbud på 19l Cornelius-fat at jeg ikke klarte å motstå fristelsen efter en 15-20 øl (mange bekker små, osv...).  Ventiler og slange med picnic-kran ble det også.  Det spilte vel en ørliten rolle at jeg samme dag hadde vasket, desinfisért, tappet, korket og skylt av 70 flasker med forhåpentligvis drikk- og nytbar stout.....  Fremdeles er det kun snakk om "boksøl" (ekstrakt); men hører malten lokke i det ikke altfor fjerne.

Anyway: naturlig karbonéring på fat skal visst la seg gjøre.  Jeg er klar over manglende justéringsmuligheter; men vil gjerne høre om erfaringer, tips og annet.  Stikkord kan være sukkermengde (Er 6g/l fremdeles greit nøkkeltall eller bør det senkes eller økes?), hvordan bør ølet forbrukes (så fort som mulig fra man tapper det første glasset eller går det greit å tappe litt efter litt?), blir det tilstrekkelig CO2 til å tappe fatet tilnærmet tomt - og annet som jeg ikke tenker på i farten.

Er vel ikke særlig tvil om at jeg plutselig går i dingsebomsfellen med kunstig karbonéring; men vil gjerne lære litt på hvert trinn på veien.

Morten M

PS  Har ved eftertanke nok dratt med meg verre saker enn henne hjem i fylla...  8)
 
Hei.

Det gjelder samme regler som for flaskeøl, dvs 5-6-7-8-9g sukker per liter, avhengig av øltype og personlig smak. Det som er greit er å underkarbonere litt (hvis man er usikker) og så justere opp CO2 med kunstig tilsetting, da du uansett må ha CO2-anlegg for å presse ut ølet. Ellers så har dette ikke noe innvirkning på levetid på ølet (som er kort nok som den er  ;D ).

MVH
Børge
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Anyway: naturlig karbonéring på fat skal visst la seg gjøre.  Jeg er klar over manglende justéringsmuligheter; men vil gjerne høre om erfaringer, tips og annet.  Stikkord kan være sukkermengde (Er 6g/l fremdeles greit nøkkeltall eller bør det senkes eller økes?), hvordan bør ølet forbrukes (så fort som mulig fra man tapper det første glasset eller går det greit å tappe litt efter litt?), blir det tilstrekkelig CO2 til å tappe fatet tilnærmet tomt - og annet som jeg ikke tenker på i farten.

Er vel ikke særlig tvil om at jeg plutselig går i dingsebomsfellen med kunstig karbonéring; men vil gjerne lære litt på hvert trinn på veien.

Du bør nok kjøpe deg et ombygd CO2 apperat og en trykkregulator først som sist.  Det går fint med naturlig karbonering på på fat og du kan bruke samme sukkermengde pr/l  som på flaske, men du klarer ikke å tappe ut alt øllet med det. Dersom du bruker tyngdkraften for å få ut øllet og fyller etter med luft bør det drikkes opp helst samme dag. Bruker du CO2 til å få ut øllet er holdbarheten den samme som på flaske. En annen sak er at et fat fort blir for lite, jeg har 6 nå og har lyst på noen til, så fatet du kjøpte kan fort dra med seg litt mer utgifter  :eek:

Per
 
Tilbake
Topp