Sitter å venter på en forsendelse selv fra Kina, har tatt steget opp fra små konvolutter fra DX til paller!
Nå er det riktignok 10 stk bensindrevne boremaskiner som kommer, men volumet er vel omtrent det samme som en passelig ordre med koniske gjæringstanker
Jeg betaler 230 dollar for sjøfrakt til Norge (500 kg/to paller). I tillegg til dette kommer gebyr for lossing/mottak i Oslo, fortolling gebyr og frakt til Bodø. Hvis det er av interesse så kan jeg jo dele mine erfaringer etterhvert som jeg lærer meg hvordan dette fungerer. Jeg har vært i kontakt med Schenker, og kommer nok til å la de ta seg av papirarbeidet/fortolling. Venter på tilbud fra dem og kommer til å tegne en fraktavtale der.
Så langt så er kostnadsoverslaget på ca 1500.- for lossing i Oslo, 500.- i fortolling og1-2 tusen i frakt til Bodø.
Hvis jeg skal i gang med mer importvirksomhet fra Kina vurderer jeg å ta kontakt med en kar som driver et agentbyrå i Dalian. Har hilset på mannen da jeg var i et annet ærende der nede, og ser absolutt verdien i å ha "kjentfolk" med på laget hvis man skal kjøpe noe annet enn hyllevare fra Kina. Dårlige engelskkunnskaper hos folk flest (og kinesisk hos meg) er den største risikofaktoren med å handle derfra.
Hvis det er av interesse så kan jeg være villig til å ta ansvaret for en bestilling av gjæringstanker. Jeg driver et lite firma, og med et minimum i avanse og bindende avtaler gjort på forhånd så er ikke dette noe umulig oppgave. Vi får se hva Protto erfarer på den første bestillingen, og se hva som er mulig å få til.
Mvh,
Erlend H.