Dumpventil til konisk gjæringstank.

Vedlagt er teikning av tanken slik eg ynsjer den. 2" og 4" TC i loket, 1,5" i botnen. 2" med overgang til 1" racking på sida i konen. To stk 1" TC i veggen på forskjellige høgder gir fleksibilitet i plassering av termometer o.l.

Har fått tilbod på tre stk levert Oslo med båtfrakt, ventar på quote levert Bergen. Om eg ikkje har missforstått fulstendig er frakta veldig gunstig vil eg påstå. Ventar på bekreftelse.

Ta ein kikk og meld tilbake om nokon ser noko innlysande feil!
 

Vedlegg

  • Drawings of 100L beer fermentation tank -Model.pdf
    61,2 KB · Sett: 161
Bare en liten tanke...
Hvis jeg har estimert noenlunde rett, er nederste temperatur-hull plassert på rundt ca 40 liter (og øverste rundt ca 90 liter).
Ved å senke hullene (parallelt) ned 5 -10 cm (så langt ned som mulig) får du nederste hull på ca 30 - 20 liters nivået.
Da har du mer fleksibilitet til også å temperaturstyre mindre batcher  (40 - 25 liter)

Uansett om liter estimatene mine er feil, vil det vel være en fordel å ha nederste hull så langt ned som mulig på den runde delen av tanken, for å kunne ha fleksibilitet på mindre batcher størrelser. Ser ingen ulempe med dette?
 
Martin E skrev:
Dette er interessant. Hva ble quoten med frakt på tre stykker til Oslo?

Eg må kome tilbake til det for i skrivande stund ser det ut til at frakta ligg på rett over 100 dollar pr tank. Høyrest for godt ut til å vere sant.
 
Enig i det. Krysser fingrene for at det for en gangs skyld ikke er det. :)

edit: Hvor mye var prisen per kone?
 
protto skrev:
Eg må kome tilbake til det for i skrivande stund ser det ut til at frakta ligg på rett over 100 dollar pr tank. Høyrest for godt ut til å vere sant.

Hvordan spesifiserer de frakt? Incoterms 2010 DAT eller DAP burde vel være greit.
 
Incoterms er et sett med standardiserte fraktbetingelser, og definerer hvor kjøperen overtar fra selgeren. http://en.wikipedia.org/wiki/Incoterms
F.eks. vil EXW (Ex Works) bety at kjøperen overtar varene på fabrikken og selv har ansvaret for all fraktkostnader, inkludert å laste varene opp på varebil. I motsatt ende har du DDP (Delivered Duties Paid), der varene skal leveres ferdig fortollet til mottager.

I praksis vil du ha en fraktavtale der du overtar ansvaret på et punkt der det er enklere for deg enn selgeren å vite hva ting koster. Da er DAT (Delivery at Terminal) eller DAP (Delivery at Place) greit, for du får varene til et sted i Norge, der du overtar ansvaret for fortolling og transport hjem.
 
gustavf skrev:
protto skrev:
Eg må kome tilbake til det for i skrivande stund ser det ut til at frakta ligg på rett over 100 dollar pr tank. Høyrest for godt ut til å vere sant.

Hvordan spesifiserer de frakt? Incoterms 2010 DAT eller DAP burde vel være greit.
Skal inrømme at eg ikkje har peiling på dette. Har importert mykje rart opp gjennom åra, menmest småting. Bortsett frå ein 17 fot båt fra Estland. Ellers ein del større ting gjennom Jetcarrier.

Quoten på tankane er spesifisert som CIF, og av linken din gustavf ser det greit ut. Einaste eg skal sjekke er at forsendelsen er tilstrekkeleg forsikra. Får eg det shippa til Bergen hentar eg det på terminalen sjølv.
 
protto skrev:
Quoten på tankane er spesifisert som CIF, og av linken din gustavf ser det greit ut. Einaste eg skal sjekke er at forsendelsen er tilstrekkeleg forsikra. Får eg det shippa til Bergen hentar eg det på terminalen sjølv.

Disse betegnelsene skal etterfølges av et sted, for eksempel «CIF Bergen, Norway». Det er en viss forskjell fra det til «CIF Guangzhou». Vær forberedt på betaling for leie av tollager, losseavgifter, fortollingsgebyr osv.
 
gustavf skrev:
protto skrev:
Quoten på tankane er spesifisert som CIF, og av linken din gustavf ser det greit ut. Einaste eg skal sjekke er at forsendelsen er tilstrekkeleg forsikra. Får eg det shippa til Bergen hentar eg det på terminalen sjølv.

Disse betegnelsene skal etterfølges av et sted, for eksempel «CIF Bergen, Norway». Det er en viss forskjell fra det til «CIF Guangzhou». Vær forberedt på betaling for leie av tollager, losseavgifter, fortollingsgebyr osv.
Etter dei begrensa erfaringane eg har med import reknar eg berre med at det er gebyr, lagerleige osv. Det har eg vor bort i før.
Det er spesifisert CIF Bergen ja.
 
Sitter å venter på en forsendelse selv fra Kina, har tatt steget opp fra små konvolutter fra DX til paller!
Nå er det riktignok 10 stk bensindrevne boremaskiner som kommer, men volumet er vel omtrent det samme som en passelig ordre med koniske gjæringstanker :)

Jeg betaler 230 dollar for sjøfrakt til Norge (500 kg/to paller). I tillegg til dette kommer gebyr for lossing/mottak i Oslo, fortolling gebyr og frakt til Bodø. Hvis det er av interesse så kan jeg jo dele mine erfaringer etterhvert som jeg lærer meg hvordan dette fungerer. Jeg har vært i kontakt med Schenker, og kommer nok til å la de ta seg av papirarbeidet/fortolling. Venter på tilbud fra dem og kommer til å tegne en fraktavtale der.

Så langt så er kostnadsoverslaget på ca 1500.- for lossing i Oslo, 500.- i fortolling og1-2 tusen i frakt til Bodø.

Hvis jeg skal i gang med mer importvirksomhet fra Kina vurderer jeg å ta kontakt med en kar som driver et agentbyrå i Dalian. Har hilset på mannen da jeg var i et annet ærende der nede, og ser absolutt verdien i å ha "kjentfolk" med på laget hvis man skal kjøpe noe annet enn hyllevare fra Kina. Dårlige engelskkunnskaper hos folk flest (og kinesisk hos meg) er den største risikofaktoren med å handle derfra.

Hvis det er av interesse så kan jeg være villig til å ta ansvaret for en bestilling av gjæringstanker. Jeg driver et lite firma, og med et minimum i avanse og bindende avtaler gjort på forhånd så er ikke dette noe umulig oppgave. Vi får se hva Protto erfarer på den første bestillingen, og se hva som er mulig å få til.

Mvh,

Erlend H.
 
Då har eg fått bekreftelse på Quote CIF Bergen. Totalt for tre stk inklusiv sjøfrakt er 3321 dollars. Eller 1107 dollar pr tank. Det er samme pris levert Oslo eller Bergen.
Prisen eksklusiv frakt er omtrent akkurat 1000 dollar pr stk så frakta utgjer ein hundre-lapp (dollar).

Det tilsvarar ca NOK 8300,- pr tank ink MVA, ex fortollingskostnader og gebyrer. Eg reknar med tankane vil havne under 10000,- pr stk som eg eigentleg hadde satt som tak for meg sjølv.

Det blir nok bestilling ein av dei nermaste dagane.
 
Prisen er det ihvertfall ingenting å si på. :)
Du må legge ut litt bilder av stasen når du har fått den :)
 
Reknar med det tek ei stund før dei er i hus. I størrelse kan ein samanlikne tanken med ein 100L Blichmann som kostar 12900,- hjå Petit. (pluss frakt). Og den har vel gjenga skottgjennomføringar med skrudde TC-fittings? Då fell poenget med sanitærfitting litt vekk syns eg.

Den generelle kvaliteten gjennstår å vurdere, men ut i frå trådane på HBT som oeng linka til tidlegare i denne tråden ser det veldig lovande ut.
 
bozo skrev:
Hva er med itillegg til tanken? Et fittings etc med?

mvh Ole
Det er som oppgitt på teikninga. CIP-ball med røyr, 4" blind cap, termometer (får sjå kva kvalitet det er), 1" racking tube med 1" butterflyventil, 1,5" butterflyventil til botnen, sampling ventil (trur eg).

Det er mogeleg eg kjøper med div anna då det tek litt tid å få produsert dei så eg har litt betenkningstid. Ellers blir det nok å skaffe og customisere litt sjølv.
 
Martin E skrev:
Er det opplegg for temperaturprobe som kan kobles til f.eks en STC1000 i denne tanken?

Det er to 1" TC i sida der ein kan montere thermowell eller liknande. I tilegg gir dei to gjennomføringane i loket mogelegheit for montering av forskjellige ting.
Eg kjem til å lage/kjøpe thermowell til den nederste porten, den som er teikna inn med samplevalve.
Mulig eg monterar kjølespiral gjennom loket. Aller helst vil eg ha tak i eit kjøleskap med glassdør som tanken passar inni (bruskjøleskap).
 
protto skrev:
Mulig eg monterar kjølespiral gjennom loket. Aller helst vil eg ha tak i eit kjøleskap med glassdør som tanken passar inni (bruskjøleskap).

Hvorfor vil du heller ha kjøleskap enn kjølesløyfe?
 
Tilbake
Topp