Dumpventil til konisk gjæringstank.

Det er eksakt samme tank på bilda over, med nokre få modifikasjonar. Får eg tak i eit slikt skap blir det det. Men alt er jo som kjendt større i Amerika (der bildet er tatt) så det er ikkje sikkert det finns så store bruskjøleskap på denne sida av atlanteren.

Kjølespiral er sikkert OK det, og det er mogeleg eg kjem til å teste det, men vil helst ha det så "reint" som mogeleg inni tanken, samt sleppe det eksterne utstyret som må til. Men må eg så må eg.
 
ER kjølekapper også Glycolbasert? Utfra det jeg har lest om de relativt tilgjengelige kjølekappebefengte konene til f.eks MoreBeer har de litt begrenset mulighet til å kjøle ned veldig langt under romtemperatur. Noen som veit noe om det?

Jeg synes en løsning slik som f.eks Brewhemoth har virker relativt grei å holde rein. Jeg synes det er litt synd å putte flotte, blanke koner inni stygge kjøleskap - de skal jo stå til pynt!
 
Diameteren er 500mm, står på teikninga. Den kan kansje gå akkurat inn i eit bruskjøleskap som er 60 utvendig. Største problem er at dybden som regel er mindre. Men det finns unntak.

Kjølekapper er somregel til å pumpe glykol gjennom ja. Morbeer sine har ikkje kjølekappe men peltierelement på utsida. Det trur eg ikkje et ein leveleg løysing på ein så stor tank. Nedsenka spiral er sikkert bra det, men eg er litt skeptisk til størrelsen på Brewhemothkjølaren. Den må ha veldig låg temperatur på overflata for å gi samme kjøleeffekt som ein større spiral eller glykolkappe. Eller tank i kjøleskap for den del.

Er einig i at ein slik tank bør stå på utstilling, helst utan neonlys ;)

Eg har ikkje spurt etter pris på kjølekappe i kina då eg har slått det frå meg iom Glaciertank sin kostar omtrent tre ganger så mykje med enn utan. Kansje dumt men trur 10k-budsjettet hadde vorte sprengt.
 
Hvis tanken går i bredden, men ikke i dybden av kjøleskapet, vill det være en smal sak som regel å bygge på en krave som man setter døra på. Samme patent som mange frysere (min f.eks) bare liggende isteden :)
 
magne1972 skrev:
Hvis tanken går i bredden, men ikke i dybden av kjøleskapet, vill det være en smal sak som regel å bygge på en krave som man setter døra på. Samme patent som mange frysere (min f.eks) bare liggende isteden :)

That's the plan!
 
protto skrev:
Har bestilt tre stk koniske i dag. Spanande...
Fikk tilbake bra på skatten ja? :)
Gratulere, og blir spennende å få høre om kvalitet og ikke minst kvalitet på selger :)


Edit... Triclamper er uerstattelig på koniske etter min mening :)
De gjør at hovedpoenget (synes jeg) som er rengjøringen blir en lek.
Man føler seg så mye tryggere på skikkelig rengjøring/desinnfisering med så mye mindre jobb :)
 
magne1972 skrev:
Fikk tilbake bra på skatten ja? :)

Nei, ikkje i år heller, men vi får feriepengar tildleg på året så det får gå litt av den potten :)

magne1972 skrev:
Gratulere, og blir spennende å få høre om kvalitet og ikke minst kvalitet på selger :)

Edit... Triclamper er uerstattelig på koniske etter min mening :)
De gjør at hovedpoenget (synes jeg) som er rengjøringen blir en lek.
Man føler seg så mye tryggere på skikkelig rengjøring/desinnfisering med så mye mindre jobb :)

Ja triclamp er fint til akkurat slikt. Som quick connect/disconnect er det vel andre ting som er meir egna, men som sanitærkobling er det suverent.
 
Martin E skrev:
Protto: Kunne kineserne dine tilby kjølekapper i det hele tatt? Hvor dyrt var det, eventuelt?

Ja dei kan lage tankane med kjølekappe. Iallefall den størrelsen eg har bestilt og oppover. Litt usikker på dei mindre tankane. Har ikkje sjekka prisen hjå produsenten, men hjå Glacier Tanks er det nesten 3x prisen med kjølekappe så det var i utgangspunktet uaktuelt for min del.
 
To tankar ferdig minus innvendig polering og trykktest. Tank nummer tre under bygging. Ser sweet ut!
 

Vedlegg

  • 100L Beer fermentation tank.jpg
    100L Beer fermentation tank.jpg
    744,3 KB · Sett: 326
Ser veldig bra ut!
Et spørsmål : Hvordan er det medfølgende termometeret festet i tanken? Gjenget, sveiset eller montert på en annen måte?
 
Tholthe skrev:
Ser veldig bra ut!
Et spørsmål : Hvordan er det medfølgende termometeret festet i tanken? Gjenget, sveiset eller montert på en annen måte?
Opprinneleg var det ein gjenga nippel der. Fekk den omgjort til 1" triklamp av sanitærhensyn.
 
Høres fornuftig ut. Skal man først investere så må vel triclamp rund baut være veien å gå.
Jeg følger spent med på prosessen videre!
 
Tilbake
Topp