1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

BIAC (Brew-In-A-Conical)

En tråd i 'DIY' startet av Knut Birkeland, 6 Jan 2018.

  1. Knut Birkeland

    Knut Birkeland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Det finner jeg ut med tiden! Skal følge med på pakningene. Det er ikke så mange pakninger egentlig, inni er det bare stål. Det er pakninger på tri-clamp'ene og thermobrønnen. Lokket er av under kok. Etter 3 batcher ser det ihvertfall ut som den står rett opp og ned enda :-D
     
    Ole Seglem liker dette.
  2. Ole Seglem

    Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Fjell kommune
    Da setter jeg det på ønskelista:)
     
  3. Geiren

    Geiren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Går dette enda bra @Knut Birkeland ? Hvor mange batcher har det blitt? Meget interessant konsept
     
  4. Knut Birkeland

    Knut Birkeland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Hei ja det går bra, har kjørt 10-12 batcher kanskje. Alt iorden med stålet, 100 grader for rustfritt stål er vel bare litt god sommervarme. Slipper ihverfall å bekymre meg for at gjæringskaret er sterilt. Hvis jeg må kjøre to brygg raskt bruker jeg å tappe til 50l bryggerifat med spundig ventil etter stormgjæring så ettergjærer det under trykk samtidig som det blir karbonisert. Dette liker jeg så godt at jeg tenker å gjøre det hele tiden.
     
  5. Knut Birkeland

    Knut Birkeland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Leste denne posten igjen, og å meske med Biab pose, for så og koke og gjære, går jo greit, men hvordan man skal få karbonere det på samme plassen, det blir vanskelig. Da må man ha en konisk som tåler dugalig med trykk, og da renner kronasjen fort utav konto igjen. Men hvis man skal karbonere i koke/gjæringstankenm så er jo den opptatt enda lengre før man kan brygge igjen? Er det ikke enklere og billigere å cold-crashe overføre til Corneliusfat sette på trykk og rulle de godt i 5-10 min.?
     
    #25 Knut Birkeland, 4 Jun 2018
    Sist redigert: 4 Jun 2018
  6. Ole Seglem

    Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Fjell kommune
    Man måtte brukt en av disse uni tankene som tåler et visst trykk. Da kunne man karbonert noe mens man kjører cold crash, og så overføre. Også gjære under trykk.
     
  7. Knut Birkeland

    Knut Birkeland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Status fremdeles alt tett og rett, ikke noe problem med noe som helst, har kjørt rundt 20 batcher nå....
     
    Ole Seglem liker dette.
  8. Knut Birkeland

    Knut Birkeland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Nederst på racking armen som sitter på innsiden av den øverste Butterfly ventilen, er det 2 pitte små svarte silikon pakningen. De har ikke tålt kokingen, og har tatt kvelden. Pakningen skal bare sørge for at racking armen glir fint rundt i feste ellers skal de ikke tette noe, så kjører uten de...
     

Del denne siden