BIAC (Brew-In-A-Conical)

Det finner jeg ut med tiden! Skal følge med på pakningene. Det er ikke så mange pakninger egentlig, inni er det bare stål. Det er pakninger på tri-clamp'ene og thermobrønnen. Lokket er av under kok. Etter 3 batcher ser det ihvertfall ut som den står rett opp og ned enda :-D
 
Hei ja det går bra, har kjørt 10-12 batcher kanskje. Alt iorden med stålet, 100 grader for rustfritt stål er vel bare litt god sommervarme. Slipper ihverfall å bekymre meg for at gjæringskaret er sterilt. Hvis jeg må kjøre to brygg raskt bruker jeg å tappe til 50l bryggerifat med spundig ventil etter stormgjæring så ettergjærer det under trykk samtidig som det blir karbonisert. Dette liker jeg så godt at jeg tenker å gjøre det hele tiden.
 
Jeg liker tanken. Kunne tenkt meg mesk, kok, gjæring og karbonering i samme conical
Leste denne posten igjen, og å meske med Biab pose, for så og koke og gjære, går jo greit, men hvordan man skal få karbonere det på samme plassen, det blir vanskelig. Da må man ha en konisk som tåler dugalig med trykk, og da renner kronasjen fort utav konto igjen. Men hvis man skal karbonere i koke/gjæringstankenm så er jo den opptatt enda lengre før man kan brygge igjen? Er det ikke enklere og billigere å cold-crashe overføre til Corneliusfat sette på trykk og rulle de godt i 5-10 min.?
 
Sist redigert:
Leste denne posten igjen, og å meske med Biab pose, for så og koke og gjære, går jo greit, men hvordan man skal få karbonere det på samme plassen, det blir vanskelig. Da må man ha en konisk som tåler dugalig med trykk, og da renner kronasjen fort utav konto igjen. Men hvis man skal karbonere i koke/gjæringstankenm så er jo den opptatt enda lengre før man kan brygge igjen? Er det ikke enklere og billigere å cold-crashe overføre til Corneliusfat sette på trykk og rulle de godt i 5-10 min.?

Man måtte brukt en av disse uni tankene som tåler et visst trykk. Da kunne man karbonert noe mens man kjører cold crash, og så overføre. Også gjære under trykk.
 
Nederst på racking armen som sitter på innsiden av den øverste Butterfly ventilen, er det 2 pitte små svarte silikon pakningen. De har ikke tålt kokingen, og har tatt kvelden. Pakningen skal bare sørge for at racking armen glir fint rundt i feste ellers skal de ikke tette noe, så kjører uten de...
 
Tilbake
Topp