BIAC (Brew-In-A-Conical)

Jævla te mas på meg idag da, andre posten ikveld, men som bergenser så får det bare stå til.... Har fått i hus en konisk fra SS-Brewtech BrewMaster Edition 64L med innvendig kjølespiral, og har nå kjørt 2 brygg hvor jeg koker i den koniske med dyppvarmere. Ser det ikke er så mange som koker i en konisk gjæringstank her inne eller er det?
Synes det funker bra! Mesker og kjører kontinuerlig skylling rett i konen, hvor en dyppvarmer (3,2kW) er på jobb. Når skyllingen er ferdig er det nesten 85-90grader, så den andre dyppvarmeren er nesten unødvendig men tar det til kok på 10 min. Ved kok tar jeg ut den ene dyppvarmeren for 1 er nok til kok, og etter kok tar jeg ut den siste dyppvarmeren. Så kjøler jeg med å hive i en ekstra kjøler fordi den installerte/inkluderte er litt smalhans. Trenger ikke å whirlpoole, kan tappe av trub fra bunnventilen etter kjøling. Ingen sirkulering ved kjøling, kjølingen tar 30 min så da bunnfeller trub under denne, som jeg tapper av etter kjøling. Så kobler jeg vannkjøleren på den interne kjølespiralen for å holde gjæringstemp. Så er det å oksygenere og hive i gjæren og glemme det. Deilig for da er man som regel trøtt! Trub tapper jeg av igjen etter 1 dag.
Minuset er da sef at jeg bare kan brygge igjen etter endt gjæring, med mindre jeg tapper det av til sekundær gjæring på en Brite tank. Se annen post. Er imidlirtidig veldig fornøyd med å slippe å herje med sterilisering av gjærings kar (1 times kok i gjæringskar burde være sterilt) og slite med å tappe til gjæringskar uten å få med Trub og deretter BÆRE det inn i kjøleskapet. Case closed. Med mindre det var noen kommentarer da?
 
Han sier han mesker også i konen, om du leser det som står med liten skrift :p. Eller er det jeg som misforstår setningen «Mesker og kjører kontinuerlig skylling rett i konen...»
 
Nei mesker i en eget meskekar, skyller så til den koniske og koker, kjøler og gjærer i den. Hvis du skal meske i samme tanken, så må man til med silkar og det er like mye styr og mindre effektivt enn eget gjæringskar, synes jeg, gjorde det før. Hvis jeg skal brygge oftere enn hver2/3 uke (som gjæringen opptar koke-konisk-karet) overfører jeg til ett 50l bryggerifat og sekundærgjærer der, men dette har jeg ikke prøvd enda. Se egen tråd https://forum.norbrygg.no/threads/50l-fat-som-gjaering-karboneringstank.38671/.
 

Vedlegg

  • thumbnail_IMG_20180116_140315596.jpg
    thumbnail_IMG_20180116_140315596.jpg
    182,4 KB · Sett: 137
Takker for komplimentene, men for å si det så hadde jeg faktisk ett mareritt hin natten, jeg våknet brått med den tanken at madammen hadde fått tak i ringpermen med alle bryggeutgiftbilagene i, hvis hun hadde lest den fra perm til perm så tror jeg at jeg myself personlig hadde fått ett ganske intimt og personlig møte med den spanske inkvisisjonen, i deres nye og innovative strekkbenk.....
 
Jeg kan anbefale, slitent oljefat, litt avispapir og treverk, nevnte ringperm, tennveske og fyrstikker. Kanskje barna kan grille en marchmellows på? Asken knuses i etterkant når det har kjølnet, selvfølgelig. Kun et forsøk på å bevare husfred på dine vegne.
 
Ja hobbyregnskap, "A momentary lapse of reason!". Jeg har bare endret teksten på ryggen til permen til "Oppussing og reperasjoner" så da får den stå fred, jeg tenker faktisk at det da gås lange omveier om den. Jeg har faktisk ett oljefat stående med de nødvendige remedier men hver gang jeg fyrer det opp så kommer brannvesenet! Herremann for en verden det har blitt, har ikke lov og brenne slikt etter det har blitt mørkt! Hørt på makan da ser man jo flammene enda bedre. Takk og pris vi har lov å brygge. Før de endret loven en gang på åtti/nittitallet måtte du faktisk ha 4 mål eller noe slikt med korn for å få lov å brygge. Skikkelig sjef no kan vi til og med brygge i konen. Enda ingen som har vedkjent seg selv å ha brygget i konen, har jeg truffet på en nerve av noe slag her?!?
 
No har jeg kjørt ett brygg til og det er forsåvidt deilig å slippe å bakse med rengjøring av gjæringskar og tapping til det samme uten å få med trub med mere, men det beste er å vite at gjæringskaret er skikkelig sterilisert siden man koker i det. Mulig jeg er en sart sjel men jeg hade 2 infeksjoner fordi jeg ikke visste at man måtte demonterer de røde tappekranene på plastkarene for å desinfisere de. Jævla bra å bare tappe ut trub i bunnventilen noen timer etter nedkjøling også litt dagen etterpå, så man får ren gjær. Så alt det styret for å slippe trub, whirlpool, venting, nylonsokk, dørslag etc, før forsiktig tapping til gjæringskar, er nesten det beste....
 
Tåler den koniske tanken dette greit? Tenker på pakninger og slikt. Jeg spurte litt rundt tidligere (SS Brewtech, Grainfather og Blichmann), og da var det bare Blichmann som ville gå god for at det gikk fint å koke vørter i tanken.
 
Tilbake
Topp