Dumpventil til konisk gjæringstank.

Oddvar Demmo skrev:
Hvordan bygger du og av hva ?
Jeg har en konis fra stout, men driver å bygger en 70+ liter kon av vvb. Den er tilnærmet ferdig brettet, og skal sveises når sveiseren er friskmeldt.
Blir som sagt 70+ liter, med 1,5" dump, 20 mm sideventil med dreibar pickup-tube og triclamper.
Håper den blir trykkbestandig opptil 2-3 bar, og med kjølekappe.
 
magne1972 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hvordan bygger du og av hva ?
Jeg har en konis fra stout, men driver å bygger en 70+ liter kon av vvb. Den er tilnærmet ferdig brettet, og skal sveises når sveiseren er friskmeldt.
Blir som sagt 70+ liter, med 1,5" dump, 20 mm sideventil med dreibar pickup-tube og triclamper.
Håper den blir trykkbestandig opptil 2-3 bar, og med kjølekappe.

Jeg fikk også sveiset en av VVB men uten bakgass, det satte seg noen småjævler i den og har ikke brukt den på noe år, mistet motet.
Det er ikke problem å få den til å tåle trykket, det kan knake o den når trykket bygger seg opp men det gjør det i en orginal VVB også, hvis de ikke er full av øl da, eller vann.
 
Min skal sveises av fagmann med bakgass :)
Den fra stout er også sveiset (av kinasveiser) jeg har ikke funnet sveisepunktet på den enda!
Tanken tåler nok trykket fint, men jeg er mer i tvil på pakningsløsningen til lokket....
Har du problemer med luringer i skjøten, så klin til å sveis på mer, og slip ned og poler.... Det blir som et speil... Selv for en hobbysveiser som meg :)
(jeg kan mye, og litt om alt, men sveising er min dårlige side)
Jeg har lagt ned mye jobb i denne derfor overlater jeg slikt til fagfolk... :)
 
Det er ingen som kommer seg inn i tanke nå eller under bygging, men sterke luter og syrer fikser sikkert saken men jeg har BB.
Men den kan kappes slik at hele toppen er lokk og lillebror kommer seg inn for å sveise. men det vil være ett tonn eller to som prøver å slite det av.
Jeg tipper deres tanker er spunnet siden dere ikke finner sveiseskjøter.

http://www.youtube.com/watch?v=43N44ICyuEU
 
Neida, min er sveiset... (rimeligeste sort)
Men sveiset, slip og polert så fint at skjøten finner ikke jeg.
Stout sier selv at de er sveiset, og det er ikke noe problem. Kvalitetsmessig på høyde med spunnet etter min mening.
Valsingen deres er også topp.
Jeg lånte verkstedet til lokal blikkenslager for å valse min. Slet både muskler og utstyr å valse 1mm rustfritt....
Men tanken ble fin :)
 
Men fan ta hvis du er matallarbeider også så si det, istedenfor at vi prøver å lære deg noe, du har vel sett i andre diskusjoner hva jeg synes om å bli belært.
:)
Skåll.
 
Oddvar Demmo skrev:
Men fan ta hvis du er matallarbeider også så si det, istedenfor at vi prøver å lære deg noe, du har vel sett i andre diskusjoner hva jeg synes om å bli belært.
:)
Skåll.
Skål Oddvar!
Jeg er ikke metallarbeider :) kun hobby.
Fagarbeider innen elektro, og møbelsnekkring.
Men Oddvar. Jeg lærer mye av deg, og mange andre her.
Skål, igjen. Tar en øl for deg :)
 
oeng skrev:
Jeg er interessert i 2 tanker hvis dette kan få ned frakten.
I fra en tråd på HBT om felleskjøp i fra samme fabrikk som Glacier får tankene sine fra, sier fabrikken at de helst vil sende minimum 4 tanker for å holde frakt/papirarbeid prisen nede.
Hvis du finner ut at dette lønner seg kan jeg bestille sammen med deg. Må bare se tegningene først.
Har lenge gått å tenkt på samme tanker.... :)

Likte bedre ideen med en større spiral gjennom hovedlokket. Det er en detalj jeg vil ha. Liten merkostnad når det blir installert på fabrikken i Kina uansett .

Vil også trenge diverse TC deler som sikkerhetsventil (helst justerbar), bend, T-stykke, etc. Og gjerne en avtagbar neopren/isolasjons frakk tilpasset tanken.
Ingen krise hvis fabrikken ikke supplerer dette, men hadde vært praktisk og sikkert billigere.

Eg kjem ikkje til å vere nokon organisator av eit felleskjøp. Men det kan hende eg kjøper inn ein tank eller to ekstra for vidaresalg for å dele fraktkostnader, om det er noko å spare på det.

Eg kjem til å basere meg på å kjøpe tanken med det utstyr som kjem med som standard. Alle modifikasjonar og ekstra utstyr skal eg ordne heime med deler fra feks. brewershardware.com.
Dette er litt for å begrense sjangsen for missforståelsar og feiltolkningar hjå kineraren som ikkje er veldig stiv i engelsk. Må gjere det så enkelt som mogeleg, og få den produsert etter teikning.

Er ingen problem å bestille ein einsleg tank derifrå, men eg reknar med at eg kan få ein bedre pris jo fleire eg kjøper. Prisen for ein er tross alt ikkje så mykje lågare enn frå Glacier. Prisen for dei ekstra tinga eg har bedt om er ikkje så mykje billegare enn det som Glacier kan tilby av custom-work.

Er litt spent på kva frakta blir. Det er det som er avgjerande for om det blir noko av eller ikkje.
 
Ok, ser at det kan bli litt kluss hvis jeg skal ha en litt annen spesifikasjon enn deg.
Kanskje like greit jeg bestiller selv gjennom Glacier tanks eller fra fabrikken direkte.

Etter å ha gått gjennom HBT diskusjonen ser jeg at fabrikken helst ville ha minst 10 tanker for å senke kostnadene med eksport og toll papirer.

Link til HBT diskusjonen om kjøp fra fabrikk:  http://www.homebrewtalk.com/f174/china-made-fermenters-345298/index9.html Link til HBT om en som har kjøpt denne tanken: http://www.homebrewtalk.com/f51/maxout-brew-station-256435/index27.html
 
Har lest trådane på HBT frå før. Tanken ser veldig bra ut. Den felleskjøptråden vart vel stoppa av ein moderator før det vart handel? Veit du om folk fekk tankane sine i det heile tatt?

Det er fleire grunnar til at eg ikkje vil organisere eit gruppekjøp. Eg vil ha tanken min relativt enkel men med nokre spesifikke ting som eg får teikna før eg seier GO! Kjøling og andre detaljar vil eg ordne sjølv, for å kunne køyre litt testar før eg ferdigstiller opplegget.

Fabrikken krever 30% førehandsbetaling og eg vil ikkje vere økonomisk ansvarleg for eit felleskjøp, ei heller kreve inn førehandsbetaling frå andre deltagarar og føle ansvar for det om noko skulle gå galt.

Om eg tek inn meir enn ein vil eg heller stå for det sjølv og selge den/dei eg ikkje har bruk for "as is" eller "brukt men som ny" frå ein privatperson til ein annan.

Akkurat det med minimumsantall er litt uklart for i enkelte annonsar står det 1 stk, andre 5 stk og i HBT-tråden står det helst 10 stk som minimum. Men han kontakten som eg har dialog med har ingen problem med å ta imot ordre på 1,2 eller 3. Det er kansje trangare tider akkurat no? Kva veit eg.

Lastar opp teikning uansett når eg har fått den endelege frå fabrikken.

Forøvrig kontakta eg berre fabrikken via aliexpress.com og fekk raskt og positivt svar tilbake.
 
protto skrev:
kjem til å basere meg på å kjøpe tanken med det utstyr som kjem med som standard. Alle modifikasjonar og ekstra utstyr skal eg ordne heime med deler fra feks. brewershardware.com.
Dette er litt for å begrense sjangsen for missforståelsar og feiltolkningar hjå kineraren som ikkje er veldig stiv i engelsk. Må gjere det så enkelt som mogeleg, og få den produsert etter teikning.

Meget klokt, de er nok greie og lager noe uansett om de vet hva, kanskje de ikke en gang vet at mannhullet er 30 cm og ikke bare 30 mm. og at en fot er 30,48 cm og ikke bare oppå rista, snakker av erfaring her, de som ikke tror meg kan få mine dresser som ikke engang passer en dukke. Riktig nok Nepal og India men østen er nå østen.
Ikke for å svartmale, bare vær nøye med målene og gjerne bruk de som er vanlige hos dem.
 
protto skrev:
Om eg tek inn meir enn ein vil eg heller stå for det sjølv og selge den/dei eg ikkje har bruk for "as is" eller "brukt men som ny" frå ein privatperson til ein annan.

Det høres fornuftig ut. Derimot håper jeg at du kan dele litt erfaringer med fabrikken, prosessen og frakt, så det blir litt lettere for nestemann som (eventuelt) vil bestille.
 
gustavf skrev:
protto skrev:
Om eg tek inn meir enn ein vil eg heller stå for det sjølv og selge den/dei eg ikkje har bruk for "as is" eller "brukt men som ny" frå ein privatperson til ein annan.

Det høres fornuftig ut. Derimot håper jeg at du kan dele litt erfaringer med fabrikken, prosessen og frakt, så det blir litt lettere for nestemann som (eventuelt) vil bestille.

+1
 
gustavf skrev:
protto skrev:
Om eg tek inn meir enn ein vil eg heller stå for det sjølv og selge den/dei eg ikkje har bruk for "as is" eller "brukt men som ny" frå ein privatperson til ein annan.

Det høres fornuftig ut. Derimot håper jeg at du kan dele litt erfaringer med fabrikken, prosessen og frakt, så det blir litt lettere for nestemann som (eventuelt) vil bestille.

Will do!
 
protto skrev:
Bjarte H skrev:
Skal du bruke den samme produsenten som magnumhansen brukte Protto?

Veit ikkje kvar magnumhansen fekk laga sin, men det er iallefall desse karane eg er i dialog med: http://www.hsmachine.com/ Dei kan lage tankar i alle størrelsar og fasongar.

Det ligg mange annonsar frå dei på aliexpres.com.

Samme produsent. Magnumhansen sin så bra ut på bildene husker jeg!

Har du vurdert en ekstra TC for sikkerhetsventil i tillegg til blow off (som du kan kjøre til et fat med mottrykksregulator)? Dette gjelder vel kun for gjæring under trykk.
 
Sidan det blir ein 2" og ein 4" TC i loket trur eg eg skal klare meg. Kjem til å modde blindcappar til bowoff, poppoff, cip og så vidare. Og så kjem eg til å lage ein 4" TC cap i plexiglass for å kikke på gjæren i ny og ne.
 
Tilbake
Topp