Duvel

Hadde en APA stående på gjærdunken i 42 dager.
Tilsatte ikke noe ekstra gjær og var fint karbonert etter 7 dager. Ikke noe usmak, bare nydelig :ilike:
 
Vørteren fikk siste 600 gram farin og har et totalvolum på 23 liter. Temp er på 26 °C og det lukter øl i hele kjelleren  :skitbra:
Jeg er spendt om FG kommer under 1010  :biersmile:


edit: beregnet OG 1072 i 23 liter etter tilsetning farin
 
I dag flasket jeg øllet og målte 1010 men det var inklusiv sukker til ettergjæring (9 gram per liter). Måleren viser også for mye så det blir ca FG 1006.
Litt mye alkohol (9%) for en Duvel og farge er toppers. Bitterhet/IBU virker riktig. Smaken derimot er lovende men veldig fruktig og en usmak som jeg kan ikke beskrive. Duvel trenger vel 5 eller 6 ukers lagering for å få balansert alt. Håper det blir noe godt av dette.
 
Jeg planlegger å lage en Duvel-klone neste helg. Planen er å splitte en mesk på totalt 90 liter ferdig vørter (basert på bare pilsnermalt) i to kokekar - ene halvparten til Duvel-klonen og en til en engelsk pale ale, med mål om å ligge på 1052 OG for begge i kokekaret (som vanligvis ender opp rundt 5,5 %). Pale Ale'n brygges rett fram (tynnes kanskje ned litt), men til Duvel'en tenkte jeg så å tilsette lys kandis (jeg har 2,5 kilo liggende) og farin (noe under koking og noe under gjæring) for å ende opp med rundt 8,5 prosent til slutt. Da bør jeg tilsette så mye sukker at jeg ender opp med en (teoretisk) OG på rundt 73-75 og håpe på å ende på 1008 etter gjæring hvis jeg skal komme ut med riktig alkoholprosent. Jeg pleier vanligvis å måle meg frem til riktig OG fremfor å beregne helt nøyaktig tilsetning av gjærbart materiale med programvare eller utregninger. Men det er jo ikke så lett å måle seg frem til riktig OG når tilsetningen av sukker skjer etter hovedgjæringen. Dere regnehu'er, hvor mye kandis/farin skal man tilsette pr 10 liter vørter for å heve teoretisk OG fra 1052 til 1072?
Pleier dere å koke kandissukker/farin i en liten mengde vann for å unngå infeksjonsfare, eller tilsette det direkte i gjæringskaret?
 
I "Brewing classic styles" er det en oppskrift som trolig er tuftet på Duvel. Her tror jeg han tilsetter alt sukkeret i kokekjelen, og det brukes kun vanlig farin. (Personlig tror jeg ikke klar kandis vil utgjøre noen stor forskjell kontra vanlig sukker fra Rema.)
Han understreker også viktigheten av å bruke whitelabs sin gjær, hvis man ønsker den karakteristiske smaken som Duvel er kjent for.

Har ikke prøvd å brygge denne selv, men det blir nok snart!
 
Tilsetter du ca. 530 g vanlig farin, skal du kunne øke SG-en med 20 oechslegrader i 10 liter. Jeg hadde gjort som Erlendso sier, og tilsatt det i kokekjelen.
 
Hvis jeg forstår dere rett, så er det ikke det store poenget å tilsette mer sukker under gjæringen, men ta alt oppi under kokingen. Det gjør jo hele prosessen enklere. WLP570 burde uansett klare å hanskes med en OG på rundt 1075 hvis jeg har nok gjær med en god starter. Jeg planlegger å kjøpe to ampuller WLP570 fra Bryggselv (de har tilbud til halv pris for tiden!) med 5 liter starter på magnetrører og godt med lufting av vørteren.
Det blir jo spennende å se om termostaten på badegulvet er tilstrekkelig til å få riktig temperatur når gjæringen skal løftes opp mot nærmere 30 grader på slutten.
jeg planlegger å ha det meste av brygget på to fat og resten på flasker. Det vil kanskje bli finere Duvel-skum hvis jeg ettergjærer på både fatene og flaskene, eller hva? Har aldri ettergjæret på fat før. Er det verdt det ekstra grumset?
 
Tore B. skrev:
Hvis jeg forstår dere rett, så er det ikke det store poenget å tilsette mer sukker under gjæringen, men ta alt oppi under kokingen. Det gjør jo hele prosessen enklere. WLP570 burde uansett klare å hanskes med en OG på rundt 1075 hvis jeg har nok gjær med en god starter. Jeg planlegger å kjøpe to ampuller WLP570 fra Bryggselv (de har tilbud til halv pris for tiden!) med 5 liter starter på magnetrører og godt med lufting av vørteren.
Det blir jo spennende å se om termostaten på badegulvet er tilstrekkelig til å få riktig temperatur når gjæringen skal løftes opp mot nærmere 30 grader på slutten.
jeg planlegger å ha det meste av brygget på to fat og resten på flasker. Det vil kanskje bli finere Duvel-skum hvis jeg ettergjærer på både fatene og flaskene, eller hva? Har aldri ettergjæret på fat før. Er det verdt det ekstra grumset?

Ettergjæring på fat/flasker gir ikke noe finere skum enn om du tilsetter kullsyre kunstig. Hvordan du får futt i ølet er hipp som happ, gjør det som passer best for ditt opplegg.
 
Jeg har allerede et par kilo lyst kandissukker. Noe av det er svært lyst ut, nærmest hvite sukkertøy. et par av de andre posene har en litt gråere pulverform. Jeg antar at det kanskje kan gi litt mer farge, noe som ikke er spesielt ønskelig for en Duvel-klone. Gir kandissukker mindre utbytte enn vanlig farin?
 
Tore B. skrev:
Jeg har allerede et par kilo lyst kandissukker. Noe av det er svært lyst ut, nærmest hvite sukkertøy. et par av de andre posene har en litt gråere pulverform. Jeg antar at det kanskje kan gi litt mer farge, noe som ikke er spesielt ønskelig for en Duvel-klone. Gir kandissukker mindre utbytte enn vanlig farin?

http://www.fermentarium.com/homebrewing/belgian-candi-vs-table-sugar-for-homebrew-beer/
Her påstås det at hvitt sukker vil gi en liten bismak; Mange hjemmebryggere vil påstå mye rart. Det vi allerede vet er at større mengder vanlig hvitt sukker kan gi eventyrlige gode øl (Tør jeg nevne fks. "Biere de Gahr").

"Invert sugar" er imidlertid lett å lage hvis du vil prøve. Løs opp et par teskjeer sitronsyre i litt vann med 1 kg. sukker og kok dette til du får den fargen du vil ha.
 
Tilbake
Topp