Effekt av kaldlagring av pils?

Hei. Jeg har laget mest pils, og de skal vel helst lagres ned mot 0grader noen måneder etter "oppskriften". Det har jeg aldri gjort pga manglende mulighet til å styre temp så kaldt, så hos meg går fatet rett i kegeratoren på ca 6-8 grader. Hvilken forskjell i smak/kvalitet burde jeg forventet om jeg hadde lagret det kaldere?

Du hadde fått et litt renere øl med rundere kanter i smaken. Dersom lagerøl har vært gjennom et godt gjæringsforløp, vil ikke lagringen bety allverden siden det ikke vil være nevneverdige usmaker å lagre bort. Men du vil få utfelling av en del polyfenoler under lagringen, noe som gir en litt mykere smak. Etterhvert vil også noe av den eventuelle kjøletåken også forsvinne, slik at ølet blir klarere..

Jeg drikker ofte de lager-baserte ølene jeg brygger alt for fort, eller mine dårlige venner gjør det i alle fall. Jeg tok nå frem noen flasker med Doppelbock jeg brygget tidligere i fjor, samt et et par flasker med pils. Begge har stått under 5C, og til tider rundt 0c i flere måneder. Bocken, som i utgangspunktet var reltivtalkoholsterk har blitt mer "fløyelsmyk", og pilsen har blitt krystallklar og smaker skummelt likt Ringnes. Så selv om du ikke lagrer alt, sett noe til side i alle fall.

Tilbake
Topp