Effektivisere bryggeprosessen, oppvarming av vann

Jeg ønsker å effektivisere bryggeprosessen min og da i første omgang oppvarmingen av vann som skal brukes til mesking. Kjører nå et bryggeopplegg med Brewster bryggemaskin fra Brewolution, men synes selve oppvarmingen av meskevannet tar for lang tid.
Har søkt litt på forumet her for å se hva andre gjør. Et alternativ jeg vurderer er å bruke varmeelement fra vannkokere og installere disse f.eks. i et gjæringskar. Da har jeg mulighet til å varme noe av vannet i brewsteren og resten i gjæringskaret.
Jeg har nå en vannkoker fra CO men det blir litt tungvindt å varme opp 1,7 liter av gangen for så å helle dette oppi bryggekjelen.
Et annet alternativ er å bruke dyppvarmer, men det kan fort bli litt dyrere.
Et tredje alternativ er å bruke grilltenner, men de har ikke så stor effekt og er litt mer risikobasert vil jeg tro.
Noen som har tips rundt dette? Skulle gjerne hatt noe mindre oppvarmingskar enn et gjæringskar, forslag?
Andre muligheter for å effektivisere oppvarmingen?
Valg av alternativ avhenger først og fremst av pris.
 
tappe vann kvelden før i et gjæringskar og sette f.eks på varmekablene på badet, gangen etc hvis det er mulig. så det kanskje holder 25 grader i stedet for 5-10 grader før du begynner å varme. så sparer du noe.
 
Tidsur på varmekilde + termostatbryter (STC-1000 / UT200). Litt samme prinsippet som med motorvarmer/kupevarmer på bil.
Da er det varmt og godt når du er klar.
 
Den beste løsningen hvis du skal fortsette med Brewster er vel å kjøpe en 3kw dyppvarmer med termostat. Koster ikke all verden på ebay. Da må du ha en ekstra 16A sikringskurs tilgjengelig.
Ikke bruk gjæringskar til oppvarming, plasten der er neppe næringsmiddelgodkjent for høye temperaturer og du får fort plastsmak på vannet etter min erfaring. En 25 liters hyttekjele med varmeelement kan være ett godt og rustfritt alternativ, men det blir fort dyrere enn en dyppvarmer og du får en ekstra risiko for søl og brannskader når du tømmer varm vann fra kjelen. Varmtvann fra krana som foreslått over kan også funke, hvis du er usikker på vannkvaliteten kan du få tatt en prøve av varmtvannet.
 
Kjører nok ikke varmtvann fra springen. Kaldt vann er nok sikrest. Og dropper også gjæringskar etter tipsene fra HansV.
Men jeg ser at CO har noen bøtter som er næringsmiddelgodkjent. Bøtte. Denne kan kanskje brukes med et element fra en vannkoker? Men den tåler kanskje ikke varmen...
Andre alternativer til HLT? Mange har jo brukt LAB dunker, men de tror jeg ikke selges lenger.
Å få vannet oppi kjelen kan vel gjøres ved å tappe det oppe, når HLT bøtta står litt høyere enn kjelen. Ellers er ikke 10 liter så veldig tungt å løfte.
 
Me har ikkje målt eksakt, men på 1 time gjekk tempen opp til ca 65 C frå kaldt springvatn. Då var dunken ikkje isolert.
Har kun brygga ein gong på dette oppsettet, så det er litt nytt for oss. Då varma me først opp full dunk, tappa av meskevatnet,
og fylde så opp til det er nok skyllevatn. Ingen problem å få rett temperatur på skyllevatnet på 1 time.
 
Skjønner ikke helt hysteriet ved å bruke varmt vann fra varmtvannstanken selv om det er kobberrør det skal igjennom. Vannet i tanken skiftes jo ut kontinuerlig, og hos meg som oftest raskere enn det tar å tømme to flasker hjemmebrygg (ja jeg har ungdom i huset). Kontakttiden med kobberrørene er kun sekunder i det vannet renner forbi, og veldig mange koker vel kobberkjøleren lenge og vel i gryta før kjølingen tar fatt. Ingen problem.
 
Jeg skjønte heller ikke hysteriet tidligere.
Nå har skåret opp 7 vv tanker og har fått hakeslepp stort sett hver gang. Utrolige mengder med drit i alle sammen. Tidligere brukte jeg varmtvann til presskanne kaffe. Der har jeg sluttet med.
 
Jeg skjønte heller ikke hysteriet tidligere.
Nå har skåret opp 7 vv tanker og har fått hakeslepp stort sett hver gang. Utrolige mengder med drit i alle sammen. Tidligere brukte jeg varmtvann til presskanne kaffe. Der har jeg sluttet med.

Her brukes kun kaldt vann. Til kaffekoking, matlaging og ølbrygging. Kun det beste er godt nok :)
 
Jeg skjønte heller ikke hysteriet tidligere.
Nå har skåret opp 7 vv tanker og har fått hakeslepp stort sett hver gang. Utrolige mengder med drit i alle sammen. Tidligere brukte jeg varmtvann til presskanne kaffe. Der har jeg sluttet med.
jeg har også delt VVB. En ting som slo meg var at det som ligger igjen i den er jo faktisk det som kommer inn med kaldtvannet, men som bunnfeller i vvb fordi det står litt stille der før bruk. Så hva er egentlig best? på sett og vis kan man jo se på varmtvannsberederen som et enkelt filter...
 
Dagens varmtvannsberedere lages i rustfritt stål. Nye hus i dag har vannrør i plast. Selv med gamle kobberrør er det ikke målbart større utfelling av kobber i vannet dersom det får renne fritt en stund slik at røret er tømt for stillestående vann før en fyller karet en brygger i.
 
Sett den på kvelden før. Den er vel termostatstyrt? Den brukar ikkje så mykje ekstra straum på berre vedlikeholdsvarme. Om du pakkar den inn i eit liggeunderlag held den enda bedre på varmen.

Det enkle er ofte det beste.
 
Tilbake
Topp