Effektivisere bryggeprosessen, oppvarming av vann

Dagens varmtvannsberedere lages i rustfritt stål. Nye hus i dag har vannrør i plast. Selv med gamle kobberrør er det ikke målbart større utfelling av kobber i vannet dersom det får renne fritt en stund slik at røret er tømt for stillestående vann før en fyller karet en brygger i.

Først har man panikk for kobber fra rør og jern fra messingdeler, enda man glemmer at gammeldagse ølkjeler ble laget av nettopp kobber. Så går man hen, brygger sitt øl og tilsetter både jern og kobber i form av gjærnæring likevel.
 
Dagens varmtvannsberedere lages i rustfritt stål. Nye hus i dag har vannrør i plast. Selv med gamle kobberrør er det ikke målbart større utfelling av kobber i vannet dersom det får renne fritt en stund slik at røret er tømt for stillestående vann før en fyller karet en brygger i.
Det er vel blyet i loddetinnet brukt til skjøting av kobberrør som ikke er helt bra, ikke kobberet i seg selv?
 
Dette er jo et spørsmål om tid, ikke sant? Man sparer jo ikke noe energi, med grunnlag i naturlovene. Setter man f.eks. et kar med vann på baderomsgulvet vil jo den ekstra energien varmekablene bruker på varme opp vannet tilsvare den energien man sparer ved at vannet er varmere når man heller det i meskekaret.

Hm...hvor lang tid bruker jeg på å varme opp meskevannet...? Det er jo en av de tingene jeg alltid kalkulerer inn som en tidkrevende greie, og som jeg helst begynner med før jeg frakter ungene til barnehagen om morgenen. Men i det siste synes jeg det har gått rimelig raskt, og det er ikke der jeg har fokusert tankene om effektivisering mest. For tiden varmer jeg opp meskevannet i en 50l kokekjele, for så å helle det i en iglooboks. Det tar nesten like lang tid å få temperaturen NED etter at jeg har helt vannet i iglooboksen (jeg varmer opp til ca. 80 grader og lar det synke til mesketemperatur).

Nå skal jeg imidlertid bygge en HERMS til bruk sammen med meskekaret, så da melder jo dette spørsmålet seg litt for meg også. Hva er mest praktisk - la HERMS-en varme opp vannet fra springtemperatur, eller å varme opp vannet til 60+ grader først.
 
Sist redigert:
Disse fungerer bra. Vi bruker en slik som tillegg til gass på ett 50 liters terassebryggeri og det gir mye raskere oppvarming og mulighet til å sette det på om kvelden med en timer så meskevannet er klart når vi står opp. Kutter nok bortimot en time av bryggedagen. Gir også nok varme til å koke 50 liter.
 
[QUOTE="frankh, post: 238402, member: 10605"

Nå skal jeg imidlertid bygge en HERMS til bruk sammen med meskekaret, så da melder jo dette spørsmålet seg litt for meg også. Hva er mest praktisk - la HERMS-en varme opp vannet fra springtemperatur, eller å varme opp vannet til 60+ grader først.[/QUOTE]

Selv fyller jeg meskekaret med vann kvelden før (hvis jeg skal brygge tidlig) og setter på timer slik at jeg kommer ned til innmesk-klart bryggeri. Det er da hermsen som varmer opp fra springvann-temp.
 
Skjønner ikke helt hysteriet ved å bruke varmt vann fra varmtvannstanken selv om det er kobberrør det skal igjennom. Vannet i tanken skiftes jo ut kontinuerlig, og hos meg som oftest raskere enn det tar å tømme to flasker hjemmebrygg (ja jeg har ungdom i huset). Kontakttiden med kobberrørene er kun sekunder i det vannet renner forbi, og veldig mange koker vel kobberkjøleren lenge og vel i gryta før kjølingen tar fatt. Ingen problem.
Jeg gjorde et forslk etter tips her: glovarmt vann fra VVB i et glass og kjølte dette ned i kjøleskap. Smakte på dette opp mot kaldt vann rett fra springen. Stor forskjell! Ikke sikkert det er noe farlig kanskje men kaldvannet fra springen smakte mye bedre!
 
VVB vannet mangler/mindre O2, det er og en grunn til forskjellig smak. Om vann uten/lite O2 har betydning i mesken vet jeg ikke.
 
Me kjøpte denne dyppvarmeren til HLT. http://www.ebay.com/itm/NEW-FAST-Im...671?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d18d8ab8f

Varmer opp vann til 50 l batch. Greit å bruke den i kokekaret også for å få fart på sakene.
Som HLT kjøpte me ei blå 60 l plastdunk / tønne på Bøndenes Innkjøpslag. Isolerte den, og monterte ventil. HLT øverst i oppsettet.

Skulle bruke min nye dyppvarmer/immersion boiler i helgen, men det gikk ikke akkurat som planlagt. Sikringene gikk med en gang kontakten ble satt inn. Jeg forsøkte flere forskjellige kurser, men alle gikk untatt 1 kurs. Fikk satt i kontakten og da kom det en slags durelyd fra dyppvarmeren, idet jeg skrur på temperaturen går sikringen igjen. Alle kursene var 16 A. Og det skal etter min beregning fungere: 220V x 16A = 3520 watt. Dyppvarmeren er på 3000w så det skal i teorien fungere.
Hvordan bruker du dyppvarmeren din?
 
Har brukt min på 3 brygg nå uten problem. Varmer opp vann, og som ekstra effekt i kokekaret. 16 A skal vera nok til 3000w. Har 15 og 16 A sikringer i mitt hus også. Det kan jo tenkes at du har fått ein mandagsvarmer?
 
Har brukt min på 3 brygg nå uten problem. Varmer opp vann, og som ekstra effekt i kokekaret. 16 A skal vera nok til 3000w. Har 15 og 16 A sikringer i mitt hus også. Det kan jo tenkes at du har fått ein mandagsvarmer?

Det var definitivt ikke en søndagsvarmer. Testet den ut i går også, men den likte heller ikke mandager. Får kontakte selger å håpe på en løsning. Mistenker en defekt boiler.
 
Det var definitivt ikke en søndagsvarmer. Testet den ut i går også, men den likte heller ikke mandager. Får kontakte selger å håpe på en løsning. Mistenker en defekt boiler.

Du kan jo kanskje få testa den hos ein nabo, og sjå om den funker like dårlig der?
 
Hvis sikringen går med en gang er det veldig sannsynlig noe feil med varmeren eller evt skjøtekabel. Det lukter jordfeil et sted, men hvis den fungerte på en kurs (som evt ikke har jordfeilbryter) så burde vel jordfeilbryteren på inntaket til huset gått.

Hvis du overbelaster en kurs så tar det litt tid før sikringen går.
 
Jeg gjorde et forslk etter tips her: glovarmt vann fra VVB i et glass og kjølte dette ned i kjøleskap. Smakte på dette opp mot kaldt vann rett fra springen. Stor forskjell! Ikke sikkert det er noe farlig kanskje men kaldvannet fra springen smakte mye bedre!

Det er ingen dum test, men du må koke kaldtvannet fra springen og kjøle det ned i kjøleskapet også... Så se om du kjenner forskjell....
 
Har du ikke en stor kjele som du kan koke opp vann på komfyren med da? Om jeg får dårlig tid tar jeg 2 stk. 6L kjeler på komfyren og koker opp.
 
Tilbake
Topp