Dette er jo et spørsmål om tid, ikke sant? Man sparer jo ikke noe energi, med grunnlag i naturlovene. Setter man f.eks. et kar med vann på baderomsgulvet vil jo den ekstra energien varmekablene bruker på varme opp vannet tilsvare den energien man sparer ved at vannet er varmere når man heller det i meskekaret.
Hm...hvor lang tid bruker jeg på å varme opp meskevannet...? Det er jo en av de tingene jeg alltid kalkulerer inn som en tidkrevende greie, og som jeg helst begynner med før jeg frakter ungene til barnehagen om morgenen. Men i det siste synes jeg det har gått rimelig raskt, og det er ikke der jeg har fokusert tankene om effektivisering mest. For tiden varmer jeg opp meskevannet i en 50l kokekjele, for så å helle det i en iglooboks. Det tar nesten like lang tid å få temperaturen NED etter at jeg har helt vannet i iglooboksen (jeg varmer opp til ca. 80 grader og lar det synke til mesketemperatur).
Nå skal jeg imidlertid bygge en HERMS til bruk sammen med meskekaret, så da melder jo dette spørsmålet seg litt for meg også. Hva er mest praktisk - la HERMS-en varme opp vannet fra springtemperatur, eller å varme opp vannet til 60+ grader først.