Effektiviteten var lav ved de siste bryggene

Mine siste tre brygg har vært med Grainfather, der effektiviteten på et brygg har vært helt ned i 60%. Andre som har hatt dette problemet før meg beskriver at å endre crush på malten hjalp dem opp til 80% eller mer. Snakker vi om at jeg må knuse malten finere eller grovere? jeg knuser på bryggesjappa og har ikke tenkt særlig over hva crushen er innstilt på. Andre med Grainfather som har hatt samme problem og har evt. en eller flere løsninger her :)?
 
Ja, har brukt en del malt. 7kg+, og det er jo i meste laget for en Grainfather, begynner å bli fullt der da.
 
Da ligger kanskje svaret der. Mer malt krever mer skyllevann, og lengre kok. Tipper det ikke er et spørsmål om konvertering. Hvis noe av det er i konverteringen så kan du meske litt lengre eller få tightere crush neste gang.
 
Grainfather beregner med en formel utviklet av de som laget bryggemaskinen at malt/vann ratio er 2.7L/kg malt. og at skyllevann er 28L-meskevann+(kg malt * 0,8) ergo ender jeg stort sett opp med meskevann rundt 22-tallet og skyllevann rundt 10 til 11-tallet. Jeg kan benytte meg av andre metoder hvis økt andel vann per kg malt er ønskelig med brygg der det er mye malt. Føler også at jeg har liten kontroll på skylling og grainbed da det er i lukket beholder med perforert plate i topp og bunn hvor man bare heller vannet over og dette da renner gjennom, men det er sikkert helt greit.
 
Ja. Men denne formelen er ganske fast.. Du vil uansett se en dropp i effektivitet samme hva du brygger på, med en gitt mengde vann, hvis du bruker mer malt.

Så for å kontre dette kan du bruke mer skyllevann for å skylle ut mer av godsakene, da får du mer sukker til kok, som da er også mer vannet ut, og må koke tilsvarende lengre. Når du et tak kan du jukse litt med spraymalt i koken.
 
Du kan jo brygge to øl fra samme mesken; et sterkt og et svakt. Men kanskje Grainfather'en er litt liten for sånt?
 
Tilbake
Topp