Eickerns Pils – temperatur under lagring

Jeg skal forsøke meg på Eickerns Pils, som beskrevet i Ølbrygging fra hånd til munn. Det blir min første lager, og jeg stusser litt på lagringstid m.m. som er oppgitt i oppskriften:

Gjær: WLP833 German Bock Lager Yeast
Gjæringstemperatur og -tid:
9 °C i 2 uker / 20 °C i 4 dager
Lagringstemperatur og -tid:
20 °C i 7 dager


Er det ikke vanlig for lagerøl å lagres kjøligere (og over lenger tid) enn dette?
Til sammenligning skal alternativet jeg har vurdert, NM06-Norsk Pils-Joakim Ruud, ha totalt 90 dager til gjæring og lagring, så det er bare hyggelig om jeg kan få brukbart øl på tiden som er oppgitt på Eickerns Pils.

Noen som har forsøkt seg på denne og/eller har gode råd og kloke ord å dele?
 
Karboner lager øl som normalt. Og der etter lagrer du så kaldt som mulig i nokre veke.
 
Du bør la den gjære i tre uker på 9 grader, og så et par/tre dager i romtemperatur for diacetylrast. Etter at den er ferdig karbonert bør den stå ned mot 0-1 grad så lenge du gidder å vente. Jeg har hatt lagere (med WLP833) som har vært knallgode etter bare en ukes kald lagering, med ølet blir bedre jo lengre det "lageres".


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dette diacetyltoget, når er det egentlig tid å gå ombord?
Måler skjelden gravity ved pils/lager pga rommet boksen/skapet er i samme rom hvor korn lagres og kværnes.
Erfarer at aktiviteten i låsen er på topp etter ca en ukes tid og en tid før tre uker er gått så er det ingen aktivitet.
Hvis det er rundt 70-80% utgjæring man skal gjøre dette så blir vel tre uker lenge?
 
Tre uker på 9 grader er litt gammel praksis, og unødvendig så fremt du har et normalt gjæringsforløp og en normalstyrke lagerøl på rundt 1.050. Langt vanligere med 10-14 dager, før temperaturen eventuelt heves noen dager for d-rest eller aksellerert modning som det også kalles.

Det essensielle med lager ligger i ordet - en lengre periode med lagring av ølet kaldt, gjerne ned mot frysepunktet etter gjæringen på lav temperatur.

Har også stusset på dette forslaget til gjæring av Eickerns, passer liksom ikke med noen andre teorier på lagringsforløp. Men det kan skyldes at han venter vel lenge med d-rest, og at de siste 7 dagene er for karbonering på flaske.

Uansett, så må minimum 2 uker kaldlagring til etter karbonering, men helst 4-6 uker for god bunnfelling og klarning, noe jeg sjeldent har tålmodighet til. De siste flaskene av batchen er som regel de beste.
 
Sist redigert:
Jeg følger hurtigprinsippet. Kjører 5-7 dager på 9 grader. Så, stormgjæringen et over (visuelt ca når krausen viser tegn på å slutte å vokse), øker jeg gradvis temperaturen opp til 18-20 grader i løpet av noen dager. Når FG er stabil, kjører jeg cold crash. Tapper da på flasker 14 dager etter brygging, så karbonering i en uke eller mer hvis nødvendig. Så er den ferdig, men kan gjerne "modnes" videre i kjøleskapet.
 
Har brygget begge. Gjæret begge på 9.5-10 gr. i halvannen uke, deretter økte jeg temperaturen med en grad to-tre dager, deretter en grad til to-tre dager, tilslutt fire-frem dager på 13-14 gr. Så cold-crash og flasking. Har siden flaskelagret alt på 8 gr. Begge ble gode, men holder en knapp på Norsk Pils (Eicks er litt mer malttung).
 
Takker for gode svar

Jeg satser nok på å følge oppskriften omtrent som beskrevet da, men skal vurdere d-rest tidligere. Så lar jeg ølet stå noen uker i kjøleskapet til slutt. Kanskje det ikke er med i oppskriften fordi det regnes som en selvfølge? Mon tro…

Ølet skal forresten stå i kjelleren som holder rundt 10 grader. Så var planen å sette gjæringskaret på soverommet når temperaturen skal økes. Er det fare for at gjæren får "sjokk" av for brå endring i temperaturen da? Jeg har desverre ikke gjæringsskap og derfor ikke mulighet til gradvis øking av temp.
 
Nå kan jeg melde at pilsen er ferdig og smaker nydelig. Med unntak av at det knapt er kullsyre å spore...

Hva er lurest å gjøre nå? Er det håp om at det vil bli mer kullsyre over tid? Flaskene står nå i kjelleren på ca 10 grader. Bør jeg eventuelt sette dem i romtemperatur en periode?
 
Har ølen stått i 10 graders temperatur for karbonering? Da er det ikke rart den er litt daff. En vanlig tommelfingerregel å la det flaskede ølet stå til karbonering i romtemperatur i to uker.

Sett flaskene i romtemperatur og rist dem gjerne for å virvle opp gjæren igjen. Ta en test om en uke og ev. rist og vent enda en uke. Det blir nok bobler til slutt!
 
Har ølen stått i 10 graders temperatur for karbonering? Da er det ikke rart den er litt daff. En vanlig tommelfingerregel å la det flaskede ølet stå til karbonering i romtemperatur i to uker.

Sett flaskene i romtemperatur og rist dem gjerne for å virvle opp gjæren igjen. Ta en test om en uke og ev. rist og vent enda en uke. Det blir nok bobler til slutt!

De hadde en ukes tid ved 19-20 grader for karbonering. Jeg syntes det virket litt lite, men var det som stod i oppskriften.

Takk for tips, jeg har satt et par av flaskene opp i varmen og snudd litt på dem. Tester om en uke eller to.
 
Tilbake
Topp