Eiketønne

Knerten

Norbrygg-medlem
Da er tønna i hus. Før jeg kan tenke på og ha øl i den blir det renhold. Den har ikke vært brukt. Kun stått med sitronvann i fem år. Mugg er spylt ut etter beste evne. Tønna er tett og står nå i badekarret fylt med vann.
Tenkte å prøve med kaustisk soda for å få ut resten av muggen.
Har noen andre råd for å få den brukanes.

Vedlegg

• 20250603_212201.jpg
    20250603_212201.jpg
    849,3 KB · Sett: 2
Muggen bekymrer meg litt også. Kansje det er like greit å løsne på et av båndene og ta av et lokk. Slik at jeg kan rengjøre skilkelig. Da kan jeg også svi over innsiden med en gassbrenner. Det er ikke sikkert jeg får fred før jeg gjør det såpass grundig.

Når jeg sitter og tenker nå i etterkant. Det kan ha vørt alger ikke mugg. Kanskje begge deler?

Mugg setter seg jo gjerne ganske fast i ting, og kan være giftig. Det kan jo hende du får tatt selve soppen med svovel, men... Ild høres jo fristende ut, jeg er enig i det.

Isåfall ville jeg nok gått over litt mellom tønnestavene også, fort gjort at noe mugg kryper seg inn der.
Det er kanskje like greit og plukke det helt fra hverandre. Litt mere jobb. Men som regel blir det jo minst jobb med å gjøre det grundig først som sist. Litt skeptisk til om jeg får stokket stavene riktig. Jeg får merke dem godt. Å vaske mellom stavene regner jeg går greit. Men tror du det går greit og svi lett over. Vil jo ikke at det skal bli utett heller. Innvendig kan jeg jo gå over litt hardere.

Jeg er ikke mest bekymret for giften fra muggen. Den er vistnok vannløslig så jeg burde få skyllt ut det meste. Restene av den utgjør lite i forhold til det som kommer med malten. Kokende vann etterfulgt av rens med sitronsyre og svovel dreper nok muggen. Men smaken som sitter igjen er verre og få bort. Vil jo ikke ha øl med smaken av mugg. Muggsmaken harmonerer godt med en feit muggost men er ganske sikker på at jeg foretrekker ølen uten.

Ekstra sviing sette jo mye smak, så jeg må vel lage et kraftig øl som harmonerer.

:)

Har nå tømt tønna for det varme vannet fra i går. Det kom fortsatt ut store kladder av det som ser ut som cyanobakterier eller blågrønnalger om du vil. Bestemte meg da for å plukke det fra hverandre. Så nå får det stå til tørk en stund. Til det har tørket nok til at jeg kan få av båndene uten og skade noe. Antar at det tar en stund. Eik tørker vel ikke så veldig fort antar jeg. Stavene er vel ca 1" tykk.

Tilbake
Topp