Einer

Morro, Borgar! Hva var grunnen til at du kokte så lenge? Jeg er bare nyskjerrig, altså, selv liker jeg ikke å koke brakelågen i det hle tatt, det er derfor jeg koker maltekstrakt for seg og tilsetter dette i nedkjølt brakelåg. Men så morro at din oppskrift funket!  :skitbra:
Mitt har også blitt veldig bra, ikke så fremtredende alkoholsmak og sødme som i begynnelsen. Har vært 2 uker i havet og er veldig spent på å komme hjem og smake! :)
 
Borgar skrev:
Og resultatet: FG 1.011. Da jeg smakte på brygget ble jeg voldsom skeptisk. Smakte rett og slett høgg. Men, jeg hadde forbannet meg på at dette skulle bli bra og tappet det derfor på flaske karbonert med 6g sukker/l og satte meg til å vente i en mnd. Er nå ufattelig glad at jeg ikke kondemnerte dette brygget :)

Dette er en meget nyttig lærdom. Det er ganske ofte jeg smaker på ølet ved flasking og tenker at dette kommer til å måtte helles ut. Nesten altid er dette feil, og noen av disse uggene brygg blir blant de beste etter litt tid på flaska.

Jeg lurer også på hvorfor du koker så lenge, dette vil jo drive bort all den gode aromen fra brisken. bare bærsmaken vil muligens sitte igjen. husk at alt du kan lukte under kok er aroma som forsvinner fra ølet, og extrakt trenger ikke koke mer en kansje 15 min. humla må ha 60 min men da kunne du og hatt i en av posene med einer mot slutten av koketiden eller no.

de gamle hadde einer i i alle faser av bryggingen ( muligens utenom gjæringen). i vaske vannet, i meske karet, i koke karet og ikke minst i rosten eller silkaret.

Kan du beskrive smaken på ølet? kjenner du einer smak?

uanset spennede og  :skitbra: at folk prøver å holde på tradisjoner.
 
Ja, hvor mye einersmak er det egentlig på ølet ditt? I brygget mitt er den veldig fremtredende, men jeg har ikke kokt det og har heller ikke tilsatt humle.
 
Koketiden ble valgt med utgangspunkt i Morten Kiellands oppskrift vist lenger oppe i denne tråden. Humlen tilsatte jeg for å gi litt bitterhet, og da forutsetter det jo en viss koketid om man skal unngå smak og aroma av humlen.
Godt mulig det ikke var nødvendig å koke en hel time, men slik ølet fremstår nå, så kan jeg vanskelig se for meg at det har ødelagt einersmaken i nevneverdig grad. Det som derimot er tenkelig er at jeg kunne sluppet unna med halvparten av eineren om jeg kokte halvparten av tiden, men einer er jo billig råvare, så jeg ser ikke for meg at jeg blir å spare på det.
Einersmaken er i aller høyeste grad fremtredende. Men nå skal det i sannhetens navn sies at jeg har aldri før drukket einerøl, så jeg har ikke noe sammenlingingsgrunnlag. Men, jeg har drukket mye øl, og kan på generelt grunnlag si at dette smaker godt. Jeg utveksler gjerne noen flasker for egen lærdoms skyld:)
 
Ja jeg bytter gjerne en flaske med deg, jeg har ingen facit og all lærdom er bra! Jeg kan godt tenke meg å prøve med litt humle, jeg tenker at jeg har 18liter låg og koker 3kg lys DME ut i vann med totalvolum 6 liter. Denne kan kokes en time med bitterhumle, for så å blandes med einerlågen.  Nå var jo litt av hensikten med einer at den var et substitutt for humle, men alt må jo prøves!
 
Med inspirasjon fra denne tråden om einer/brake,ble det brygget som følger;

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1057
FG:
Alcohol: 5.6 % by vol.
Colour: 40 EBC (Brown)
Bitterness: 30 IBU (Tinseth)
BU/GU: 0.52

Fermentables

Pale Malt 7 EBC 7 EBC 2500 g
Rauch Malt 6 EBC 6 EBC 2000 g
Chocolate Malt 800 EBC 200 g
Crystal Malt 120 120 EBC 300 g
Aroma Malt 50 EBC 50 EBC 300 g

Mash schedule: 68 degrees for 60 minutes, 76 degrees for 10 minutes.

Hops

Magnum 12.6% alpha 25 g 60 minutes

Fermentation
Yeast: Safale US-05
Fermented at 18 degrees C for 15 days.

Comments:
30l brakelåg frå 2 bæreposar einer, trekt på 75 grader i 1 time. Brakelåg brukt videre i mesk og skyllevann. 90 min kok. Samme einer (ca halvparten) igjen trekt i vørter under kjøling, fra 80 grader og ned til 15 grader.

Vørteren smakte kraftig av både røyk og einer. Det samme kan sies om lukten i gjæringsskapet. Er veldig spent på resultatet.
 
Vurderte selv å bruke wlp300, som dere har brukt. Men tanken var at gjær og humle skulle gi lite smaksbidrag. Og så skjønner jeg at tolmodighet/lagring trengs for utvikling av smak.
 
Årets variant er all grain og brygges på en speidel. Har føst mesket 11,2 kg pale og 0,35 kg pale. Løftet ut maltrøret og rengjorde det. Satt det tilbake igjen og stappet det fullt av einerbusk (med minst mulig trevirke) + 2 glass med butikkeinerbær. Har latt eineren trekke i 2,5 timer på 75 grader.

Batch Size 50 l
OG 1.055 og Hallertauer Hersbrucker 60 min til IBU 30. Kommer tilbake med oppdatering når godsakene har flasket seg :)
 
Skyllekaret mitt er en stor tønne som jeg hittil ikke har utnyttet hele volumet på. Dermed har jeg god mulighet til å fylle på alt skyllevannet i en engang (så slipper jeg å passe på ballansen med disse cm mens skyllingen pågår) Avsilt vørtermengde blir summen av alt vann som er tilsatt for mesking og senere etterfylt "overvann" - minus det som blir igjen i mesken etter at det har sluttet å renne. Dette kunne jeg enkelt testet ut, men er det noen som sitter med svaret ? Altså, hvor mye vann holder mesken på pr. kg malt ?
 
bjønn skrev:
Skyllekaret mitt er en stor tønne som jeg hittil ikke har utnyttet hele volumet på. Dermed har jeg god mulighet til å fylle på alt skyllevannet i en engang (så slipper jeg å passe på ballansen med disse cm mens skyllingen pågår) Avsilt vørtermengde blir summen av alt vann som er tilsatt for mesking og senere etterfylt "overvann" - minus det som blir igjen i mesken etter at det har sluttet å renne. Dette kunne jeg enkelt testet ut, men er det noen som sitter med svaret ? Altså, hvor mye vann holder mesken på pr. kg malt ?

Som de skjønner havnet dette innlegget i feil tråd !
 
Gammel tråd men bruker den for det jeg...


Tenkte jeg skulle prøve meg på et "tradisjonsbrygg". Med einer/brisk/brake-øl.
Fylte opp til 25L med vann og hadde oppi en pose med einerkvist+litt gran og furukvist høstet samme dag så dette akkurat blir dekt av vann.Lot dette trekke på ca 70grader i 3timer. Så et raskt oppkok. Silte av dette opp i et gjæringskar og tilsette 500g maltekstrakt,600g sukker,500g rørsukker og 1200g lys spraymalt for å få opp prosenten og fylde. Så splittet jeg batchen i 2. Ene bøtta 13L gjæres med US-05 og "tørrhumle" med einebær.Andre 11L med "Lallemand Danstar Nottingham" ,9g Sticklebract 0min og tørrhumling med Sticklebract humle og einebær.
OG ble 1046 så ble ikke fullt så sterkt som jeg kanskje hadde ønsket, men øl blir det forhåpetligvis.
Spent på resultatet men håper det blir et friskt og godt øl.
 
Vekker opp denne tråden igjen. Jeg var ute og ruslet med familien i finværet, da min snart voksne datter utbrøt: "Det er einerår i år." Og ganske riktig, det er mye blå og fine einerbær på buskene. Som nybakt ølbrygger tenkte jeg umiddelbart at dette kunne være spennende. Einer er jo vanlig i viltgryte og slikt, så hvorfor ikke et øl smaksatt med einerbær? Jeg plukket noen få og tok med hjem. Her knuste jeg og lagde te på en teskje av dem. Jeg var forberedt på smak av bitter kvae, men det ble faktisk ganske godt. Til og med litt sødme. Tydelig einersmak, men jeg liker det og tror det kunne passet i øl. Jeg ser flere her snakker om einer, men da også kvister. Jeg tenker kun bærene.

Hva tror dere? Kan man tilsette knuste einerbær de siste 5 minuttene av kokingen? Eller er det bedre å tilsette einer på en eller annen måte under gjæringen, mer som tørrhumle? Evt rett og slett lage "te" som helles i gjæringskaret etter at stormgjæringen er over (som en slags "flytende tørrhumle")?
 
Tilbake
Topp