Einer

Jeg har lyst til å prøve å bruke selvplukket einer (kvist og bær), men jeg aner ikke hvor mye jeg skal bruke. Målet er et preg, uten at det tar overhånd. Jeg har forstått det slik at einer brukes i meske- og skyllevannet.

Hvor mye bør man bruke?
 
Vi har i varierende grad brukt einer i vårt tradisjonsbrygg. Tradisjonelt har vi blant annet brukt einer som sil foran nugguln/tappekranen på rosten. Noen har kokt einerlog av kvister/busker og brukt i bryggingen. Vi har nå kuttet ut all einer, men en mulig framgangsmåte for å holde en slags kontroll på mengden er å følge metoden vi brukte. Vi kokte opp tynne barkede einerkvister i vannet som vi skulle bruke til mesking. Dette smakte vi på og fortynnet før vi mesket med det. Hvis du bruker ferske kvister og veier disse vil du kanskje etter et par brygg være i stand til å lage et mål på hvor mye du bør bruke pr liter ferdig vare. Barkede kvister gir en relativt ren og mild smak av einer i fohold til bar og bær.
 
Jeg har kun litt erfaring med einer, men har intrykk av at det skal mye til for å sette noe særlig preg av einer på ølet. Kansje vis det er mye bær at det kan bli fårmye. I det første øllet jeg brygga, brukte jeg rimelig mye einer, både godt lagra ved og fersk kvist med modene bær. I det ferdige ølet kjenner jeg ikke en antydning einer smak, jeg mesket med einer log og hadde einer i silkaret og under kokinga. det lukta nydelig mens jeg brygga men.......
jeg har nå 5 liter med tyttebær øl og 5 liter med krekling øl, begge brygget med færsk einer, som gjærer hjemme, gleder meg til å smake på den til jul :namnam:
 
Hei!

Jeg har veldig gode erfaringer med einer i meske- og skyllevann, og pleier å bruke omtrent  én stappfull bærepose til et brygg på ca 25 liter.
De "flergangsposene" som de selger i Meny-butikkene er helt supre å samle einerkvister i; en vanlig plastbærepose derimot, går lett i stykker.

Samle eineren dagen før bryggedagen, evt samme dag; jo ferskere, jo bedre!

Anbefaler en rosesaks eller avbiter til kappingen. NB!: Bruk hansker!!! Einer stikker som bare fy! ;)

Jeg lar eineren ligge i bryggevannet (typisk ca 30-40 liter)mens jeg varmer det opp til ca 78 ºC (bruker et gammelt melkespann).

Tror aldri jeg har hatt et mislykket brygg når jeg har brukt einer på denne måten. Jeg synes alltid det løfter smaken litt ekstra, i tillegg til å motvirke infeksjon; men det kan være lurt å passe på følgende:

1) Ikke la temperaturen på vannet som eineren ligger i overstige 78-80 grader. Dette løsner bitterstoffer/harpiks fra barken og veden og gir stram "kvae-smak".

2) Bruk fortrinnsvis de ytterste/tynneste, og mest lodne kvistene, gjerne med bær på; både blå og grønne bær er velkomne. Jeg kapper vanligvis 10-20 cm inn på kvisten.

Lykke til!
:)
------------------------------------------------------------------------
Her er forresten en oppskrift på et brygg med einer som ble meget bra:

# 72 "Røykøl"
Imperial IPA

Type: All Grain
Date: 3/21/2009
Batch Size: 20.00 L
Brewer: MK
Boil Size: 23.48 L
Boil Time: 60 min  Equipment: My Equipment  
Taste Rating(out of 50): 47.0  Brewhouse Efficiency: 80.90
Taste Notes: Prøvesmak: Fantastisk flott smak og aroma; frisk røyk- og einersmak. Noe av det beste jeg har smakt. Fin restsødme og kjekskaramell fra gjæra. Sterkt, men ikke antydning til ubalanse.
 
Ingredients
Amount Item Type % or IBU
3000.00 gm Weyermann røykmalt (5.0 EBC) Grain 47.58 %
2800.00 gm Pale Malt (2 Row) Bel (5.9 EBC) Grain 44.41 %
270.00 gm Munich Malt 150 EBC (150.0 EBC) Grain 4.28 %
225.00 gm Cara-Pils/Dextrine (3.9 EBC) Grain 3.57 %
10.00 gm Coffee-malt (500.0 EBC) Grain 0.16 %
80.00 gm Tettnang [3.80 %] (60 min) Hops 26.4 IBU
80.00 gm Hallertauer Mittelfrüh [4.40 %] (60 min) Hops 33.9 IBU
30.00 gm Fuggles [4.10 %] (5 min) Hops 2.1 IBU
1 Pkgs London ESB Ale (Wyeast Labs #1968) Yeast-Ale
En stappfull bærepose einerkvister (delvis med bær) tilsatt meske- og skyllevann.
 
Beer Profile
Measured Original Gravity: 1.072 SG
Measured Final Gravity: 1.017 SG
Actual Alcohol by Vol: 7.19 %
Bitterness: 62.4 IBU
Est Color: 20.1 EBC

Mash Profile
Mash Name: Single Infusion, Medium Body, No Mash Out Total Grain Weight: 6305.00 gm
Mesket ca 90 minutter på 67.5 ºC.

Kontinuerlig skylling (fly-sparge)
Skyllevann: 77-78 ºC.
 
Jeg mener å ha lest i byo at de plukker einer på våren, med grønne bær. Tror der var handbryggeriets hesjeøl. Prøvde tørkede eiener i sammen med aromahulen en gang, men brukte 9g bare, så kjente ikke så mye smak. Men på denne tråden har jeg lært mye, så blir i mesken neste gang. :)
 
Jeg har kun brukt tørkede einebær som ble kjøpt på butikken. Bruke 25 bær som jeg knuste lett i morter før jeg hadde de i de siste 20 min av kok på 15 liters batch. Satte et mildt einepreg på øllen det.
 
Jeg har heller aldri merket noen usmak på ølet pga grønne bær. Det kommer kanskje litt an på mengden - og temperaturen?

Hold temperaturen under 80-85 grader så lenge einerkvistene/bærene ligger i vannet, og prøv deg fram mht mengden ;)
 
Noen fere som har erfaringer her?
Jeg planlegger litt einer/brake i juleølet, men jeg har tenkt å koke det.
Dette fordi det var den måten det ble gjort på ihht. oppskriften jeg fikk fra en bondekone i Telemark for ca. 20 år siden. Vi brygget en gang etter den oppskriften med maltekstrakt og det som da het belgisk humle. Hvilke gjær vi brukte husker jeg ikke, men det var ikke noen form for spesialgjær. Brygget ble etter det jeg husker brukbart (etter de standarder vi da hadde). Effekten var imdilertid omtrent som etter sider (Hardangersider). Hodet fungerte bra og en husket alt, men det var ikke lett å få armer og ben til å utføre det hodet ville. For ordens skyld: Det er ikke denne effekten jeg er ute etter denne gangen.
 
Einer lågen vil neppe gi serlig mye preg på ølet men det vil lukte nydelig mens du koker. men vis du har einer i bunn av silkaret og kansje knuser noen få bær å har dem i etter hovedgjæringen så vil du få briske smaken frem. Selv synes jeg Einer gjør seg serlig godt samen med lit røkmalt......
 
Litt røkmalt er også med i planen for juleølet. :skitbra:

Vurderer også litt Lønnesirup, men vet ikke helt når jeg kommer til å tilsette den. Ser at den gir litt forskjellig smak utfra når den tilsettes.
 
Jeg har brygget Einerøl på gammel familieoppskrift i over 20 år, og resultatet er avbildet i avataren min. Jeg har alltid kokt 20 liter Einelåg, ytterste skudd på busken med blå bær, grønne gir en besk smak og det er gammel kunnskap. Jeg koker Einen i 20 min og siler gjennom duk. Einen bør kun plukkes på sen høst /vinter for å få minst mulig kvae med, jeg har kokt på sommeren med slett resultat. De gamle sa at Einen skulle ha en frostnatt før høsting. Men jeg ser hva som skrives over her, med å la den trekke på 80 grader i stedet, det høres veldig smart ut og skal prøves. Intil i fjor, når jeg begynte med annen "riktig" ølbrygging, brukte jeg den gamle oppskriften med 3 kg engelsk hvitsukker og 400g Maltekstrakt fra Spar, vanlig bakegjær og ingen karbonering. I fjor jul brukte jeg 3,5 kg lys LME og Safale 05 og karbonerte på fat. Resultatet ble jo veldig annerledes, og jeg er ikke sikker på om jeg ikke skal lage en batch i år på 2,5 kg hvitsukker og 1kg lys DME, for å få det mer likt det opprinnelige ølet det smakte nemlig helt suverent! Blir ikke pinnekjøtt til jul uten skikkelig Brakjeøl!  :biersmile:

PS, ellers har jeg i år tenkt å "tørr-eine", forvelle blå Einerbær for desinfisering og ha de i gjæringskaret i en humlepose.
 
Spennende, Fossdal! Bestemor fra Hardanger var kjent for å brygge et uvanelig godt einerøl. Hun døde desverre lenge før jeg ble gammel nok til å sette pris på denne type kunnskap, og følgelig har oppskriften hennes gått i glemmeboka. Denne oppskriften har jeg lyst til å prøve! Går det an å si noe om hvor mye busk som skal brukes til 20 liter? Skal det være minst mulig trevirke i oppkoket og mest grønne skudd? Sikkert lurt å droppe moss maltekstrakt da denne angivelig ikke er hva den en gang var mtp hjemmebrygging.
 
Det har i år vært en rivende utvikling på Einerølet mitt! :biersmile:
For det første er det ut med rosesaks, inn med hansker. Ta tak i en grin, begynn å dra utover, grønne nåler og bær samt tuppen av greinen følger med og det gikk fort å fylle en bærepose! På denne måten får du minimalt med kvae i gryten. Du trenger ca 18 liter einer. Jeg koker i to 10l kjeler, heller eineren i og heller vann over til det er nesten fult(8l).
I år stod eineren og trakk i 3 timer på 70 grader før et kjapt oppkok, og lågen ble veldig klar og mer aromatisk enn tidligere. I tillegg hadde jeg kjøpt(fant ikke blå bær i år) to krydderglass med blå einerbær som var med i "mesken". Så varmet jeg opp 3l vann og tilsatte 1500g lys DME, 100g mørk DME og 2400g sukker, som en blanding av fjorårdets batch og det opprinnelige. Kokte dette i 15 min. 22l og OG var på 1072. To pakker med Safale05, startet gjæringen på 19 grader og satte den opp til 21 etter noen dager. Så skal det mer einerbær i fatet som "tørreining". Spennende!
 
Dette følger jeg spent med på! Finner ikke blå einerbær selv i år. Eineren jobber på en 2-års syklus. Grønner bær ett år, blå neste år. Men fordi om en busk bærer grønne bær i år, så betyr ikke det at all verdens einerbusker bærer grønne bær dette året. Jeg har bare ikke klart å finnne et område med blå bær.
 
Hei

Legger ved ett bilde på hvordan det brukes einer på Kvalnes i Hardanger. Dette bildet er tatt i August i år og kjelene rommer ca 150 liter brakalåg hver.

 

Vedlegg

  • _MG_0024.jpg
    _MG_0024.jpg
    1 MB · Sett: 946
Borgar skrev:
Fossdal, hvordan går det med einerbrygget ditt?

jo atte....det ble litt sterkt. OG 1070, FG 1012. Litt mye alkoholsmak, men det står til klarning og har ikke smakt på noen uker. Einerlågen ble helt utrolig bra og smaken var fremtredende! Men neste gang blir det 3kg lys DME uten sukker.
 
Da vil jeg presentere min versjon av ekstraktøl med einer som smakstilsetning. Sitter med et glass foran meg nå og det smaker en underlig, men nydelig kombinasjon av skog, malt og med en ikke veldig fremtredende, men tilstedeværende humlebitterhet. Skummet Liger smukt på toppen av ølet selv 10 minutter etter at jeg skjenket. Dog, Det er ikke ofte det går så lenge før glasset er tomt...

Takk for inspirasjonen til dere andre som har delt deres oppskrifter på einerøl!

Jeg startet med å trekke en einerlåg på to bæreposer med einer + ett glass einerbær i 15 liter vann i 2,5 timer på ca 75 grader
Siler av einerlågen ca 13 liter, som nå om man ønsker kan nytes som en frisk skogste, og tilsetter kaldt vann så totalmengden kommer opp i 22 liter.
126 g svartmalt trekkes til 75 grader fra den tempen lågen har når du har tilsatt kaldt vann opp til 22 liter.
tilsatter 3 kg lys spraymalt
Koker i 70 min
Måler og etter ti minutter kok:  1.059
Legger i 55 g hallertau humle 5,1 % alfa koker 60 min
Tilsertter kokende vann underveis for å gi totalt 20 liter vørter når koket er over.
Kjøler ned vørteren på 25 min  
Målte 1.060 i gjæringskaret.
Ristet som faen på karet og tilsatte en pk Safale-05 rehydrert slik databladet beskriver.
Ristet igjen som faen og satte karet til gjæring på romtemp 14-15 grader med stigning til 16 grader romtemp da stormgjæringen var over.

Og resultatet: FG 1.011. Da jeg smakte på brygget ble jeg voldsom skeptisk. Smakte rett og slett høgg. Men, jeg hadde forbannet meg på at dette skulle bli bra og tappet det derfor på flaske karbonert med 6g sukker/l og satte meg til å vente i en mnd. Er nå ufattelig glad at jeg ikke kondemnerte dette brygget :)
 
Tilbake
Topp