Einerlåg til heimebrygg

Må einerbusken brukes fersk ? Tenkte å brygge et einerlåg øl senere i år. Men jeg må kanskje ta kvister nå ?
 
Må einerbusken brukes fersk ? Tenkte å brygge et einerlåg øl senere i år. Men jeg må kanskje ta kvister nå ?
Har aldri testa å la de ligge. Liker å lage einelåg øl på sommeren når det er friske skudd. Men ølet står seg jo godt når resten av prosessen er god. Har hatt einelåg råøl på over et år som fremdeles var veldig bra.
 
Har ikke plass før til høsten.
Fra gammelt av hadde de vel ikke malt tilgjengelig før på høstparten så jeg får vente til da før jeg tar av noen greiner.
 
Sist redigert:
Eldhuset på Dale beskriver prosessen med einerlåg her: https://eldhuset-dale.no/?K=5115&id=29275&a1=Heimabrygg&a2=Einerlåg
Bærene vil nok gi en stram smak. KellerMeister og andre har omtalt dette i tråden her fra 2018: "bruk av einer". Jeg bruker en halv bærepose friske einerkvister til 30 liter Grainfather.
Det er mange måter med dette også. Jeg er en av de som trekker einen i vannet på rundt 80 grader en times tid både for meskevann og skyllevann. Tar bare kvist inntil 3-4 mm tykkelse. Andre bryggere bruker både tjukkere greiner, med alle bæra og koker greinene i flere timer. Det må man finne ut av selv hva man liker best. Den friske smaken kommer av å brygge en slags te på skudda, med få grønne bær.
 
Må einerbusken brukes fersk ? Tenkte å brygge et einerlåg øl senere i år. Men jeg må kanskje ta kvister nå ?
Mye mulig jeg banner i kirken her nå. Men jeg har ved flere anledninger plukket eineren og fryst det ned i bæreposer i fryseren og tatt det opp å brygget med det når jeg får for meg å brygge en øl på einerlåg. Jeg pleier å koke opp fullt volum av mesk og skyllevann kvelden før jeg skal brygge og så har jeg eineren fra fryst rett oppi og lar det trekke over natten til jeg skal brygge dagen etter.

Kan ikke si jeg har tenkt over at smaken ikke har vert «fersk»
 
Tilbake
Topp