Ekstrakt/kit IPA.

Hei, jeg tenkte jeg skulle sette en Coopers IPA, men så leste jeg "How To Brew - John Palmer".
Der skriver han bl.a at kit-brygging fungerer helt fint så lenge man ikke bryr seg om instruksene og bytter ut sukker med maltekstrakt, og kjøper egnet gjær.
Det jeg lurer på da er om jeg kan bruke en Coopers IPA, en Coopers Maltekstrakt Medium (Amber) og ett eller annet gjær som jeg gjærne tar imot tips om?!

Jeg håper folk kan bidra med noen tanker på hvordan jeg kan få til dette best mulig, all den tid jeg mangler utstyr til mesking og humling selv.
 
Humling får du til. Kjøp ein god tørrgjær frå ein av brygge butikkane det løfter slutt produkte. Og bruk nok gjær i forhold til mengde vørtel,

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
 
Om du skal bruke spraymalt sistaden for sukker, bruk den lysaste du kan finne. Sukker gjærer heilt ut. Til mørkere spraymalt til mindre utgjæring.

Vil elles tipse om at du LAGAR MYKJE BETRE ØL ved å ta ei oppskrift, erstatte basemalten (pils, pale, munchen etc) med ekstrakt og steepe / trekke spesialmalt (krystall, sjokolade, svart etc) i 30 min. Kok i 60 min, tilsett humle etter oppskrifta og kjøp ei skikkeleg gjær, t.d. Safale US-05 som passar perfekt til IPA/APA (amerikanske øl). Bytt ut litt av spraymalten (10 %?) med sukker (sliknatvdu når ønska OG) for at ølet skal gjære langt nok ned. Nokre av mine beste APA brygga eg med denne metoden  :ilike:
 
Da jeg satt Coopers IPA brukte jeg bare to av de boksene istedenfor en boks. Funket utmerket.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp