Ekstrakt sett

Da har jeg tømt ut 60 liter da det ikke er drekkende..
vurdere og kjøpe inn et siste ekstraktsett for et siste forsøk.
Har hatt dette stående på kjøkkenet uten no form for temp kontroll.
Så nå har jeg laget meg et lite rom utti låven,sånn at jeg får mere kontroll på tempen.
Så da er spørsmålet. Om jeg stiller inn ovnen så det er 17grader i romet.
Behøver jeg da og justere opp/ned tempen?
 
Når gjæren setter i gang å gjære for fullt får du stormgjæring og den varer i et par dager. Under stormgjæringen vil det være en del varmere oppe i bøtten på grunn av alt det harde arbeidet gjæren gjør (typisk 3-4 grader). Når dette er over bør du øke temperaturen i rommet noen grader slik at gjæren ikke går i dvale før den har gjort seg ferdig.
 
jæskla surt og ikke få til noe drikkendes øl av de 60 litrene.
lukter surt og har et spes ettersmak..
renslighet var første pri på de siste 20ltr.
da jeg trodde det kunne være feilen.
Men fikk samme smakt da også.
 
mitt første brygg var skikkelig surt og hadde rar ettersmak. det ble brygget uten tempkontroll på gjæring (det bare stod på et bord på vaskerommet) og det ble ikke rørt inn noe særlig oksygen før gjæren ble tilsatt. så hvis du har ristet godt, rørt godt eller tilsatt oksygen slik at du har nok av det i vørteren så kan det godt være gjæringstempen som har skapt den sure smaken ja.
 
tror du at det er det som har ødelagt den ølen jeg har satt?
Er en forferdelig rttrsmak og lukt på det

Jeg er vel like ny som deg Arne Kristian og jeg har også hatt problemer med temperatur kontrollen, men jeg har ikke merket voldsomme usmaker pga det.

Mitt første brygg fikk en litt kraftig syrlighet, men fullt drikkenes og godt likevel.

Det andre ble ødelagt fordi jeg lot vær å tilsette sukker/ekstra vann og brukte kun malten i kittet (doblet med andre ord bitterheten)

Det tredje ble ødelagt fordi en eller flere bananfluer åpenbart har klart å snike seg inn i vørteren på et vis, resultatet var en syk infeksjon og fæle smaker, syrlighet og lukt av promp (svovel).

Mitt fjerde står nå og er på vei til å bli ødelagt, det er en belgisk WLP400 som åpenbart er humørsyk ift temperatur, og som jeg underpitchet etter beskjed fra folka på Bryggselv. Her aner jeg ikke hva resultatet blir, hvis jeg i det hele tatt får den til å gjære ut.

Poenget mitt er bare: Det er en læringskurve her, og kostnader ifm "opplæring" som er kjipe, men hold ut så skal vi klare begge to å brygge herlige dråper på sikt ;)
 
jæskla surt og ikke få til noe drikkendes øl av de 60 litrene.
lukter surt og har et spes ettersmak..
renslighet var første pri på de siste 20ltr.
da jeg trodde det kunne være feilen.
Men fikk samme smakt da også.
Har du smakt nok poløl til å vite hvordan typene du har brygget skal smake?

For høy gjæringstemp gir fuselalkoholer og esterproduksjon, dvs. mest løsemiddel- og fruktsmaker/lukter. Hvis det smaker skikkelig surt/syrlig, så er det vel gjerne snakk om en infeksjon. Har du smakt surøl? Kjøp ei flaske for sammenligning.

Surt øl er ikke nødvendigvis ødelagt, jeg drikker gjerne ei flaske nå og da, men det kan ikke gjæres/flaskes som vanlig ale. Da får du flaskebomber. Søk for mer info..

Hvis du først har en infeksjon så sitter denne godt fast dypt inne i alt av plast (ville også vært skeptisk til tre), så evt. infisert utstyr er bare egnet til surøl eller kassering.
 
Hvet ikke smaken på noe av det jeg. men er det noen i nerheten av hamar omr,så tar jeg gjerne imot no prøvesmakinger :) har et øl her som har stått over en mnd på gjæringskaret. men smaker like fotferdelig. og hadde jeg hatt innfeksjon.så hadde det vel dannet seg mugg ???
 
Min første tanke her var litt i samme gate som iivar; sikker på at det bare ikke er øltypen(e) du rett og slett ikke liker? Alle fall er både IPA og APA ofte veldig bitter med mye humle. Kan selvfølgelig ha noe å gjøre med temperaturkontrollen å gjøre også siden du bl.a. beskriver smaken som sur. Vil anbefale deg å ta deg en tur på butikken og kjøpe en Hansa eller Mack IPA og en Frydenlund Pale Ale og sammenlign med det ølet du brygget.
 
Ja du skal ikke se bort ifra det.Ta meg en tur på butikken i morra :)
Hva slags ekstrakt er og annbefale da? noe som er mer eller mindre lik calsberg etc.. for og ta et eksempel.
Var nede på tingnes spiseri her om dagen.og hjemmbrygget dems var mer en bare godt :)
 
Et hvilket som helst(?) pils-sett eller noe mindre humlet ale som amber eller en vanlig pale passer nok deg fint. Pass på at dersom du kjøper et pils-sett at det følger med ale-gjær og ikke pils-gjær. Pils-gjær trives nemlig best på 10-12 grader, så da må du nok investere i tempkontroll også. :p
 
Tilbake
Topp