Ekstrakt sett

Burde ikke bryggselv.no spessifisert det i bruksanvisningene da? Sett flere youtub filmes som dem bare tømmer gjæren oppi. Men dette har jo dere mere greie på en meg ser allerde at jeg har lest for lite :) er vist en jeg har kjennskap til nedi her som brygger med samme ekstrakt settene.så får ta kontakt med han :)
 
Jeg vet jeg gjentar meg selv, men med flytende gjær bør du lage en gjærstarter. Gjæringen er den viktigste delen av ølbryggingen, og rett gjærmengde er svært viktigfor et optimalt resultat.

Da er spørsmålet mitt som trådstarter: Hvorfor får man ikke denne informasjon av selgerne som jobber på for eksempel bryggselv? Det er jo kjempe hjelpsomme og kunnskapsrike folk, men når man sier til en nybegynner det er bare å riste røret og helle det oppi så gjør man han egentlig en bjørnetjeneste. I beste fall får du en øl med usmaker hvis den klarer å gjære ferdig..
 
Hvis du bruker flytende gjær bør du alltid lge en gjærstarter med gjæren et par dager før du brygger ølet. Med to rør med flytende gjær rett i dunken får du antakelig for lite gjær. Rett gjærmengde har svært mye å si for smaksresultatet. God lufting av vørteren ved gjærtilsettingen er også et must. Antar det er en kombinajon av disse to faktorene som gjør at du ikke har blitt fornøyd med ølet.

Mem selvsagt, hvis du ikke liker øltypene i utgangspunktet er jo det også en faktor.

Råder deg til å lese en god bok om emnet. "How to Brew" av John Palmer er bibelen for folk som vil lære det viktigste om brygging.

hvor mye gjær er det egentlig i white labs sine pakker? skal brygge en IPA Din edition fra bryggselv og fikk med 2 001 pakker. men lurer litt på om man trenger starter. eventuelt bare bruke en gjær pakke med starter? 2 pakker med starter kan vell bli litt overpitch
 
Tilbake
Topp