Ekstrakt sett

på de ekstraktsettene jeg har kjøpt.så er det med no flytende gjær. dette heller jeg bare oppi.etter at jeg har tilsett med det vanninholdet som er annbefalt til det sette jeg har kjøpt.
 
så jeg har enten trua på for lite skum.men vet jeg har vært sløv med temp.da dette bare har stått på kjøkkenet.å når gradestokken begynner å krype under 0.så kan du tenke deg å kjerringa gjør. da holder det ikke med 25grader i romet.
;)
 
så jeg har enten trua på for lite skum.men vet jeg har vært sløv med temp.da dette bare har stått på kjøkkenet.å når gradestokken begynner å krype under 0.så kan du tenke deg å kjerringa gjør. da holder det ikke med 25grader i romet.
;)

Ja viktig å riste godt før du tilsetter gjæren. Jeg rister godt etterpå også, men lengst "før" tilsetting av gjæren. Såvidt jeg har skjønt kan man være litt sløv med temperaturen innenfor en viss grense (15-22 grader romtemperatur) men temperaturen i rommet bør helst ikke falle under gjæringen, iallefall ikke for lengre perioder sånn at vørter/ølet også blir kjølt ned for da sliter gjæren ;).
 
har kjøpt 3-4 sett på bryggselv.no der er det med en kappsel med gjær.når du kjøper ekstrakt,så får du opp annbefalt gjærtype. er som regel 2 slike kapsler å velge i.
heter noe sånt som white labs.
Det kan godt være at det har vært for kalt.står borti en krok på kjøkkenet. står oppå no skifferstein men dog med et håndkle under.men skal bestille meg et nytt sett og prøve på nytt.må bare vite hva slags øl som passer for meg. har jo prøvd american pale ale,som står på gjæringskaret nå.og som egentlig har vært ferdig i 14 dager alt.men som ikke er drikkendes for min smak.og en american ipa. satte å et type mørkt øl.dette var også ikke min smak. ga bort det til en kompiss som er glad i mørkt øl. å han syntes det var perfekt.med untak av "litt" bitter ettersmak..
 
Hvet ikke smaken på noe av det jeg. men er det noen i nerheten av hamar omr,så tar jeg gjerne imot no prøvesmakinger :) har et øl her som har stått over en mnd på gjæringskaret. men smaker like fotferdelig
Anbefaler at du finner noen i nærområdet som har peiling til å lukte/smake, ja. Og at du får tak i litt ordentlig øl fra polet så du finner ut hvordan stoffet faktisk skal smake. ;)

Som jeg nevnte tidligere holder det ikke å være ekstre nøye med renholdet hvis utstyret allerede er infisert, så du bør kanskje vente med å sette nye brygg til du har fått litt hjelp og vet hva som foregår?

og hadde jeg hatt innfeksjon.så hadde det vel dannet seg mugg ???
Nei. Melkesyrebakterier f.eks. har null og niks til felles med mugg, og trives også langt bedre i øl.

Min første tanke her var litt i samme gate som iivar; sikker på at det bare ikke er øltypen(e) du rett og slett ikke liker? Alle fall er både IPA og APA ofte veldig bitter med mye humle. Kan selvfølgelig ha noe å gjøre med temperaturkontrollen å gjøre også siden du bl.a. beskriver smaken som sur.
Jeg mistenker vel egentlig en infeksjon ettersom det både lukter og smaker surt, men er ikke overbevist nok om at han vet hvordan det skal smake til at jeg kan be ham kaste gjæringskar og hevert.
 
har kjøpt 3-4 sett på bryggselv.no der er det med en kappsel med gjær.når du kjøper ekstrakt,så får du opp annbefalt gjærtype. er som regel 2 slike kapsler å velge i.
heter noe sånt som white labs.
Det kan godt være at det har vært for kalt.står borti en krok på kjøkkenet. står oppå no skifferstein men dog med et håndkle under.men skal bestille meg et nytt sett og prøve på nytt.må bare vite hva slags øl som passer for meg. har jo prøvd american pale ale,som står på gjæringskaret nå.og som egentlig har vært ferdig i 14 dager alt.men som ikke er drikkendes for min smak.og en american ipa. satte å et type mørkt øl.dette var også ikke min smak. ga bort det til en kompiss som er glad i mørkt øl. å han syntes det var perfekt.med untak av "litt" bitter ettersmak..

Hvis du bruker flytende gjær bør du alltid lge en gjærstarter med gjæren et par dager før du brygger ølet. Med to rør med flytende gjær rett i dunken får du antakelig for lite gjær. Rett gjærmengde har svært mye å si for smaksresultatet. God lufting av vørteren ved gjærtilsettingen er også et must. Antar det er en kombinajon av disse to faktorene som gjør at du ikke har blitt fornøyd med ølet.

Mem selvsagt, hvis du ikke liker øltypene i utgangspunktet er jo det også en faktor.

Råder deg til å lese en god bok om emnet. "How to Brew" av John Palmer er bibelen for folk som vil lære det viktigste om brygging.
 
Anbefaler at du finner noen i nærområdet som har peiling til å lukte/smake, ja. Og at du får tak i litt ordentlig øl fra polet så du finner ut hvordan stoffet faktisk skal smake. ;)

Som jeg nevnte tidligere holder det ikke å være ekstre nøye med renholdet hvis utstyret allerede er infisert, så du bør kanskje vente med å sette nye brygg til du har fått litt hjelp og vet hva som foregår?


Nei. Melkesyrebakterier f.eks. har null og niks til felles med mugg, og trives også langt bedre i øl.


Jeg mistenker vel egentlig en infeksjon ettersom det både lukter og smaker surt, men er ikke overbevist nok om at han vet hvordan det skal smake til at jeg kan be ham kaste gjæringskar og hevert.

Ok. det øllet jeg satte nå til slutt fikk helt ny dunk.måtte også kjøpe ny hevert,da det plastikk rørert i enden krølla seg under koking av utstyr. :)
Men har trua på temp jeg,for der har jeg vært veldig sløv.
Men blir en tur å sjå på butikken i morra.da dem har noe ipa på kiwi`n her jeg bor..
 
tok av lokket på den som har stått en mnd tid nå.litt usikker på hva jeg skal si det lukter.
men du kjenner det river godt i nesen.lukter værtfall kulsyre.samt etteller annet :)
Men uansett håpløst å vite når jeg ikke har smakt ipa øl noen gang.
lukter iværtfall det samma som ettersmaken ;) er det noen i hamar omegn her da?
 
Hvis du bruker flytende gjær bør du alltid lge en gjærstarter med gjæren et par dager før du brygger ølet. Med to rør med flytende gjær rett i dunken får du antakelig for lite gjær. Rett gjærmengde har svært mye å si for smaksresultatet. God lufting av vørteren ved gjærtilsettingen er også et must. Antar det er en kombinajon av disse to faktorene som gjør at du ikke har blitt fornøyd med ølet.

Mem selvsagt, hvis du ikke liker øltypene i utgangspunktet er jo det også en faktor.

Råder deg til å lese en god bok om emnet. "How to Brew" av John Palmer er bibelen for folk som vil lære det viktigste om brygging.
+1
 
Ble +1 kveld, men bedre sent enn aldri:

http://www.bryggselv.no/products/muntons-continental-pilsner
http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-bavaria-lager-3kg
http://bryggeland.no/olsett/ekstrakt/coopers-lager.html
http://bryggeland.no/coopers-australian-pale-ale-1763.html
http://bryggeland.no/olsett/ekstrakt/coopers-real-ale.html

De tre øverste der er pilsner/lager-øl, mens de to nederste er ale med noe mindre humle enn det du har laget tidligere. Skal sies at jeg bare har prøvd Coopers Australian Pale Ale og Lager, men jeg tipper at resten sikkert også faller i smak.

Som sagt er det mange her som også snakker om temperaturkontroll og hygene, så dette er nok noe du burde ta en titt på også. I tillegg til å passe på å brygge en øltype du vet du liker.

Si ifra når du har fått smakt på det butikk-ølet jeg pratet om, eller enda bedre; vært på polet og kjøpt en IPA og en pale ale derifa. Finner nok rakst ut da om øltypen hadde noe å si.
 
Takker :) ble jobbing i helga.så får ikke smakt på no øl. Men bestiller et nytt sett og prøver uansett. Gir meg ikke så lett. Skal forflytte meg fra kjøkkenet og ut i øl bua før neste blir satt ... Må nok få litt bedre kontroll på temp. Flytte dunken min i går for og gjøre den klar til pg tømmes ut. Til et (varmere) sted. Å da begynte den vist å gjære oigjen
 
Jeg vet jeg gjentar meg selv, men med flytende gjær bør du lage en gjærstarter. Gjæringen er den viktigste delen av ølbryggingen, og rett gjærmengde er svært viktigfor et optimalt resultat.
 
Tilbake
Topp