Ekstrakt sett

Har nå satt og smakt på 3. Forskjellige ekstrakt sett. America ipa.
America pale ale
Og et ifra europris.
Syntes alle hadde en bitterhet/ettersmak som jeg ikke liker.
Spm mitt er,
Har alle ekstrak sett den "sure" ettersmaken?
 
Er vel kanskje litt uriktig å si at det er konseptet ekstraktsett som gir eventuelle usmaker. Men det er vel et faktum at gjæren som ofte følger med kan være gammel eller generelt av dårlig kvalitet. Det hjelper vel ikke at det ofte i oppskriften sies at det skal tilsettes sukker.

Det betyr ikke at det ikke er mulig å lage godt øl av settene, men det krever kanskje noen justeringer.

Jeg ville skummet igjennom denne: http://www.norbrygg.no/index.php/sl...r/41-bedre-instrukser-for-brygging-fra-olsett
 
Det er sant.men de 2 ekstrakt settene har jeg kjøpt fra bryggselv.
Og de skal kunn tilsettes vann og gjær.det jeg kjøpte fra europris sto at sku ha 1kg sukker.men dette erstattet jeg med maltekstrakt som står i linken du refferer til. Den har jeg lest :)
 
Da er man over på generell feilsøking :) Vi har også hatt noen øl med litt besk ettersmak. Har ikke funnet noen klar årsak til dette.
 
Men det pussige er at alle 3 slagene har besk smak :) men noe forskjellig smak vel og merke :)
Jeg ga bort det første jeg satte.og han var veldig fornøyd med ølet.
Men med den ettersmaken så syntes jeg ikke ølet er spessielt godt.
 
Hvordan var gjæringen? Hvilken temperatur startet du på? Hvor lenge gjæret du?

Hvilken gjær er det forresten snakk om i de ulike bryggene?
 
Da ville jeg som neste oppgradering sørget for bedre kontroll på gjæringen. Om det er grunnen til den beske ettersmaken er vel ikke sikkert, men om du har hatt 20 grader i rommet så vil temperaturen i ølet ha kunnet komme opp i både 23 og 24 grader under stormgjæringen (det produseres en del varme under gjæringen). Da produseres det fort litt andre smaker.

En annen ting er at du gjerne kan kjøle ned vørteren godt forbi gjæringstemp - f.eks. 17 grader. Da vil mye av stormgjæringen kanskje være unnagjort før den når de høye temperaturene.
 
Jeg tipper du har hatt for dårlig tilførsel av luft før gjæring. Det gir en distinkt pepper-aktig smak som noen beskriver som besk. Temmelig langt bak på tungen. Kan det være at du ikke ristet lenge nok?
 
Brukte sleiv å røre med.skummet ganske bra før jeg tilsatte gjær.men mulig det ble for lite luft.
Rørte som sakt bare med en sleiv.
Ristet den ikke. Hva skjer om jeg rister litt på brygget inder hjæring da? Tok 6 dager før gjæringen begynte.
 
Det høres jo ikke helt bra ut. Jeg har vel ikke opplevet at gjæring ikke er i gang i løpet av 24 timer, tror jeg (14 brygg). Jeg vil ikke tro at å lufte øl med sleiv er noe bra, først og fremst av hygieniske årsaker. Du eksponerer vørteren for allskens bakerier og villgjær i mye større grad enn nødvendig.

Tapp på gjæringsfat og risk fatet i 4-5 min (lurt å ta tiden, det er grusomt lenge), evt kjøpt deg utstyr til å lufte med pumpe eller med ren O2.
 
Jeg gjør det, ja. Noen venter med å tilsette gjæren til etter risting, jeg skjønner ikke helt hvorfor den ikke skulle like å bli ristet litt, når jeg ser hvor mye juling den får i en magnetrører.
 
Tilbake
Topp